God kväll, är 20 år och har sparat så mycket jag kunnat sedan 16 år. Har fått ihop 225 000 kr på egen hand och har börjat investera ”på riktigt” sedan förra årsskiftet.
När jag ser min portfölj nu så känns det som ett kråkbo har ju koll på vad jag har investerat i men det finns liksom inget sammanhang med diversifieringen.
Skulle vilja sätta upp mål nu till nästa år hur jag ska fördela kapitalet och det här är min plan hittills.
25% indexfond
25% aktier
25% förvaltade fonder
15% fondrobot
10% buffert
Alla poster är kommer vara fördelade på globalt, svenskt, USA och små delar direkt mot Indien.
Kom gärna med invändningar så jag lär mig något om fördelningar och diversifiering.
Välkommen till forumet @Ankan1 och först och främst, fantastiskt bra jobbat! Helt galet faktiskt att ha det beloppet och sparat det på egen hand vid din ålder! Det kommer gå bra för dig!
Jag skulle egentligen börjat ett steg längre bak och tittat:
Vad har du för mål som du vill använda pengarna till framgent?
Därefter skulle man tittat på portföljen (t.ex. behov av att köpa boende, önskan om resa, tidsfönster och liknande).
Men om man skulle kolla bara på portföljen utifrån ett tjäna pengar-perspektiv så skulle jag göra följande förändring - då exkluderat jag buffert på 10% som ska vara på bankkonto med insättningsgaranti och användas för oförutsedda saker och göra livet rikare.
I steg 1:
100% i en fondrobot som LYSA med en fördelning enligt din sparhorisont (om lång, 10 år, 100% aktier)
Om du inte gillar den så skulle jag säga:
70% i en bred och billig global aktieindexfond
20% i en bred och billig svensk aktieindexfond
10% i enskilda aktier eller förvaltade fonder.
Med ovan kommer du över en 10 - 20 års period få en betydligt bättre avkastning än de flesta andra.