Studentdebut på börsen - Första fondportföljen, indexfonder

Hejsan allihopa! Jag är en 18 årig student som vill göra debut på börsen med månadssparande i indexfonder. Min sparhorisont ligger på ca 3-5 år och jag har nu 100 procent av mitt kapital som jag vill investera (minus säkerhetsbuffert) på ett vanligt bankkonto.

Portföljen (bifogad ovan) är baserad på “nybörjarportföljen” med lite modifieringar. Jag har bland annat tagit bort guld och tillväxtmarknader och lagt större fokus på Sverige.

Vad tycker ni om min första fondportfölj? Och ska jag lägga in mitt tidigare sparade kapital i en “klumpsumma” eller bit för bit i samband med månadssparandet? Om bit för bit, hur många månader är rimligt att dela upp det på?

Tacksam för all sorts input!

Välkommen till forumet Hugo och framförallt grattis till att ha intresset redan nu. Tror många av oss andra i forumet hade gärna haft ditt intresse vid din ålder. :slightly_smiling_face:

Din portfölj ser bra ut. Inte så mycket att tillägga. Eftersom du är ung så kan man argumentera att du borde ha en högre andel aktier, men inte på din sparhorisont. Det andra man skulle kunna argumentera för är att räntefonder idag är av begränsad nytta. Du kan få samma avkastning som en räntefond på ett bankkonto utan risken. Så det vore det enda, att ersätta räntefonderna med bankkonto.

När det gäller din sista fråga kring att sprida ut över tid. Läs gärna följande artikel:

Välkommen till den fantastiska världen av investeringar! :smiley:

Utöver Jans kommentar så kanske du ska börja kolla på att strukturera upp hela din ekonomi, så att du kan börja investera i flera olika tidshorisonter.

Kolla in ”Fyra-Hinkar-Strategin”, en utmärkt modell på hur man kan strukturera upp sitt sparande :slightly_smiling_face:

Tack Jan, det känns väldigt kul.
Artikeln/avsnittet besvarade alla mina frågor kring DCA vs LCI. Tack igen för värdefull information!

Tack! Det ska jag definitivt göra!