Hej vilken fond skulle ni välja och investera 200 000kr i på en period på ungefär 2 eller 3år. Jag har pengar som utöver dom 200k som jag använder att renovera för men om 2 eller 3 år kommer dom behövas. Totalt har jag 700k, renoverar lite i taget men känns onödigt att ha liggandes . Men dom är iallafall på räntekonto.
Sparkonto med insättningsgaranti.
2 till 3 år är alldeles för kort period för att investera på börsen. Om du prompt vill investera ändå i en fond så skulle jag ha investerat under 50000 kr och en global indexfond. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Ingen. Precis som de andra skriver så är börsen för osäker på så kort tid. Skulle hellre placera på sparkonto.
Håller med alla andra
Sparkonto med insättningsgaranti.
Vill du ta lite mer risk, så skulle du kunna räntebinda på ett sparkonto. Men frågan är om det är värt att låsa in pengarna…
Sen finns ju ett tredje alternativ, att du placerar i en räntefond på en fonddepå. En mellanlång typ AMF Räntefond Lång, skulle kunna vara ett alternativ… Om du vill öka den potentiella avkastningen. Men då tar du ännu större risk.
Men slutresultatet är troligen väldigt lika på dessa alternativ. Blir ju inte mycket avkastning oavsett alternativ. Du tjänar mer på att jobba extra på jobbet, under den tiden ![]()
Avanza auto 1 har mestadels räntor men en liten del aktier. Rekommenderar 2 år i sitt faktablad
Plus fastigheter index.
Worst case kanske du loosar en månadslön. En 1 månadslön.
Hur tänker du när du ger ett sådant förslag?!
De flesta inklusive jag tycker att aktiefonder är för hög risk. Då drar du till med en aktiefond som investerar i ett land i en specifik bransch. Dvs ännu högre risk!
Sen förstår jag inte vad du menar med att han bara skulle kunna förlora en månadslön. Vet du vad han tjänar?
Här är ett relevant avsnitt på ämnet:
Han frågade efter en fond inte finansiell rådgivning.
Riskspridningen har han redan tagit hand om när han lägger 70% på räntekonto.
Hur är det med risken att äga (och kanske belåna) en fastighet med renoveringsbehov i ett land men om detta är det skygglappar på. Mycket som kan gå snett. Fukt, olyckor, bränder, sjukdom, arbetslöshet.
Om detta talar vi inte.
Folk köper också bostäder med 7 ggr hävstång (85% belåning) men tycker sedan att investeringar i börsen utan hävstång är för riskfyllt. Riskanalysen har ibland brister.
Tekniskt borde en global fond eller lysa funka just nu eftersom börsen är i återhämtnings fas efter covid och inflation. När kriget slutar kan den rusa lite till.
Med det sagt så är det som andra säger kort tid. Så vill du verkligen så kör lysa eller en global fond du känner dig trygg med.
En fond för sparhorisont på 2-3 år ja! Tycker du en nischad aktiefond är lämplig för så kort sparhorisont?
Nej, eftersom det inte var det frågan gällde.
Ja, kanske. Men handen på hjärtat är det här inget vi faktiskt vet något om eftersom det är en tro om framtiden. ![]()
Sant. Där av tekniskt ![]()
Kan ju när som helst rasa för ett par år också. Men är i alla fall säkrare än lotta ![]()
Frågan är väl om sparhorisonten på 2–3 år är absolut.
Ponera att man tar risken att investera och börsen är på minus efter 2–3 år. Om man har möjlighet att vänta tills börsen vänt eller om man kan få skramla ihop från annat håll eller vänta med ytterligare renoveringar. Då kan det vara värt risken att investera. Om man absolut måste ha loss pengarna oavsett hur det gått på börsen efter 2–3 år så är nog risken för stor.
Om jag skulle välja endast en fond på så kort tid, så skulle jag välja en räntefond med tonvikt på företagsobligationer. Mer avkastning än sparkonto, men inte lika stor fallhöjd som aktiefond.
Några intressanta alternativ kan vara:
- IKC Avkastningsfond.
- Spiltan Räntefond Sverige.
- Storebrand FRN Företagsobligation.
Men jag tror det är smartare att köra sparkonto på nischbank med bindningstid (fasträntekonto). Mer förutsägbart.