Om jag planerar lägga in löpande pengar månadsvis, Vad skulle ni rekommendera om jag vill använda pengarna om 3-5 år?
För egen del så väljer jag indexfonder även om sparhorisonten är 3-5år.
Det kommer finnas andra här som anser att det är för kort tid och de har kanske rätt men jag är beredd att ta risken.
Jag tycker läget känns bra nu om man månadssparar
Oförutsedda händelser kan göra att du behöver ta ut delar av pengarna innan 3 år.
Jag skulle köra 70% globalfond och 30% bankkonto.
Om jag verkligen vet att jag ska anvönda pengarna inom den tiden samt att det är viktigt att värdet är hyffsat bevarat så skulle jag bara köra sparkonto med så hög ränta som möjligt.
En dum fråga kanske, men om jag sätter in en summa på ett sparräntekonto med 3% ränte och låser det i 2 år - räknar jag 3% avkastning per år fast eller är den rörlig om den går upp/ner?
Är det då bättre att vänta säg till våren 2023 om man tror på högre styrränta från riksbanken, därmed ökar även sparräntan på dessa konton?
Det framgår inte om du kommer att behöva en specifik summa om 3-5 år. Om så är fallet, är ett alternativ att fördela sparandet mellan sparkonto och en globalfond så att du med säkerhet har den specifika summan på sparkonto till en bestämd tidpunkt. Resterande kan du placera i en globalfond. Då riskerar du bara pengar du inte måste ha inom tidsspannet. Behöver du allt kapital du lägger undan (utan att det riskerar att minska i värde) får du fundera över hur viktigt det är att du faktiskt har den tänkta summan inom tidsspannet. 3-5 år är ju en väldigt ungefärlig tidshorisont och kanske det inte gör något om det blir 6 år heller eller? Då kanske det kan vara värt att ge en större eller mindre del av kapitalet möjlighet att öka i värde i en globalfond, även om det också medför mer risk.
Jag vet inte om jag förstår din fråga rätt, men låser du en summa på 3% i 2 år får du 3% per år och den räntan förändras inte för den insatta summan under den låsta perioden.
Riksbankens ränteändringar påverkar den rörliga räntan.
Bankerna sätter räntan på bundna konton efter hur de tror att den rörliga räntan kommer att förändras under bindningstiden. De som tror att de är bättre än banken på att gissa framtida ränteändringar kan utnyttja detta genom att binda vid rätt tidpunkt, men för de flesta är det bättre att bara gilla läget.
Det kan bli väl försiktigt om jag idag har mer än summan jag behöver i framtiden. Jag hade nog då räknat med 50% av insatt på globalfond som säkert.
Exempel idag 1,5 M, behöver 1 om 3 år, då kan man enligt mig ta 750 bank och 750 global och ändå vara säker, här blir det ju att jag tål 67% ner
Jag har inget att invända mot i ditt scenario. Skulle den framtida summan som behövs vara ännu lägre med dina exempelsiffror, skulle det kunna motivera ännu högre andel i globalfonden. Det viktigaste är att bara riskera att förlora pengar man har råd eller tål att förlora. 
Beroende på vad du ska köpa kan ett alternativ vara att låna pengar och köpa idag istället.
Så amorterar du på lånet per månad efteråt