Jag har lite funderingar kring ett sparkapital jag för tillfället har på ett sparkonto+ just nu på Avanza med 3,70% ränta.
Går lite i tankarna att skapa ett nytt ISK konto istället med Länsförsäkringar Global Index 50% samt AMF Räntefond Mix 50%.
Vad hade ni själva valt om sparhorisonten var 3-5 år? Pengarna är planerat att användas till ny bil/nya möbler efter köp av bostadsrätt om ni lägger vikt i det.
3-5 år är lite klurigt för det är inte jättekort men inte heller långt.
Hade det varit max 3 år så hade jag svarat sparkonto. Men eftersom det nu är 3-5 (kan alltså bli 3år men även 4 eller 5 år) så hade jag nog fördelat 30% i global indexfond (eller fondrobot) och 70% räntepapper.
Jag tycker kanske att 50% aktier är för mycket risk om det blir köp redan om 3 år. Därför hade jag valt 30% aktier fram tills dess att det verkligen bara är 2-3 år kvar och då lagt allt på sparkonto istället.
70% global hade kanske varit aktuellt om det var 7 år kvar till köp. Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont. Förutom sista 0-2-3 åren då tycker jag det ska vara 100% sparkonto.