100.000 i hyfsat säkra fonder?

Hej. Har ett fasträntespar som löper ut i mars. har 3% ränta där.
Tänkte sätta in dessa 100.000+ ränta i nån eller några få fonder på Avanza.
Prio är att de troligtvis ger lite bättre avkastning än 3% med låg risk.
Kommer ha dessa ca 2-3år. ev. längre.
Har lite andra fonder och aktier på avanza med lite spridning nånstans runt medelrisk.
Tänkte “bara ersätta fasträntekontot” liksom.
Nån som kan rekomendera någon/några som man kan sova lingt på natten med…

Avanza global och glöm lösenordet.

Tråkigt svar kanske, man jag skulle aldrig rekommendera någon aktiefond alls, med så kort sparhorisont. Även en väldiversifierad globalfond kan gå allt mellan -50% och +50% enskilda år.

Om du nu måste ha fonder trots den korta horisonten, så hade jag i så fall sneglat på någon räntefond med kort till medellång duration och låg kreditrisk. T.ex Amf Kort, Amf mix, Storebrand obligation eller liknande.

1 gillning

Nja. måste ju inte vara fond, kan vara nåt annat. Ska som sagt bara ersätta en relativt låg sparränta och gärna nära lika låg risk.

Du har inte mycket annat val än att acceptera den ränta du får på bankkonto. Din tidshorisont är för kort för att ta risk.

5 gillningar

Jag hade gjort något sånt här (om du inte vet med säkerhet att du behöver pengarna om 2-3 år, då hade jag kört vanligt räntekonto)

80% AMF räntefond kort
20% dnb global indeks s

Efter ett år har det säker gått upp eller ner, känner du att du fortfarande har 2 år sparhorisont så omfördela till ovan fördelning igen, känner du att du är närmare uttag så omfördela till 90% och 10%

Om du behöver pengarna om 2-3 år, så är det ett sparkonto med insättningsgaranti som gäller.

Om du är ok med att 30-50% av summan kan försvinna, så kör på en bred global indexfond.

Om du har 5-10 års sparhorisont, skulle jag sagt 50/50 global indexfond/sparkonto och sen minskat fonddelen med 10% per år.

2 gillningar