Vilken inkomst anges vid bolåeansökan?

Min sambo blev arbetslös i samband med att vår son föddes. Då hennes lön alltid varit låg även SGI:n låg och ger ca 10 000kr/mån innan skatt i föräldrapenning. Detta gör det så gott som omöjligt att flytta bolånet trots halv miljon i fonder samt min lön på 65 000kr/mån. (Jag har ensamt betalat all ränta, amortering och övriga kostnader sen vi köpte huset)

Är det korrekt att ange hennes lön som 10k eller borde vi använda årslönen hon hade innan hon blev arbetslös? Eller vi får hålla ut tills efter föräldraledigheten och hon hittar ett nytt jobb? Antar att såfort man klickar i arbetslös i ansökan så är det kört…

I ansökan skall anges rätt inkomst. Det är ju nuläget som banken vill ha och ingen historik. Att upprätta en Kvar Att Leva Påkalkyl på pengar som inte finns är inte rimligt.

Banken tar en upplysning och kontrollerar angivna uppgifter mot senast kända inkomst. Är det en större differens kräver man ett löneintyg. Har man då uppgett en felaktighet är det inte roligt att stå med rumpan bar…

3 gillningar