Får vi lågt bolånebelopp?

Jag och min sambo vill köpa hus.
Vi har en årsinkomst på cirka 700k ihop. Två barn och två bilar.
Ett blanco på 140k med 6,9% ränta. Utöver det ingen annan skuld.
Aldrig haft några betalningsanmärkningar.

Vi var hos Swedbank för någon månad sedan för att se våra möjligheter. Hon på banken sa att vi bara kan låna 1 miljon som max. Det låter väldigt lite när man läser om vad andra fått låna här. Eller tycker ni det låter rimligt?

Hur såg er ekonomi ut när ni fick ert bolån och hur mycket fick ni låna?

1 gillning

Frågan som är viktig är ju hur mycket ni har att lägga i kontantinsats. Ni får ju lånelöfte relaterat till den. Ni borde kunna låna ungefär det dubbla om ni hade haft en större kontantinsats.

2 gillningar

Finns 240k i pantbrev i svärfars villa som vi tänkte använda som säkerhet för lånet. Utöver det 70k på eget konto.

Det låter rimligt. Ni har en ganska tunn ekonomi för att köpa boende. Fokus på att amortera bort blancolånet och få upp en större kontantinsats. För banken tycker mest troligt att man inte bör ha behov av blancolån med två löner på drygt 30 i månaden.

Ett köpt boende slukar alltid mkt pengar och ni har nog för tunna marginaler. Men testa och gör en digital ansökan på SBAB.

Okej :slight_smile:
Blir lite fundersam när banken sa så lite, men när man gör dessa kalkyler hos diverse banker så visar dom flesta att det inte skulle vara några problem att låna tex 1.5m.
Då även när man fyllt i driftkostad på 6000kr, ränta på 6%, vårt blancolån, bilar och barn.

Asså, säkerhet i annan bostad är inte intressant för banken. Ni har helt enkelt inte ekonomi för en bostad utan att utgöra en risk för banken.

Ni behöver hosta upp 15% av det som ni vill köpa kontant. I ert fall så är det 70k som ni har, det räcker till en bostad värd ungefär 460k.

Vill du köpa för 2 miljoner behöver ni hitta 300k kontant(150k per miljon ni vill köpa för). Så vill ni komma upp i summor som gör att ni kan köpa så får ni komma övverens med svärfar om att han lånar upp de där 240k som han har i pantbrev. De pengarna får han sedan ge din partner(i bankens ögon), vad ni avtalar kring räntor/skulder/gåvor privat kommer dock banken vilja fråga om.

Utöver det så behöver ni betala för pantbrev och lagfart som bara där är 50-100k som skall ut kontant om ni har otur.

Men tänker att ni kanske bör se över den ekonomiska verkligheten ni har först.
Som att amortera bort ert blanco och spara till insats.
Sen är ett hus ett svart hål av kostnader. Jag byter min 3 kammarbrunn och infiltration nu och det kommer kosta 100kk, om bärmepumpen går är det 100-150K till som jag behöver hosta upp. Skulle vi få problem med taket, jadå så, 350k ut där.

Har ni inte detta på banken så behöver ni ha utrymme att låna upp på huset. Ni kommer ligga på - i räntor och amorteringar och ha överbelånat er för huset från dag 1.
Och som det ser ut så skulle ni vara ett blanco/sms lån bort från att gå i personlig konkurs efteråt.

Jag vill inte vara otrevlig, bara realistisk.
Vill ni ha hjälp så sätt upp en personlig kalkyl på era utgifter och kostnader samt inkomster så kan vi säkert stötta er på ett mer strukturerat och positivt vis.

5 gillningar

Det bygger på att ni har resterand 15%, över 1,5msek, kontant att pytsa in dock.

Sedan måste banken godkänna huset så innan köpet skrivs på. Detta så ni inte köper ett renoveringsobjekt till överpris som ni inte har råd med.

Okej, jag hör dig.
Men det är ju inte riktigt sant att banken inte är intresserad av ett pantbrev som säkerhet. Det är ju ändå en säkerhet för dom. Kan inte vi betala så finns det någonstans att hämta pengar för dom, och det är ju det enda dom vill i ett sånt fall.
Pratade med länsförsäkringar igår och dom såg inga problem i att använda pantbrevet som säkerhet.

1 gillning

Hopp, där ser man. Då lärde jag mig något nytt idag. Tackar :slight_smile:

1 gillning

Det är en väldigt vanlig metod att snvända sig av när man köper sin första bostad.

Vill bara säga att jag tycker ni borde hålla kvar drömmen men anpassa er time line till er ekonomi. Det viktiga är inte vad/när man köper. Det är att mår bra och har råd när man väl äger huset.

1 gillning

Utan att räkna närmare på det så skulle jag vilja rekommendera er att göra er av med blancolånet och en av bilarna innan ni köper en bostad med lånade pengar.

Andemeningen i ditt inlägg är dessutom att “ni borde få låna mer”. App app app. Tänk tvärt om.

Lycka till!

7 gillningar

Svaret är “Swedbank”.

Vi var där 2004 när vi köpte våran lägenhet. Hade lite över hundra tusen sparad (ca 10% av bolånet), båda hade fast job, lön var cirka 600000 tillsammans, inga skuldrr, en bil, ej barn. I Swedbanken dom sade att dom är inte alls intresserade att ha oss som kund.

Jag försökte en gång till när jag gick genom skillsmässa, samma svar (annan kontor).

Jag lärde läxan, dom är inte intresserade.

Och båda fall fick lån utan problem från Nordea.

När jag och frugan (fästmö då) så hade vi CSN-lån på cirka 200K tillsammans. Hade kanske kanske 3 miljoner tillsammans som vi kunde använda till kontantinsats om vi ville. Radhuset gick på 3 och en halv mille.

Okej. Intressant. Har inlett kontakt med länsförsäkringar. Får se vad dom säger. Kanske visar sig att du har rätt :slight_smile:

Problemet som banken ser det är väl att ni har svaga ekonomiska muskler. Ni kommer ju utöver fastighetens pris också behöva betala för lagfart och eventuella pantbrev om det inte finns. Lagfarten är 1,5% av fastighetens pris, så köper ni för 2 milj så är det 30 000. Behöver ni ta ut pantbrev på ert nya hus, vilket är relativt vanligt, så är det 2% på den summan ni behöver ta ut. Det kan alltså rassla iväg typ 50 000 i bara köpkostnader och dessa pengar måste ni ju också ha. Ni kan alltså inte tänka att ni har 310 000 att använda som kontantinsats om ni inte har andra sparade pengar att använda till lagfart mm.

Det har jag förstått såklart. Men två bilar behöver vi. Blancolån är ju dock inget vi behöver. Håller på att beta av det med 10-20k i månaden just nu.

Borde få låna mer ja. Om vi bör göra det är ju en annan fråga :slight_smile:

1 gillning

Precis. Tänkte använda pantbrevet på 240 till kontsntinsatsen och pengarna vi har på kontot till pantbrev och lagfart. Räknar med att det blir ungefär 35000kr i lagfart och pantbrev. Resterande får vara en början till en buffert till väntade och oväntade utgifter på huset.

Banken är nog inte så sugen på att tvångsförsälja svärfars hus för att komma åt de pengarna.

1 gillning

Äh, dom skiter i.