Bolån, hur gör jag?

Hej ,
jag söker lite tips och råd angående bolån. Som Jag har idag fast jobb och inkomst, ensamstående med ett barn. Men med ett barn i bilden så får jag väldigt lite lån. Så tänkte jag att om jag bara säger att jag bor själv och barnet bor heltid hos pappan. Kan banken ta reda på det? Jag vet att jag kan klara ekonomisk även med bolån.
Tacksam för all tips

Om barnet bor heltid hos pappan så ska du betala underhåll så det blir ingen skillnad.

1 gillning

Nope, det verkar göra stor skillnad. Roade mig med att testa på SBABs kalkyl nu och jag får låna ca 27% mer om jag bara betalar underhåll för ett barn, jämfört med om jag försörjer ett barn. Men det kan ju se annorlunda ut i andra kalkyler.

2 gillningar

Folkbokföringsaddressen för barnet kommer väl avslöja det hela?

2 gillningar

I teorin. Killgissar att banken inte kontrollerar sådant, men det kanske inte är jättesmart att ljuga om något som är så lätt att kontrollera

4 gillningar

Nischbanker ett alternativ till att ljuga. Nordax, Marginalen, Bluestep etc. Finns bolåneförmedlare som Ordna Bolån, Lendo etc. som tillfrågar flera banker (varav flera är sådana här nischbanker) och man får då flera erbjudanden att jämföra mellan. Räntan förstås högre dock jämfört med storbankerna, men om det är enda sättet att få ett lån (utan att ljuga) är det kanske värt ändå, det får man värdera själv.

1 gillning

Om du har barnet på halvtid bör banken kunna lägga in bara halva kostnaden för barnet i KALP vilket bör förbättra dina siffror. Eller om barnets pappa bidrar så ska man lägga in den summan också.

2 gillningar

Tack för all svar! jag får nog avvakta och se hur det blir