Har fått lite kapital och tänkte betala av några skulder. De består av en del med högre ränta och en del med lägre ränta. Jag i princip betala av de med högre ränta eller ungefär hälften av lånet med lägre ränta.
Min fråga är: Vilket är bäst att betala först? Mina egna tankar är att betala hög ränta först och sen öka avbetalningstakten på det lägre ränta.
Rent matematiskt ska du givetvis amortera på det dyraste lånet. Tänk på att det inte bara är räntan utan även ev avgifter som kan avgöra vilket som är dyrast.
Högst effektiv ränta först (glöm mao inte räkna in adminstrationsavgift osv), . Har du ansträngd ekonomi så att det blir svårt att klara amorteringsplanen på ett lån, så kan det vara en idé att betala ner det lånet först (även om det inte har högst effektiv ränta).
Om det är ganska “normala” lån, så betala av det med högst ränta först. Billån före huslån t ex, konsumtionslån före billån etc.
(Sedan finns det ju privata lån från föräldrar eller den lokala gangsterbossen. Då kommer saker som relationer eller avslagna knäskålar in i bilden också…)
Se även med din bank om du kan bakaihop kvarvarande lån till ett med bättre ränta(om det är riktigt höga ocker räntor på dem dvs. (Är dem normala i spannet 4-8%)
Härligt att höra att det gick att få ett banklån med bättre ränta. Nu är du på rätt väg och kommer snart ingå i skaran med väldigt stabil ekonomi och koll på läget.