Vilken ordning ska jag betala mina skulder i? | Högst ränta först eller minst lån först?

Hej.

Har fått lite kapital och tänkte betala av några skulder. De består av en del med högre ränta och en del med lägre ränta. Jag i princip betala av de med högre ränta eller ungefär hälften av lånet med lägre ränta.

Min fråga är: Vilket är bäst att betala först? Mina egna tankar är att betala hög ränta först och sen öka avbetalningstakten på det lägre ränta.

Är det rätt väg att gå??
Tack på förhand.

1 gillning

Rent matematiskt ska du givetvis amortera på det dyraste lånet. Tänk på att det inte bara är räntan utan även ev avgifter som kan avgöra vilket som är dyrast.

8 gillningar

De lånen som kostar dig mest i kronor ska du betala först, om det inte räcker till det största lånet betala av så mycket du kan

3 gillningar

Jag tycker ni uttrycker er luddigt :sweat_smile: Det lån som orsakar mest ränta och avgift per lånad krona menar ni?

5 gillningar

Psykologiskt kan det vara skönt att betala av ett litet lån så det försvinner.

Mest ekonomiskt är det ett betala på det som har högst ränta.

7 gillningar

Högst effektiv ränta först (glöm mao inte räkna in adminstrationsavgift osv), . Har du ansträngd ekonomi så att det blir svårt att klara amorteringsplanen på ett lån, så kan det vara en idé att betala ner det lånet först (även om det inte har högst effektiv ränta).

1 gillning

Glöm inte att kolla om det går att få ner räntan genom att samla lånen eller uttöka de billigare lånen (ex. bostadslån) och betala av de dyrare.

3 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Om det är ganska “normala” lån, så betala av det med högst ränta först. Billån före huslån t ex, konsumtionslån före billån etc.

(Sedan finns det ju privata lån från föräldrar eller den lokala gangsterbossen. Då kommer saker som relationer eller avslagna knäskålar in i bilden också…)

3 gillningar

Tack för alla kloka svar.

2 gillningar

Minskade precis mina utgifter med mer än 2000kr, det här medlemskapet betalar sig själv😅

8 gillningar

Hur blev utfallet nu då i betalningsordningen ?

Ja, hög ränta först!

Se även med din bank om du kan bakaihop kvarvarande lån till ett med bättre ränta(om det är riktigt höga ocker räntor på dem dvs. (Är dem normala i spannet 4-8%)

1 gillning

Högst ränta och avgift först sedan i fallande ordning.

2 gillningar

Jag har nu även tagit ett banklån på resterande till ”normal” ränta och kort återbetalningstid 2 år, för att få ner räntan och avgifter.

6 gillningar

Härligt att höra att det gick att få ett banklån med bättre ränta. Nu är du på rätt väg och kommer snart ingå i skaran med väldigt stabil ekonomi och koll på läget.

2 gillningar