Jag håller just nu på att byta till den här strategin, som är en MCW+ (market cap weighted) där jag har förbättrat det bredaste indexet ACWI IMI (som inkluderar stora, mellanstora och små bolag inom både utvecklade marknader och tillväxtmarknader). Jag har gjort justeringen där jag exkluderar “small-cap growth” från den utvecklade marknaden, då dessa inte är fördelaktiga att äga.
Kortnamn | Namn | Index/Jämförelseindex | Avgift | Vikt |
---|---|---|---|---|
SPPW | SPDR MSCI World | MSCI World | 0.12% | 79.8% |
AVWS | Avantis Global Small Cap Value | MSCI World Small Cap Value | 0.47% | 9.3% |
IS3N | iShares Core MSCI EM IMI | MSCI Emerging Markets IMI | 0.23% | 10.9% |
0.165% | 100% |
I framtiden planerar jag att byta ut SPPW till F50A när den ETF:en har mognat lite. Det skulle sänka den totala avgiften till 0,109%.
Jag sätter ingen fast viktning för varje ETF (vilket syns i tabellen), utan ser över fördelningen varje halvår och viktar om enligt MSCI ACWI IMI. Det går att se här hur stor andel varje del har.
Jag månadssparar inte direkt i huvudportföljen på grund av handelsavgifter. Istället köper jag följande fonder, och när kapitalet når en viss nivå flyttar jag över till huvudportföljen. På så sätt minskar jag handelsavgifterna och får avkastning via marknaden, jämfört med om pengarna låg på sparkonto.
Namn | Index | Avgift | Vikt |
---|---|---|---|
DNB Global Indeks S | MSCI World | 0.16% | 90% |
DNB Global EM Indeks S | MSCI Emerging Markets | 0.31% | 10% |
0.175% | 100% |