Jag vill se en diskussion med Günther Mårder om ett rikare liv. (Mina två största källor till ekonomisk inspiration i Sverige, hade varit fantastiskt roligt).
Jag väntar fortfarande på svar kring mitt förslag…
Trender och hur man rider på dessa, hur dom fungerar, hur länge brukar dom vara, finns det en vits att ha dom som kryddning.
Batteri
Cannabis
Artificiell intelligens
Krypto
Mflr…
En antropologisk genomgång av fire. Vägen till fire är olika i olika länder, till en stor del pga skatteregler, kanske annat också. T.ex i frankrike är det 50 pct skatt på aktier så de använder fastighetsinvesteringar, i sverige har vi isk så vi använder aktier, i finland o andra nordiska länder har de regler för aktiebeskattning som gör att man använder långa innehav (enligt jayR).
Men hur ser det ut i andra länder runt om i världen?
Så jag önskar ett eller flera avsnitt om hur det ser ut i olika länder. Olika sydamerkanska länder? Afrikanska? Asiatiska? Andra europeiska?
Efter att ha tröttnat efter att ha läst ca 100 inlägg i tråden om ränteportföljen blev jag nyfiken på all seasons portfolio. Kan du inte intervjua @AllSeasonsPortfolio om den?
Jo, den bollen är på min planhalva sedan ett tag. @AllSeasonsPortfolio har tackat ja, men det är jag som dragit fötterna efter mig.
Läste tråden om AI, och det måste ju bara komma som ett avsnitt.
-
Hur olika sparprofil påverkar den långsiktiga avkastningen (att spara t.ex 15.000 kr/mån under några inledande år för att sedan minska månadssparandet vs att löpande spara t.ex 3.000 /mån löpande)
-
Diskussion gällande när det kan vara dags att sluta månadsspara och långsiktigt ta ut kapitalet ur fonder (t.ex 5.000 kr/mån) och hur detta görs på bästa sätt
Då får ni här en mötestid, så får ni justera om den passar dåligt eller om det behövs mer tid till förberedelse
Torsdag 9/2, kl 18.
@janbolmeson @AllSeasonsPortfolio
Vad är bakgrunden till portföljen? Hur skiljer den sig mot butterfly, RT,…?
Vilken plattform är enkel att använda för småsparare? Deklaration /skatt, avgifter?
Hur har det gått för den? Vad kan man förvänta sig mot en 60/40? Finns det någon forskning? Vad kan man inte täcka som småsparare? Fondrobot? En färdig fond med all seasons?
Tidshorisont? 100% aktier är ju förväntat plus på 20 år. Har den slagit sparkonto? Hur kommer man fram till viktningen? Finns det en minimal variant med bara ett fåtal poster/certifikatm…?
Finns det någon annan svensk eller internationell portfölj man kan följa på blogg/hemsida?
Egentligen skulle jag vilja se en ny inriktning på Rikatillsammans.
Det känns som vad och hur man ska investera har rutats in ganska tydligt och det finns därför inte så mycket avsnitt att göra om det mer utan att börja göra avsnitt om investeringssätt som man ändå inte rekommenterar.
Istället hade jag gärna sett en ny inriktning mot att optimera prologen till sitt sparande, dvs intäkts och utgiftssidan. Hur dessa kan optimeras. Här finns det mängder med olika angreppsätt för olika typer av kravställningar, då vissa önskar maximera och andra balansera med bibehållen livskvalitet.
Kommer ett avsnitt med Jimmy Andersson som är FIRE och extremt duktig på att hålla kostnaderna nere under februari. Men du får gärna skriva något mer om vad du tänker. Gör gärna ett avsnitt på ämnet.
Kanske svårt att hitta ej anonyma sådana personer, men jag hade gärna sett en eller ett par intervjuer med folk som nått FIRE, vad de har för reflektioner och hur de valt att leva.
Jag kan tänka mig en hel serie, där ni bjuder in gäster om tex.
- Misstag folk ofta gör i sin privatekonomi
- Varför kunde vi som studenter leva på 7000-10000 i månaden men nu har betydligt högre omkostnader när vi tjänar mer.
- Hur man får ner omkostnaderna genom att köpa begagnade prylar
- Hur man kan öka sitt sparande genom att sälja av det man inte behöver.
- Hur identifierar man saker man inte har behov av innan man köper sakerna. Vi köper ju ofta mänger med saker som vi föreställer att de ska användas till så mycket, men bara i själva verket glöms bort i en låda.
- Hur jobbar man med att få bort sina laster av godis, rökning, spelande.
- Hur kan man bekämpa ha-begäret när nya prylar dyker upp som man bara måste köpa.
- Vilka omkostnader är det mest effektivast att effektivisera för sin privatekonomi.
- Matbutiker, strategier för att inhandla mat så effektivt som möjligt.
- Hur kan man välja ett billigare alternativ till saker man önskar utan att välja ett sämre (produkter, tjänster, upplevelser)
- Hur ritar man upp sin privatekonomi så man får en effektiv överblick över den.
- Hur förhandlar man boräntan bäst.
- Hur kan man slå ihop lån för att få ner utgifter.
- Amortering av olika typer av lån, hur, varför och vad är bäst
- Bostadsköp, vad ska man tänka på för att inte hamna i en ekonomisk fälla.
- Bilköp, vad ska man tänka på för att inte hamna i en ekonomisk fälla.
- Hur får man upp sin lön.
- Bästa strategier för löneförhandlingen.
- Bästa strategier vid jobbsökande
- Bästa strategier för att företag vill behålla dig som anställd.
- Starta eget för dummies, steg för steg hur man gör på ett förenklat sätt.
- Hur gör man för att få sidoinkomster utan att starta eget.
- Inspiration på sidoinkomster
- Hur kan man få sidoinkomster utan att tumma på fritiden allt för mycket.
- Hur fungerar “hyr din arbetsgivare”-företag.
- osv.
- osv.
Avsnitt om clean-tech, den sektorn och tillhörande bolag. Gärna intervjuer med VDar, typ Minestos eller SolTechs VD.
Som en del av dem mest filosofiska avsnitt hade jag velat lyssna på någon som är lite äldre, någon som har gått i pension för ett tag sen. Lite kopplat till Die with Zero, hur ser man livet när man är 70+? Hur tanker man på framtiden när man är i den ålder (både investeringsmässigt men också kopplat till personliga mål)? Helst också någon som inte har barnbarn då i dessa fall är det lätt att svaret blir att man fokuserar på sina barnbarn då.
Mitt favoritavsnitt är avsnittet med Christian Lundström Tjurhufvud. Det skulle vara kul med ett uppföljningsavsnitt med honom.
Hur man kan / bör ombalansera i denna nya världen. Vågar man lita på gamla korrelationer? Ombalansering kan också innebära en risk om man köper in sig mer och mer i en fallande marknad och därför kanske det är bra med längre intervall. Jag ser hemskt gärna ett avsnitt om detta. Vi behöver vägledning!
Hej @janbolmeson ! Det skulle vara kul med en intervju med Günther Mårder. Jag läste just din artikel om honom från 2015, det skulle vara intressant att höra hans tankar i dagsläget.
Och tack för det senaste avsnittet om rädsla! Väldigt fint, och hög igenkänningsfaktor!
Val av pension Kap-KL vs AKAP-KR
Morgan Housel (The psychology of Money) har startat en podd! Riktigt bra i mitt tycke.
I avsnitt tre pratar han om ”the rules of the money game”, kan tänka mig att ni skulle ha mycket reflektioner på temat.
Om inte annat så rekommenderar jag podden och avsnittet varmt! The Morgan Housel Podcast: Rules of the Money Game on Apple Podcasts