Tycker det verkar vara många frågor och funderingar just nu kring att investera när börsen stigit mycket på kort tid. Kanske kunde det vara en idé med ett avsnitt om detta ämne - både för de som ska investera en större summa och känner sig tveksamma/vill försöka tajma marknaden - men också bara för att fortsätta månadsspara regelbundet utan oro. ![]()
Den här frågan har avhandlats rätt grundligt. Däremot kanske det vore en idé med ett kortavsnitt som kunde sammanfatta allt.
I nuläget verkar journalisterna på Södermalm ense om att reporäntan ska sänkas. Det vore intressant om ni gjorde ett avsnitt av vad som påverkar styrräntan för riksbanker.
Vad händer med ett lands växelkurs om reporäntan i landet ökar/minskar relativt till andra länder? Vad händer med inflationen?
Vad händer om ett land “trycker” mer pengar?
Kort sagt, en grundkurs i nationalekonomi på 60 minuter. ![]()
Vilken påverkan har journalister som genuint trodde att reporäntan aldrig någonsin skulle gå över 2.00% igen? De har själva köpt extremt dyra bostäder, där de har extremt höga lån (de var säkra på att reporäntan aldrig skulle över 2.00%). Påverkar deras åsikter media, regering och riksbanken?
För mig är det självklart att journalister har en stor påverkan på samhället. Deras åsikter får fäste hos “folket” och i detta fall folkets köp av allt för dyra bostäder.
Jag skulle vilja se något om bostadsköp.
Det är antagligen den största enskilda affär som de flesta genomför/funderar på att genomföra.
Sålunda är det det mest påtagliga privata ekonomiska förhållandet som flertalet privatpersoner kommer att ingå i under sin levnad.Ett basbehov sett ur flera aspekter.
Vad tänka på?
Både den rent ekonomiska som känslomässiga biten torde kunna aktiveras.
Det som till stor del gör oss till moderna människor.
Mera om detta tycker jag.
Skulle vilja ha ett avsnitt om räntan.
Det är väldigt mycket räntesänkarhets just nu för det är det de flesta vill ha om man bara fokuserar på sin egen situation, speciellt om man tagit för stora lån. Men på det stora hela då? Hur nollräntan och ränteavdraget skadat Sverige och gjort oss enormt skuldsatta privat, att vi inte egentligen inte har hög ränta just nu, vad som är en sund ränta framgent osv. En del företag går i konkurs, men är det alltid dåligt? Osv.
En lite mer nyanserad diskussion helt enkelt.
Hej!
Säkert någon som skrivit det men en uppföljning på avsnitt #246 hade varit intressant.
Mvh
Ett nytt avsnitt liknande #57 /58
Å ett avsnitt som vänder sig till undgomar att introducera i ekonomi.
Jag skulle gärna vilja höra om generationsskifte i små företag
Vore oerhört intressant med en intervju med Daniel Kaplan.
Ska kanske kalla det för samtal, förresten. Varit tyst om Kaplan på sistone och det vore intressant att höra hans berättelse - från grundandet, via IPO, hans avhopp från VD-posten till vad han gör idag. Jobbar han operativt i Storskogen, söker han nytt jobb eller sitter han och skissar på nya affärsidéer?
Finns ju en viss koppling till Rika Tillsammans också.
Who’s not from Sweden here?
Idé till ett avsnitt på engelska @janbolmeson: Komma igång med din privatekonomi i Sverige för nya invandrare (saker som hus, bil, ISK, pension, skatteavdrag mm.).
Vore det inte möjligt att göra något kortavsnitt om portföljallokering? Det kommer många frågor från personer som fördelat sitt månadssparande på typ 10-15 fonder och frågar om just den fördelningen ”är bra”. Det vore relevant med något att länka till som mer permanent kunde ta bort idén att någon vill procentuell fördelning är rätt/bra och hur man bör tänka istället.
Finns ju modelportföljerna som man kan länka till. Samt tråden med bästa fonderna i respektive bank.
Ja, men det är en annan fråga. Poängen är att förklara att det i princip räcker med en fond. Varje ytterligare fond är så att säga onödig eller ”dålig”. Sedan kan man argumentera för att man vill ha home bias, faktorexponering eller tillväxtmarknader. En lekhink är möjlig men onödig. För många är den sannolikt mest dum. Detta är dock ”frivilliga tillval” och inte några recept på framgång.
Ovanstående kan framstå som radikalt eller väl förenklat men det är det budskap som någon som verkligen inte har koll och därför har delat upp portföljen i en massa småbitar för att det ska vara ”rätt” att göra så.
Finns ju flera avsnitt där detta nämns tycker jag mig hört? T.ex avsnitt 99 kom igång och avsnitt om 4-hinkarsprincipen.
Ja, det finns absolut. Många av de enkla och tydliga budskap som många nybörjare behöver få prydligt paketerade finns utspridda i olika avsnitt och inbakade i större resonemang. Mitt förslag var att bryta ut den här frågan specifikt och göra ett kortavsnitt som fokuserar enbart på de enkla och tydliga budskap som passar nybörjare. Det här vore samtidigt ett budskap som skulle slå direkt mot idén om aktiv förvaltning och de idéer om att krångla till saker som är grunden för en stor del av finansindustrin. Det är ett slag mot själva fundamentet och innebär att utnämna dem till överflödiga.
Fick tipset att posta här: Jag är ute efter avsnitt som handlar om par, kanske närmare bestämt sambo-relationen. Hur ska man tänka med vardagsekonomin? Ska man ha det uppdelat eller inte? Vad gäller när det kommer till det juridiska? Är det bättre att gifta sig? Vad om man inte vill det, vilka jurdiska alternativ finns det så att båda parter känner sig trygga både nu och i framtiden? Finns det avtal man borde teckna? Kan testamente lösa de problem som kan uppstå om någon går bort och man “bara” är sambo osv? Finns det redan avsnitt på området får ni gärna tipsa också!
Kunde ni inte ha ett avsnitt sponsrat av Hemnet eller Booli om bostadsmarknaden? Förebilden kunde vara avsnittet med Evelina Galli.
Känsligt att ta upp vad pengar är tydligen och var hade det passat bättre än att ta upp det där "pengar på hög"ska diskuteras.
Känsligt för några,men är fegt att ta ner.
Svara istället ![]()
Många tänker på hur Chat-GPT kan effektivisera ens arbete.
Jag skulle vilja inspireras i hur man kan använda outsourcing mest möjligt, på oväntade vis. Kanske folk med helt vanliga jobb kan finna möjligheter?
Jag hade gärna sett ett avsnitt som handlar om ETF:er (och fonder) med inbyggd hävstång. Ämnen som kan tas upp: Dess historiska utveckling gentemot underliggande index, kostnader och eventuella dolda avgifter, dess utveckling historiskt och utveckling under olika marknadsklimat, hur de uppnår sin hävstång. osv.
Exempel på hävstångs ETF:er listade i Europa:
XACT BULL, XACT BULL 2, 18MF, DBPG, L8I7
Sedan har vi ju fonden Nordnet Global 125 som diskuterades en del på forumet.