Vilket datum ska bli införingsdatumet i aktieboken?

Hej, allihopa!
I aktieboken ska vi ange datumet när ägaren infördes. Jag trodde att det skulle vara datumet när du tecknar stiftelseurkunden, men det verkar finnas andra alternativ, som datumet när man betalar aktiekapitalet och pengarna sätts in på kontot, eller datumet när bolaget registreras hos Bolagsverket. Vilket är rätt?

När alla stiftare har signerat stiftelseurkunden ska det vara :blush:

Spinner vidare lite här… Kan man använda word mallen för aktiebok som finns på Bolagsverkets hemsida? Det rör sig om ett enmansföretag utan anställda. Måste man utfärda aktiebrev? Förstår inte heller vilket datum man ska fylla i…skickade in ansökan om ab elektroniskt till Bolagsverket om det spelar roll…

I praktiken händer ingenting förrän den dagen då du skall sälja bolaget, men då kan du fabricera ett aktiebrev i efterskott. Ett worldprogram fungerar alldeles utmärkt.

Har varit med om att banken velat pansätta aktier. Då får man också fixa aktiebrev. Detta är dock väldigt ovanligt.

Jag tycker nog ändå att man skall ordna aktiebrevet med en gång. Skulle du oväntat avlida, kan det bli extra jobbigt för de efterlevande.