Vilket ska man välja till sina barn

Hej, ska sätta in lite pengar till min unge på fonder.
Vilket är bäst for en 18 åring lysa eller LF global indexnära.
Även månadsspara. Han ska inte ha pengarna på 3 år.
mvh

1 gillning

Att sätta pengar med tre års sparhorisont i aktiefonder är en ganska stor risk.

LF eller Lysa är båda bra val.
Bara LF global indexnära är billigare.
Lysa kostar lite mer men har större spridning.

1 gillning

Ok tack glömde skriva minst tre år.

Både LF Global och Lysa är toppenalternativ, omöjligt att veta vilken som kommer gå bäst framgent.

Jag hade investerat 10% per förväntad sparhoristont, så t.ex. en tredjedel om han behöver pengarna om ~3 år. Resten på sparkonto. Helt enkelt för att börsen både går upp och ned, och man vill inte sitta på hälften av insatta kapitalet om tre år när pengarna behövs bara för att man råkade tajma en börskrasch.

1 gillning

Kanske kan du hjälpa honom att göra valet själv?

Då lär han sig förhoppningsvis något av beslutsprocessen och känner kanske större tillfredsställelse om sparandet växer än om du “gjort valet åt honom”.

Det värdefullaste man kan ge sina barn är kunskap, självständighet och självkänsla :blush:

4 gillningar

Det har du rätt i

2 gillningar

Tack väldigt bra förslag

Både Lysa och LF Global är jättebra alternativ.

Eftersom tidshorisonten är oklar skulle jag rekommendera Soffpotatisportföljen som jag gillar (som någon annan här har tipsat om). Sätt alltid in 50% på aktiefonder och 50% på sparkonto. Pengarna på sparkontot är buffert och sparande till ev. semester/bil. Härifrån får man ta ut vid behov. Aktiefonderna är det riktigt långsiktiga, minst 10 års sparhorisont, tänk pension, eller tänk att de inte finns. :+1::joy:

Lycka till!

:+1::sunny::hugs:

1 gillning

Låter som en väldigt bra tanke då han vill månadsspara lite med, går ju fortfarande i skola men jobbar så mycket han kan på sina lov.

1 gillning