Snart 18 år. Flytta en del av barnsparande till Lysa

Min son fyller 18 år nästa år och kommer att ta över de fonder jag sparat i hans namn. En del av dem tänker jag sälja av nu i september och investera i Lysa. Jag tror på en nedgång snart och tänkte lägga dem på ett säkert sparkonto innan jag investerar dem i Lysa. Min tanke är att det ska vara ett långsiktigt sparande, kanske ett pensionssparande som han ska få när han fyller 25. Det ska vara en fördelning på 90% aktier och 10%ränta.

Han är inte insatt i fondsparande och måttligt intresserad av sparande.

Vad har ni för tankar kring detta?

Har ni andra förslag på hur man kan tänka när det gäller sparande till barn som är unga vuxna, och hur de ska hantera sina fonder när de fyller 18 år?

Marie

Hej Marie!

Att utbilda sitt barn i vad sparande är och hur det fungerar innan man lämnar över pengarna tycker jag är givet, har man inte en förståelse för vad pengar är värda är det väldigt lätt att spendera bort sina pengar utan att tänka efter.

Skicka honom på en utbildning som t.ex Unga Aktiesparare har som heter UA-akademin, då kommer han få en stor förståelse för vad sparande är. Finns såklart många böcker och andra utbildningar också, men Unga Aktiesparares utbildningar är helt gratis för ungdomar att gå.

Tack för det tipset, en utbildning kan aldrig vara fel. Känns helt rätt att börja där, innan han får pengarna.

Delar han din åsikt om långsiktighet (pension) ? Det är inte så att pengarna behövs till en bostad om några år? Det avgör ju vilken risk som är lämplig.

Ger du pengar till en myndig person så får du nog räkna med att den personen använder pengarna på ett annat sätt än vad du tänkt. På gott och ont.

Naturligtvis får han använda sina pengar. Därför har jag sparat i hans namn. Men en del var tänkt att få lite senare och att det skulle bli ett långsiktigt sparande. Att låsa just de pengarna till pensionssparande är inte självklart. Det kan ju även gå till som du säger kontantinsats till hus. Kanske jag ska dela upp det i två delar, en pensionsspar och en del till tex kontantinsats.
Men hur ska man tänka när det gäller pensionssparande, hela beloppet eller 90/10 i aktier?
Och till kontantinsats, 60/40?