Vilket val ska jag göra på avtalat.se för min tjänstepension?

Jag skulle uppskatta tips angående placering av min tjänstepension. Jag har min tjänstepension via Avtalat.se och har inte gjort ett aktivt val än.

För närvarande har jag traditionell placering, men jag vill gärna göra ett aktivt val för den andra halvan. När jag väljer fondförsäkring, vilken rekommendation skulle du ge?

Om jag väljer Länsförsäkringar Fondliv, hur fungerar det? Jag har inte min bank hos Länsförsäkringar, utan hos Swedbank. Kan jag ändå välja deras fonder? Tack på förhand för all hjälp!

2 gillningar

Ja, man kan flytta sin TJP till en ny bank/försäkringsbolag och bara ha den där. Man kan göra sina placeringar genom att logga in med BankID. Inget konstigt.

Har Länsförsäkringar och har påbörjat flytt dit för att ha allt samlat.

Kommer köra 85% Global Index samt 15% Tillväxt A på TJP, känns som enkelt, billigt, brett upplägg med nästan 2500 innehav.

2 gillningar

Jo men om jag går in i min TJP och väljer andra halvan “fondförsäkring” och sedan “Länsförsäkringar Fondlivs” vad händer sen? Hur väljer jag de fonder jag vill ha i Länsförsäkringar fast än jag inte är kund hos Länsförsäkringar?

Jag tänkte som sagt välja LF Global på den.

Först hamnar du i deras ”icke-val” som är helt ok. Vill du så loggar du in på LF och ändrar till de fonder du vill ha.

Du kan säkert hitta vad icke-vals alternativet är på avtalat.se. Om inte så är tipset är att prata med Avtalat som valcentral. Det är deras jobba att hjälpa dig.

Flyttar du från Trad till fondlösning får du räkna med 3-6 mån flyttid. Bara en heads up på att det inte sker i en handvändning.

1 gillning

Låter komplicerad tror jag kör med traditionellt det blir säkert bra avkastning ändå, min privata via Avanza har jag ändå bäst påverkan för bästa avkastning, har ca 32 år kvar till pension :sweat_smile:

1 gillning

Nä inte alls komplicerat. Du registrerar bytet på Avtalat. Sen får du besked på när det skett och att du kan logga in på nya banken :man_shrugging: Däremot kan just bytet Trad till fond ta tid men det är ju en annan sak.

Med 32 år kvar till pension är det ju absolut värt att byta :joy:

1 gillning

Jag tror att det är ganska lätt att få en mycket bättre avkastning om du byter.

2 gillningar

Håller med, inte så krångligt som det låter bara man läser på lite. Bättre köra 100% aktier och sedan trappa ner längre fram till räntor, man kan ju följa AP7’s mönster där t.ex.

Har man långt kvar till pension är det absolut värt än att ha onödigt låg risk med räntor så tidigt. Bara passa på medan tiden är på ens sida, så kan man tacka sig själv senare!

Det har gått 2-3 veckor sen jag bytte traditionell till fondförsäkring. Det ligger upplagt och förberett inne på banken, själva flytten är väl det som tar tid.

2 gillningar

Jag har bytt från AMF traditionell till Länsförsäkringar fondförsäkring i år efter rådfrågade här i forumet. Själva flytten tar tid. Man blir automatiskt placerad i LF Entré ITP och jag valde innan pengarna hade flyttats att ändra till 100% LF Global Index.
Det är lätt att flytta och ändra.

Jag förstår, men eftersom jag har Swedbank som min bank borde jag välja ‘Swedbank Försäkring’ och deras global indexfond, Swedbank Robur Access Global A?

Jag har också en gammal tjänstepension hos en annan försäkring från mitt gamla jobb, där inga inbetalningar görs, så jag tänkte testa där. Jag är intresserad av Länsförsäkringar Fondliv, men eftersom jag inte är kund eller har ett konto hos Länsförsäkringar blir jag förvirrad över hur jag kan välja deras alternativ. Tack för all hjälp

Du behöver inte vara bankkund där du väljer att ha din tjänstepension. Det kan ju vara praktisk att ha allt samlat, men gillar du något annat bättre då går det ju bra. Blir bara en extra inloggning. Själv har jag min tjänstepension på olika ställen (pga olika jobb). Ingen som är min bank för lönekonto.

Väljer jag Länsförsäkringar fondlivs, hur väljer jag sedan att jag vill ha Länsförsäkringar Global då? Vart ska jag logga in? Men tror det blir Swedbank försäkring när jag ändå har min bank hos de, ska inte göra det komplicerad. Swedbank Robur Access Global A är fint med.

1 gillning

Ja, jag har LF och man bara loggar in och väljer fonder. Eller bara en; LF Global Index, om man vill hålla det enkelt.

Inget fel med Swedbank Robur Global Access!

1 gillning

Det jag är lite kluven på är fondutbudet i tjänstepension… läser man på LF’s hemsida och klickar sig vidare kommer man till Bank/Fondkurser/Pension/Pensionsfonder och där finns 156 st i listan.

Väl inloggad i internetbanken när man kan ändra sina val och fördela procent så kommer en betydligt mindre del upp, 16 st fonder där 15 st är LF’s egna och sedan Fidelity Emerging Markets… lite missvisande isåfall…

Jag har en gammal TJP från mitt förra jobb, jag tänkte välja Swedbank försäkring via fora och välja Swedbank Robur Access Global? och testa hur det funkar sen kan jag göra likadant med min nuverande TJP.

1 gillning

Har du ITP1, ITP2 eller någon annan?

Just nu ITP1

Kolla gärna igenom denna för lite råd.

2 gillningar

Så länsförsäkringar bäst…ahh mycket att tänka på!