Vill bygga hemsida som en indexfond

Behöver en hemsida till min verksamhet.
Ska finnas formulär där kund kan fylla i sina uppgifter, svara på frågor och bifoga filer. I övrigt ganska enkel och traditionellt upplägg med flikar, text foton etc. Dock ska det se professionellt ut.

Jag har aldrig gjort någon hemsida tidigare och kan inte koda. Vill kunna göra småjusteringar efter hand utan att vara beroende av någon som kodar åt mig.
Tänker även mig mitt behov som en indexfond - låga avgifter, inte så mycket jobb och “Super Mario-medelbra” på allt.

Det är en djungel med att få rätsida på vad som är bäst. Wix, Wordpress, Squarespace osv. Vill som sagt hålla kostnaderna nere både initialt och på sikt men inte pumpa in allt för många timmar på design.

Vad ska jag välja?

För att hålla nere kostnaderna, så tycker jag definitivt Wordpress, som även är ett väldigt flexibelt CMS med stor community. Där du kommer långt på endast domän & hosting vilket kostar cirka 1 300 kr/år.

Kan hålla med om Wordpress. Går att göra en enkel webbplats ganska enkelt samtidigt som man kan växa i den hur mycket som helst.

Om du vill göra den själv från start så kolla in det svenska community på https://sv.wordpress.org/ och/eller gruppen på facebook Redirecting...
Finns även en bra introduktion/handbok på svenska som kan laddas ner från Webbpublicering med WordPress – WPSE

Domännamn kan köpa från olika ställen men om det är en .se du ska ha så ska den inte kosta mer än 200 kr/år Finns fula fiskar som försöker sälja för mycket mer. Vet du redan vad den ska heta så köp domänen redan nu - risken är annars att någon annan hinner före. Man behöver inte ha domänen och webhotell hos samma företag (jag tycker egentligen att mycket talar för att man ska ha dem hos separata företag)

Webhotell - starta med ett enkelt men gärna med telefonsupport och på svenska. Jag har flera småföretagarvänner som vi lagt på https://inleed.se/ för runt 200 kr/ år för ett komplett konto för både hemsida och epost, inkl SSL (lilla låset vid adressen som visa besökaren att anslutningen är säker) en del andra tar extra för varje sak.

3 gillningar

De har alla sina pros and cons. De brukar ha testperioder, testa dem?

Tips är att kolla youtube för hjälp hur man använder dem (om inte dokumentationen de har själva är bra nog).

Om du inte är teknisk skulle jag alla gånger hoppa över Wordpress och gå på Wix eller Squarespace. Wordpress är väldigt kraftfullt men out of the box är det anpassat för bloggande vilket det inte låter som att du vill ha. Titta på de färdiga mallarna i Wix och SqS och se om det är något som verkar bra.

Har även hört bra saker om https://carrd.co men det kanske är väl enkelt.

Helt klart Wix. Det låter dessutom som du kan klara dig med deras gratisversion ett bra tag, för att sedan gå upp ett steg senare. Jag bygger hemsidor åt olika småföretagare och brukar alltid råda dem att ta Wix/ squarespace. Om du vill ha Wordpress så skulle jag insistera på att ta Elementor. Oftast vill kunden själv pilla lite och då är nämnda sidor klart bättre än Wordpress.