Vill byta bank, vilken ska jag välja?

Det låter som den nivå jag blivit van vid. Kodmodellen har de haft väldigt länge. Jag hade från början telefonbank och då använde man koden ofta. Nu när det är internetbank som gäller är det inte lika ofta som den behövs. Det är därför bra att hålla ordning på den.

Swedbank är Skandinaviens ojämförligt största privatkundsbank. 7 milj privatkunder och ~550000 företagskunder. Jämför med Nordea, som är en MYCKET större bank än Swedbank: ca 4.2 milj privatkunder.

Med tanke på Swedbanks fokus på privatkunder, är de inte speciellt bra. Jag var kund i Swedbank sen jag var tonåring (parallellt med PK-banken => Nordbanken) och likaså båda mina föräldrar som bara hade Sparbank(er) och sen Swedbank i hela sina liv. Jag blev bra irriterad på Swedbank när jag var dödsboförvaltare och dödsbodelägare. Nordea var däremot jättebra, inga problem med nåt. Så sen 2018 har jag inget att göra med Swedbank och kommer aldrig mer att ha det.

+1 på den. Det Swedbank gör, och alltid har gjort mer eller mindre, är att utnyttja sin storleksfördel i privatkundsmassa för att finansiera utlåning (till företag och bolån som de i sin tur tjänar mycket på: kassako). Just Swedbank borde eg tappa 50% av sina privatkunder, men trögrörligheten på det där är ju ökänd i Sverige.

(Jag ska inte kasta sten i glashus, jag har inte bytt från Nordea av ett par skäl, men det är åtm ett medvetet val och jag vet vad alternativkostnaden är, ungefär – till saken hör att den mängd pengar som finns stående på mitt enda konto i Nordea är mycket liten och har så varit senaste 5 åren.)

Hej! Om Du redan har konto hos SEB byt till de glöm ej från min sida enbart förslag. Är kund hos dem sedan 40 år. Och än idag är supernöjd. Det går att få tag i de dygnet runt alltid. Finns visa banker som har högre ränta på typ spar konto och bara för att få Dig som kund lovar allt. Men när det är dags att hålla vad de har lovat då kommer Du att märka motsatsen. Exempel konkret: Vid enkla lån går att förhandla om typ extra inbetalningar utan straffränta. Och jag skulle ge mer mycket exempel.
Glöm ej att varje bank vill tjäna pengar på sina kunder. Lycka till!!! PS: har varit kund som företag oxå och jag blev ej besviken. T.o.m. bolånet går bra att förhandla med de. :four_leaf_clover:

Skandiabanken har haft bäst ränta på bolån de gånger jag kollat, men de har varit väldigt krångliga när de gäller lån för nytt köp, hade hellre använt en annan bank för detta och sedan flyttat lånet i efterhand.

Sedan tror jag inte Skandia har egna euro-konton utan använder sig av andra banker för detta, erbjuder inte kreditkort eller företagskonto. Men billigt och stabilt om man inte har så höga krav.

Använder SEB för lön & räkningar, Avanza för isk, amex & revolut för kortbetalning, Skandia för bolån, Länsförsäkringar för försäkringar.

Behöver inte låsa sig vid endast en bank :slightly_smiling_face: