Har ett AB och ska fakturera ett amerikanskt bolag för mina konsult-tjänster. Behöver därför fylla i W-8BEN-E blanketten för att undvika dubbelbeskattning.
Har dock kört fast på den viktigaste delen, Part III (punkt 14 och 15) och hoppas nån här kan hjälpa mig med vad jag bör fylla i där.
För ett AB som du eller närstående äger minst 50% av så tror jag att följande bör fyllas i under Part III:
14a - Beneficial owner is a resident of Sweden …
14b - Meets treaty benefits
Company that meets the ownership and base erosion test
15 - Inget ifyllt
Så har i alla fall jag fyllt i för alla amerikanska kunder under många år. Har ett AB som bl.a. säljer annonser som det inte dras någon skatt / VAT / moms på för amerikanska kunder. Har inte sålt konsulttjänster till USA dock.
Ja, dina förslag för punkt 14 stämmer med vad jag lyckats läsa mig till och tolka.
Däremot läser jag motstridiga åsikter kring punkt 15. Vissa hoppar över och vissa fyller i att det ska vara 0% och hänvisar till vilken artikel och paragraf i “tax treaty” som gäller. Samt en kort förklaring att man ej jobbar på plats i USA och att ens egna bolag inte har någon fysisk närvaro i USA.
Line 15 must be used only if you are claiming
treaty benefits that require that you meet conditions not
covered by the representations you make on line 14
Jag tolkade det som att man bara skall fylla i 15 om man inte uppfyller de krav som punkt 14 handlar om
Så har jag fyllt i och skickat till företaget i USA.
Hänvisning till article VII - zero - services - beneficial owner has a permanent establishment in Sweden only and all work is performed in Sweden as per article five.
Sen on det är rätt eller ej… De har inte reagerat på det iaf.
Det som gör mig förvirrad när det gäller article 7 (alltså den som gäller “Business profits”) är att den diskuterar så mycket om “permanent establishment” (PE) i USA.