Wiki-artiklar om olika ämnen på RT?

Jag undrar om något wiki-projekt på RT vore aktuellt, alltså att bjuda in en bredare grupp på forumet till att bidra till texter om olika ekonomirelaterade ämnen. Det känns som att det vore ett bra format för att ta fram ett allmängiltigt material om hur man ska tänka i olika frågor. Poängen skulle alltså inte vara att peka ut “det bästa” inom olika områden utan mer ge vägledning hur man kan tänka.

Min idé vore alltså att en begränsad grupp bjuds in, samskapar och att det även finns en eller flera forum-trådar där man kan resonera om principiella frågor. I de diskussionerna kan förstås många fler vara med, om de vill.

Släng in en AI som sammanfattar existerande trådar och skapar grunden? Dra in ett antal folk som korrekturläser?
Ingen aning om hur man skulle ta in en AI att göra det, men effektivt vore det nog. :slight_smile:

Trådarna vet jag inte om de är riktigt rätt. Jag skulle mer vilja få ihop en “Livets instruktionsbok” i en bred flora av privatekonomiska frågor. Tänk ungefär ämnen i stil med nedanstående som utgångspunkt:

Boende (flera underpunkter behövs)
Bil
Bolån
Studielån
Arv (inkl. testamente)
Barnsparande
Företag / starta eget
Arbeta utomlands
FIRE

Poängen skulle alltså vara att skriva ihop texter som presenterar en sorts “best practice” på olika områden. Vad är viktigt att tänka på? Eftersom innehållet ska hålla över tid blir med med nödvändighet på en allmän nivå. Det är ju fullt möjligt att olika alternativ kan vara bra på olika sätt men att ett alternativ är helt klart bäst 2023. Då skulle fokus ligga på det första. Frågorna som är “här och nu” får man ta i forumet.

Mer pengar för pengarna av Småsparguiden

Det där är bra men något helt annat än det jag tänker mig. Jag är mer ute efter en “framåtriktad” berättelse. Fokus skulle vara på “Livet” men än “Investeringar”. Ämnet “investeringar” är ett ämne som främst angår och intresserar en mindre grupp nördar. Ämnet “livet” angår alla. Just därför är “Livet” mycket viktigare att ge goda råd om än “Investeringar”. Det ena utesluter samtidigt inte det andra.

Stora grupper människor kommer aldrig över den undre ribban när “investeringar” blir något med riktig potential att förändra livet. Det är bra att “göra rätt” iallafall men i det stora hela blir det mer något på marginalen. Däremot kan tankar om hur man gör rätt i livet göra skillnad, särskilt på marginalen.

Om vi tänker oss en helt hypotetisk person med ett vanligt knegarjobb som sparar 1000 kr i månaden. Inte alls dåligt och en mycket vanlig situation. Genom att göra genomtänkta val i olika “livsfrågor” kan personen kanske öka sitt sparande till 2000 kr. Råden skulle alltså inte alls handla om hur de 1000 kronorna ska sparas på bästa sätt. Sådana råd finns det tillräckligt av redan. De ska handla om hur man kan planera sitt liv smartare i olika avseenden för att öka sparandet med 100% (typ). Sedan kommer det inte att möjliggöra någon FIRE-resa eller liknande iallafall men hen kommer att ha större trygghet.

Det här med hyrt vs. ägt boende är en typisk “livsfråga” för mig. Att äga eller inte äga bil är en annan sådan fråga. Det handlar om att planera livet smart. Dessa frågor berör alla.

1 gillning

Jag gillar också idén, men jag vet inte om det är rätt just nu. Jag har försökt mig på något liknande tidigare, men det föll ganska platt.

Just nu tänker jag att vi kanske ska ta ett mellan-steg med ett antal trådar där vi har en wiki som jag tar mig an att kvalitetssäkra (men som alla kan bidra in i). I nästa steg skulle vi kunna göra om det till en riktig wiki.

Just nu tänker jag att samla ett antal trådar i:

samt göra artiklar på ämnena som dyker upp här:

Det tillsammans skulle sedan kunna bli en wiki eller bok. Har fortfarande en tanke kring det. :slight_smile:

Jag ska kika på de länkarna. Jag kan hålla med om tanken att det är bäst att göra en sak i taget och inte försöka lösa alla frågor samtidigt.

När det gäller ämnena taggade med rekommendation uppfattar jag att det mest rimliga vore att göra AI-sammanfattningar av varje tråd och lägga upp dem i wikin istället. Sedan skulle den texten kunna redigeras. Då blir det en tydlig lättläst sammanhållen text. Att hålla på och läsa om att den och den håller inte med om det ena eller andra är mest bara tröttsamt. Det behöver formuleras övergripande generella sanningar. Sedan kommer det alltid finnas enskilda nördar som har egna idéer och gör tvärtemot och kanske lyckas med det. Det är dock överkurs och inte så viktigt att fånga upp på detaljnivå.

Jag gillar teser som begrepp. Då blir det tydligt att det å ena sidan är en partsinlaga å andra sidan är menat att fungera som en sorts sanning. Budorden var givna av Gud och det verkar pretto att använda det ordet. Principer låter byråkratiskt och tråkigt.

Jag hade som sagt några förslag på teser innan. Det viktiga tycker jag dock skulle vara “motiveringen” för respektive tes. Vilka forskare eller rapporter som används som referens är inte så noga i min värld. Det jag skulle vilja se en kollektiv ansträngning kring är att hitta allmängiltiga, korta och enkla formuleringar som kan lanseras som “sanningar” kopplade till teserna. Här blir det viktigt med bra formuleringar. Att “ha rätt” i sak är så att säga underordnat utan poängen är att formulera det på ett sätt som gör att mindre insatta direkt fattar att så måste det vara.