YTD +20% hittills, känner att man sträcker handen efter nödbromsen

Varje dag man loggar in på detta forumet så slås jag av följande:

1. Rädslan för nedgång.
  2. Vikten av att vara långsiktig.

En extremt stor fokus på låg volla på portföljer som ändå skall vara oändliga med kapital som i princip aldrig skall användas.

Rimmar inte riktigt enligt min uppfattning.

8 gillningar

Det finns inget mönster. Du kan själv klicka på Wikipedia-länken som jag postade så ser du hur det har gått.

Det tror inte jag. Jag förstår inte varför det skulle finnas en förutsägbarhet i aktiemarknaden. Allt som är förutsägbart blir inprisat i kurserna. Vilka mekanismer skulle det finnas som gör att något är förutsägbart men att ingen annan investerare vill tjäna pengar på mekanismen? Kända mekanismer kan man programmera in i en robot.

3 gillningar

Det är målsättningar som kan vara svåra att uppfylla samtidigt. Båda punkterna är lika viktiga.

Jag menar nog mer över tid. Jag är i och för sig en person som ofta letar mönster, och ett mönster som i alla fall jag tycker mig se är att efter en uppgång av den här storleksordningen (om man också hela tiden sätter den i relation till en nedgång som varit i innan) så verkar det ha kommit en nedgång inom några år. Jag är ingen expert men om man tittar på grafer tycker jag att ett mönster blir rätt tydligt… Sedan vet jag att mycket samtidigt kan inträffa som är helt omöjligt att förutse men det är ju något annat än att det inte finns några mönster alls.

Inprisat i kurserna blir väl också en hel del psykologiska faktorer- sådana som bidrar till att skapa bubblor till exempel. Det som här ofta benämns som FOMO har jag förstått, och som inom gruppsykologin ryms inom begreppet group think. Vad jag menar är att allt som blir inprisat kanske inte är helt rationellt.

Omx30 rörde sig i sin berömda kanal och bara harvade i typ 5 år, 2015-2020 fram till covid.

On topic: ptja vad kan man göra? Nästan värre när det går upp så här än ner.
Jag har efter detta rallyt insett att min allokering ligger helt fel så jag köper lite räntor det är väl allt annars är det bara att sitta still.

1 gillning

Jag tycker att det är extra svårt att förutspå framtiden nu när läget är helt nytt. Hur mycket av uppgången beror på åtgärder som rika länder har gjort pga. pandemin? Förmodligen ganska mycket. Vad kommer för bakslag av det?

Mina aktier gick upp med drygt 50% förra året trots superdippen på våren. Pga. det sålde jag i våras en del aktier för att säkra lite vinster. Hittills i år är jag upp drygt 30% så uppgången bara fortsätter.

Jag har andra aktier som procentuell har gått upp mer men totalt sett är Avanza den aktie som ökar mest för mig. Jag sålde en del i våras och var väldigt nöjd med vinsten och har nyligen sålt mera men hade jag sålt allt igår istället hade jag tjänat MYCKET mer.

Pandemiåtgärderna gör framtiden väldigt oförutsägbar.

Jag känner att ju längre tid jag har varit inversterad i marknaden ju mer trygg blir jag med en eventuell nedgång. En nedgång på 50% innebär inte längre att jag har mindre pengar än om jag haft allt på bankkonto. Om det skulle hända hoppas jag kunna dra upp aktieandelen ytterligare för att då snarare utnyttja nedgången istället för att se det som en risk.
Går man i tankar kring att man kanske borde sälja lite för att man känner en oro för en nedgång så är enligt mig svaret enkelt. When in doubt, get out och fortsätt ut tills dess att det känns som att du är lugn och bekväm oavsett vilken börsutveckling vi har framför oss.

3 gillningar

Man får påminna sig om att det är rea på börsen när det går neråt. Kanske kan vara smart att ha en färdig strategi hur man ska agera.

Ja, enig, och varit med om samma krascher. Vi kanske ska träffas och jämföra veteran ärren :slight_smile:

Min ragg har rest sig gradvis:

• I Dec 2020 gick vi förbi värderingstoppen 1929 dvs börsen har bara varit dyrare i PE tal under 99-00 IT karusellen.
  • I Juli 2021 kom denna artikeln om Shiller PE där börsen bara varit så här dyr 4% av tiden. Uttryck på ett annat sätt: 96% av tiden har börsen varit billigare senaste 140 åren.

Krävs inga högskolepoäng för att inse att det är helt rimligt med en hyfsad nergång i princip när som helst - kanske 20-30%, kanske mer, eller kanske en period av hysteres (som början av 90 talet) när börsen åkte jojo och inte gick någonstans på en 3-4 år. Eller så kanske börsen fortsätter upp ett år till :slight_smile:

Det är rätt intressant att titta på språkbruk i uppgång jämför med nergång på börsen.

• Efter en lång uppgång så känns det som att många pratar mest om tex ”korrektion”, ”volatilitet”, ”över tid går börsen upp”, ”avkastning”, ”tid i marknaden” osv.

• När börsen gått ner 20% eller mer, som är helt ordinärt, så brukar det låta mer som ”krasch”, ”ras”, ”köp billigt, sälj dyrt”, ”bevara kapital”, ”likviditet” osv.

Själv har jag gjort som du, dragit ner på risk gradvis under 2021 men absolut inte gå ur marknad, bara göra en del vinsthemtagningar tex

• 90/10 har blivit 70/30 för att kunna gå 100/0 när det händer grejer (på samma sätt med 60/40)
  • Månadssparande halverade jag nyligen i portföljer med hög aktieandel (för att kunna dubblera senare)
  • Sålt av 50% i enskilda aktier som mer än dubblerats i värde (dvs tog tillbaka investerat kapital)
  • Däremot får RT portföljen löpa som vanligt.

Så får vi se hur det går. Jag har hellre mer torrt krut på sidlinjen för resten av kriget, än kör slut på ammunitionen i detta slaget :slight_smile:

Men så har vi kanske inte heller så fruktansvärt många sparår kvar tills kapitalet behövs. Man var nog inte med om 90 tals krisen utan att vara runt 50 år.

1 gillning

Jag är lite yngre än du men började investera väldigt tidigt tack vare föräldrar som uppmuntrade det. Hade obligationer och enskilda aktier under 90-talskrisen (kan ha haft allemansfond också). Det var en intressant upplevelse.

IT-bubblan var inte roligt på något sätt. Fastnade i butiksjobb alldeles för länge efter den smällen, just för att det var så tryggt. Min aktieportfölj störtdök.

Corona-dippen reagerade jag knappt på jämfört med tidigare kriser som påverkade livet länge. Under finanskrisen lyckades jag behålla konsultjobbet initialt men fick sedan välja mellan att flytta till Stockholm eller att bli uppsagd. Växlade då över till att köra eget på heltid.

Upplever att många yngre som bara stödjer sig på historiska data missar just de effekter som en krasch medför i samhället. Är allt annat oförändrat så kan man såklart hantera det men en olycka kommer sällan ensam.

3 gillningar

kan du utveckla? (jag är för ung för att ha upplevt någon krash) :slight_smile: tack

Håller med om att det är frestande att dansa nära utgången. Låt mig dryfta några skäl till varför det inte kommer bli en större korrektion:

1. Euforin är inte här - eller så har den redan passerat i många bolag som faktiskt tappat 50% (typ ESG förhoppningar)

2. Fondförvaltarnas kassa är medelhög ur ett historiskt perspektiv.

3. Don’t fight the Fed.

4. Stora ras kommer sällan tätt inpå varandra.

2 gillningar

Om vi pratar en verklig krasch (alltså inte en rekordkort dipp som 2020) med efterföljande recession. Hög arbetslöshet i kombination med tillintetgjort sparkapital, överbelånade individer tvingas sälja sin bostad/övriga tillgångar, sänkta löner, åtstramningar i välfärden, fler hemlösa på gatan, ökad psykisk ohälsa, mindre resurser till sjukvården iom minskad konsumtion och därmed minskade skatteintäkter - en negativ spiral som kan ta flera år innan den når botten och börsen sakta vänder uppåt igen. Ray Dalio har skrivit mer ingående på ämnet i Big Debt Crises, finns att läsa gratis online :slight_smile:

1 gillning

Uncertainty amid danger feels awful. So it’s comforting to have strong opinions even if you have no idea what you’re talking about, because shrugging your shoulders feels reckless when the stakes are high.

3 gillningar

Men de enkla pengarna kanske redan har blivit plockade? Kvar är de som är svåra att tjäna, svåra p.g.a. man behöver sitta på händerna oavsett vad känslorna skriker?

1 gillning

#endthefed

Här har vi en förvaltare som tycker USA börsen är köpvärd. Baserat på förväntad vinsttillväxt.

Då väger jag upp med ett glatt frisk vågat är hälften vunnet. :grinning: Jag ser ingen anledning till större omviktning förrän jag eventuellt ta beslutet och går FIRE. Men då har jag ju isf ingen lön att bekosta det dagliga livet med och då blir detta viktigare.

1 gillning