Reklam för MinDeklaration AB. Eftersom 84% av alla deklarationer kring bostadsförsäljning innehåller fel enligt Skatteverket får du här ett antal tips, misstag att undvika och saker som är bra att veta - oavsett om du säljer din bostad idag eller har tänkt sälja din bostad i framtiden.
Det var många saker som jag själv inte hade tänkt på, som att t.ex. pantbrev och lagfart var avdragsgillt. Något som var i alla fall högst relevant när vi köpte vårt hus, då vi köpte det av rikisar som inte hade något lån eller pantbrev.
Nedan följer de fem viktigaste punkterna som Per - som driver sajten mindeklaration.se tillsammans med kollegor - att tänka på kring bostadsförsäljning.
Reparationer och underhåll, du får göra avdrag för renoveringar, reparationer och underhåll under de senaste FEM kalenderåren innan försäljningsåret.
Kostnader för ny- och ombyggnad, om att man ska bygga om eller lägga till någonting som inte fanns när man flyttade in i bostaden. Det här är avdragsgillt oavsett ålder om inköpen är över 5 000 kr under samma kalenderår. Här är t.ex. flytt av köket, inredning av vinden etc.
Försäljningskostnader, det finns flera olika som kostnad för mäklare, homestyling, annonsering på plattformar som Hemnet, avgift till förvaltare som HSB och besiktning inför försäljning.
Inköpskostnader, som inköpspriset för bostaden, kostnader för besiktning, avgift till bostadsrättsföreningen eller förvaltaren. En bit som många missar när det gäller avdragsgilla inköpskostnader är kostnaden för pantbrev och kostnaden för lagfarten som kan vara väldigt hög.
Kapitaltillskott, den del av månadsavgiften som föreningen använder för att amortera på föreningens lån är avdragsgill. Det här är en bit som oftast kommer i en kontrolluppgift men som behöver verifieras, oftast med en bostadsrättsförening.
En annan bra sak som Per gick igenom är att om du saknar kvitton på avdragen så finns det faktiskt andra sätt att bevisa avdraget på:
Foton, före- och efterbilder
Ritningar
Påvisa det genom kontoutdrag och lånehandlingar.
Bygglovshandlingar
Fastighetsdeklaration eller till och med pris
Om man saknar både underlag eller bevis så kan man alltid säga att man ska yrka öppet vilket är att man gör en bedömning av kostnaderna och gör avdrag precis som vanligt. Om du har fler frågor som avsnittet inte gav svar på, eller vill ta hjälp av Per och hans kollegor, gå till:
Hej kära RK medlemmar,
Om man har sålt ett nyproduktion bostad och har lagt till en del tillval. Hur kan man dra av det?
Jag förstår inte varför man får inte tillval belopp på samma faktura som bostadsköp på.
Tack vare det så syns inte detta i deklarationen.
Det står att inköp pris bostad 6,5.men i verkligheten med tillval 6,7.
Varför i hela friden är det det? Avskaffa knäppa skatter och avgifter, gör det enklare och billigare att byta bostad så man får en likvidare marknad och ger fler möjlighet till att både sälja och köpa bostad. Om 84% gör fel är det processen det är fel på… (ingenjör)
Just det, indirekt kapitaltillskott kallas detta. De allra flesta (alla?) Brf amorterar och det här hålls reda på av föreningens el.förvaltare. För varje lgh. Så är det t.ex. i min förening.
Men. Är en Brf skyldig att hålla reda på detta hela tiden och redovisa en kontrollupgift till den som säljer sin andel/lgh? Så man enkelt kan bevisa avdraget.
Eller kan en styrelse strunta i att göra detta så då får man ge sig på att skapa underlag (bevisa) själv…? Nån som vet?
Hängde inte riktigt med på det där med pantbrev. Kan jag dra av för pantbrevet jag betalade för på den lägenhet jag precis sålde eller är det för den bostaden jag precis köpte?
Min tolkning när man säljer, då det är då man räknar ut vinsten och kostnaden är en omkostnad för inkomstens förvärvande, vilket är grundregeln. Men jag kan dubbelkolla.
Har man rätt att göra något avdrag för eget arbete, dvs där man lagt ner mycket arbetstid själv i stället för att anlita hantverkare? Exempelvis vid totalrenoveringen, tillbyggnad eller fall där man i princip byggt ett helt hus själv.
Jag bor själv i en nyproducerad brf och jag kan inte se hur man kan hittar dessa uppgifter. Jag har precis fått årsredovisningen och vet hur mycket som amorteras men ska man då dividera det på andelstalet som gäller för ens egen brf?
Likaså är det avdragsgillt när man fortfarande är boende i brf:en?
Hej, ja jag har tänkt på det men får man göra så? Det låter rimligt iaf. Då man har betalad mer och detta ingen renovering, utan lite som att köpa en bil med extra utrustning. dåligt exempel men du fattar