Halli hallå! Jag är än ganska ung och relativt ny till den stora världen av kapital och investering. Jag vet att man förr talade om 1,3 miljoners klubben, ett samfund man blev medlem i när ens networth uppgick till just 1,3 miljoner kronor. Min fråga är om det fortfarande finns något liknande? Någonstans där man kan vara (bortsett från detta forum ) för att få läsa på och få råd om kapital och investeringar/andra möjligheter.
Det fina och demokratiska med investeringar är ju annars att alla kan ta del av hög riksjusterad avkastning oavsett kapitalets storlek. Det gör egentligen ingen skillnad. Råden och investeringsmöjligheterna är desamma.
Finns Guldklubben men då behöver man ha 1000g fysiskt guld i sin ägo. År 2000 räckte det med att köpa guld för 75 000 för att vara med men idag måste du lägga ut drygt 1 MSEK för samma guldvikt. Fiatpapper sjunker konstant i värde…
Jo, jag vet hur en klubb fungerar. Jag menade vad som skulle göra 1,3 miljoner unikt och som gör att man då automatiskt vill hänga med andra som har 1,3 miljoner?
Är det en investeringsklubb, är det en jämför-dina-kapitalvaror-klubb, är det en vi-som-är-avundsjuka-på-2,6-miljonersklubben, eller vad är det?
Kan det ha något att göra med den tidigare förmögenhetsskatten?
Hade du över 1,3 (vid någon tidpunkt i historien) så betalade du också mer skatt.
Ett sätt att skoja om skattesystemet sammtidigt som man fick sagt att man var rik utan att säga att man var rik.
Närmaste jag kommer på är private banking* på olika banker. Det är väl till för att man ska få känna sig rik och viktig, och man behöver runt fyra mille eller så.
*Man vet att det är extra häftigt när det har ett namn på engelska.
Jag vill också vara med, men känns som strukturell diskrimination att alla utan visst kapital utestängs. Var är positiv särbehandling när man behöver den som bäst? Och vilken ombudsman vänder jag mig till?