1,3-miljonersklubben?

Halli hallå! Jag är än ganska ung och relativt ny till den stora världen av kapital och investering. Jag vet att man förr talade om 1,3 miljoners klubben, ett samfund man blev medlem i när ens networth uppgick till just 1,3 miljoner kronor. Min fråga är om det fortfarande finns något liknande? Någonstans där man kan vara (bortsett från detta forum :wink: ) för att få läsa på och få råd om kapital och investeringar/andra möjligheter.

Tack på förhand :slight_smile:

Känner inte till något sådant, men ett tag räckte det med en dryg miljon i inkomst för att få Connoisseur. Nu verkar gränsen ligga på 2,6 per år.

Nej de finns ingen sån klubb.

100 000 till så kanske vi berättar om 1,4-miljonersklubben.

31 gillningar

Det är inte 1,6-miljonersklubben du tänker på? Namnet till trots är fokus då kvinnors hälsa snarare än ekonomi dock…

3 gillningar

Det fina och demokratiska med investeringar är ju annars att alla kan ta del av hög riksjusterad avkastning oavsett kapitalets storlek. Det gör egentligen ingen skillnad. Råden och investeringsmöjligheterna är desamma.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag har aldrig någonsin hört talas om den klubben. Var har du snappat upp detta? Och vad skulle syftet med en sådan klubb vara?

10 000-metersklubben?

Skämt åsido, finns det klubbar för lite mer välbärgade? Har hört om club connoisseur men finns det fler liknande? Robbs Report?

2 gillningar

Syftet är väl som andra klubbar, att hänga med likasinnade? :thinking:

1 gillning

Finns Guldklubben men då behöver man ha 1000g fysiskt guld i sin ägo. År 2000 räckte det med att köpa guld för 75 000 för att vara med men idag måste du lägga ut drygt 1 MSEK för samma guldvikt. Fiatpapper sjunker konstant i värde…

2 gillningar

Har själv bara hört om 1.3 miljonersklubben i samband med kvinnors hjärthälsa, tror den hette det innan den blev 1.6 miljonersklubben.

Men du kan väl starta en? Även om RT fyller lite samma funktion, fast alla är i och för sig välkomna här.

Jo, jag vet hur en klubb fungerar. :wink: Jag menade vad som skulle göra 1,3 miljoner unikt och som gör att man då automatiskt vill hänga med andra som har 1,3 miljoner?

Är det en investeringsklubb, är det en jämför-dina-kapitalvaror-klubb, är det en vi-som-är-avundsjuka-på-2,6-miljonersklubben, eller vad är det? :smiley:

6 gillningar

Kan det ha något att göra med den tidigare förmögenhetsskatten?
Hade du över 1,3 (vid någon tidpunkt i historien) så betalade du också mer skatt.
Ett sätt att skoja om skattesystemet sammtidigt som man fick sagt att man var rik utan att säga att man var rik.

En fredagsgissning!

5 gillningar

Länk? Jag försökte googla mig fram men hittade inte något relevant. Den här tråden var en av de första träffarna.

1 gillning

First rule of Guldklubb: You do not talk about Guldklubb.

13 gillningar

Kan vi inte bara starta klubben åt ts?

3 gillningar

Närmaste jag kommer på är private banking* på olika banker. Det är väl till för att man ska få känna sig rik och viktig, och man behöver runt fyra mille eller så.

*Man vet att det är extra häftigt när det har ett namn på engelska.

6 gillningar

Ursäkt oss på kansliet, vi har lite förseningar efter ändrade rutiner. Medlemskortet bör komma på posten snart!

11 gillningar

Jag vill också vara med, men känns som strukturell diskrimination att alla utan visst kapital utestängs. Var är positiv särbehandling när man behöver den som bäst? Och vilken ombudsman vänder jag mig till? :crazy_face:

1 gillning

Kan man flyga så högt?

1 gillning