Själv så kör jag enligt följande tumregler: om min timlön från jobbet är högre än “timlönen” av besparingen/investeringen så struntar jag i att göra det. På semestern så lägger jag på et ordentligt semestertillägg kanske upp emot 50% för då vill jag koppla av istället. Jag använde tidigare flera olika kreditkort med casback men jag anser att det inte är värt att spara 20 kr för att ställa alarm för att betala kreditkortsräkning för ett kreditkort jag annars inte använder. Samma beräkning gör att jag undviker byta mobiloperatör, elbolag osv om ett samtal till dessa sparar mig några hundralappar istället för att slippa byta och behöva lägga massa tid på det för att spara någon hundralapp eller två till.
Jag försöker få min sambo att göra likadant. Hon lägger för mycket tid på att leta på blocket/fb marketplace, internetaktioner som avslutas sent på natten eller följa bevakningar när hon kan iställey lägga bråkdelen av tiden om hon köper det nytt istället och betalar max några hundringar mer.
4 gillningar