10% räntefonder/sparkonto i långsiktig portfölj?

Hej.
Jag har:
80% Robur Access Global
20% Robur Access Sverige
i ett ISK som är till min framtida pension/FIRE.
Jag är är 40 år idag och planerar FIRE vid senast 55 års ålder.

Jag har en buffert på sparkonto med ränta utöver portföljen ovan.

Nu har ju globala indexfonderna återhämtat större delen av årets nedgång och min portfölj är på + i år.
Jag tänkte när svackan var som värst i år att, borde jag inte ha en liten räntedel trots allt i ovanstående portfölj, trots lång sikt?
Jag vet för några år sedan så rekommenderade alltid @janbolmeson att ha minst 10% räntedel oavsett tidshorisont i princip.
Är ju psykologiskt, när svackan var som värst tänkte jag att när globalfonden återhämtat sig då ska jag sätta av 10% på en räntedel.
Då skulle jag ju kunna rebalansera en gång om året.
Sen är frågan, 10% Robur Räntefond Kort eller ta ut! 10% från ISK till sparkonto med ränta?
Då kommer man lätt in på nästa diskussion, inte optimalt med räntefonder på ISK konto… Men i så fall är ju inte fondrobotarna optimala heller, allt ligger på ISK hos dem, även räntefonder.

1 gillning

Om jag tittar på “räntetriangeln” så har “korta räntefonder” samma avkastning som sparkonto med ränta Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln Så jag hade aldrig haft ett sånt på ISK. Men det finns många olika räntefonder hos Swedbank (om det är det du använder) https://spara.swedbank.se/app/kurslista/fonder?filters=eyJmdW5kVHlwZXMiOlsiRklYRURfSU5DT01FX0ZVTkRTIl0sInVuaXZlcnNlIjoiTUFJTl9PRkZFUklORyIsImRpcmVjdGlvbiI6ImFzYyIsInByb3BlcnR5IjoidG90YWxGZWUifQ%3D%3D

Jag har själv 20% “räntedel”, men jag har dem på sparkonto med ränta

20% i sparkonto istället för korta räntefonder vetalar man ju en skatt på 30% - är det inte bättre med korta räntefonder i ISK där man betalar mindre i skatt?

Tänker jag fel?:thinking:

Långt ifrån expert på området, men anta 2 % ränta på respektive konto/fond.

På sparkonto betalar du då 30 % skatt på 2 % ränta, dvs 100kr x 2 % x 30 % = 60 öre i skatt per 100kr.

ISK betalar du ca 0,89 % av kapitalet, dvs 100 x 0,89% = 89 öre per 100kr.

Vid 2 % ränta är alltså skatten på ISK ca 30 % högre än på sparkonto. Vid 3 % ränta är det +/- 0.