100 000 i månaden i 18 månader

Jag ber er spekulera.
Jag har 1 800 000 oinvesterat.
Om jag börjar idag och sätter in 100 000 i månaden i ett och ett halvt år. Blandat Globalt index, Sverige index och Techfonder.
Kommer jag att vara rik om några år därför att jag har handlat billigt och i nedgång? Eller tror ni att det kommer att bli mycket värre och mycket längre?

Hej!

Det matematiskt korrekta (för maximal avkastning) vore att investera allt (1 800 000) nu däremot kan de kännas tryggare emotionellt att investera 100 000 i månaden enligt din plan. Det viktigaste är att pengarna blir investerade.

3 gillningar

Investera allt men sprid ut det i olika värdepapper räntor obligationer osv.

Bästa oddsen är investera allt på en gång i global indexfond eller blanda med Sveriges index på 10 årssikt. :+1: . Teknikfonden hade jag slängt ut med det samma i från portföljen :joy: . Att investera 100 t månadsvis i 18 mån ser jag inte så stor nytta med det då ingen som vet hur börsen går under dem 18 mån. Sedan när du har investerat allt kan det komma ännu större nedgång lika så uppgång ingen vet :person_tipping_hand:
Ps. Du är rik redan idag med dina 1,8 milj :grin:

5 gillningar

Hej och välkommen till forumet!

Vet du din sparhorisont?
Alltså är det pengar till pension om 30 år eller behöver du dem om 18 månader?

Det statistiskt rätta är som Simon säger att investera allt direkt, men det kan naturligtvis fortsätta ner. Ingen vet även om det finns förståsigpåare som låtsas det.

Personligen hade jag dock kännt mig tryggare med en investering nu än med börsen på topp.

3 gillningar

Beror på marknad, det finns alltid något som går bra, personligen tror jag på att vänta ut vintern. Det kan bli en riktigt kall vinter, det kan hålla sig runt nollan hela vägen, ryssarna kan få för sig att släppa en liten “tactical nuke”, då kommer hela världsmarknaden pausa och backa.

Imo, vänta till April, eller starta något eget om du är riktigt bra på något.

Bestäm dig för en investeringsstrategi totalt sett i din ekonomi. Titta tex på hinkarstrategin. När du vet hur du totalt sett vill och bör ligga i risk tycker jag du ska investera enligt den modellen. Se till att inte ligga för högt i risk, utan var realistisk i hur mycket du behöver kommande år så att du inte mår dåligt om fonderna går ner.

Om du vill sprida ut över tid, gör det då. Men empiri talar emot det. Ett tydligt motexempel är ju att om du redan haft dessa pengar som fonder, hade du då sålt dom för att gå in i fonder igen? Verkar orimligt? Ingen kan veta hur börsen går, hitta en långsiktig strategi och anpassa dig till den.

Hej @P0ntus ! Välkommen till forumet.
Tillåt mig dissekera dina frågor :slight_smile:

”rik” - med 1800kkr skulle många tycka du är rik redan. Eller, hur mycket menar du med ”rik”?

”om några år” - hur många menar du? Beroende på vem som läser kan man uppfatta det som allt mellan kanske 2 och 8 år.

”handlat billigt” - om det är ”billigt” nu vet vi inte förrän vi sett utvecklingen framåt. Det är ”billigt ” jämfört med december 2021 men om det är ”billigt” jfr dec 2023 har vi ingen aning om.

”i nedgång” - tja, vi vet bara att det har varit en nedgång på aktiemarknaden. I morgon kanske en långvarig uppgång startar. Är det då ”i nedgång” nu?

”mycket värre och mycket längre” - i detta fallet är nog tro = gissning. Min gissning (typ singla slant men jag är optimist i grunden) är att det inte blir mycket värre men att det nog tar tid.

Bygger jag min investeringsstrategi på denna gissning? Nej. ”Stick to the plan ”. Själv ligger jag -12% i år men +25% på 3 år.

Hur skulle jag själv göra med plötsligt 1,8 mkr att hantera? Jag skulle ha ett ”vet-inte ”-tidsperspektiv. Hälften på Lysa 100% bred och hälften på räntekonto.

3 gillningar

Om du hade 1.8M investerat, skulle du då sälja allt för att sedan köpa tillbaka 100k i taget? Vilken portfölj du bör ha imorgon är oberoende av vilken portfölj du hade igår.

3 gillningar

Riskhantering…
Man vet inte vad framtiden för med sig.
Jag är positiv inställt för framtiden men det kan komma upp och ner .
Man vet inte vad som sker i Ukraina.
Mitt råd satsa på börsen månadsvis istället för allt på en gång.
Det känns bättre imagen också.

Om man gör detta bör man kanske förvissa sig om att man handlar i en upptrend genom att bara köpa om kursen är högre än den var vid förra köpet.

känns även i magen bättre om det går ner.

Källa till den matematiska facktidskriften?
Rika tillsammans rekommendation är inte matematisk eller vetenskaplig.

Rekommendationen bygger på konstaterandet att börsen historiskt har stigit fler år än den sjunkit och då är risken större att minska uppgångar än risk för förlust om man köper allt på en gång.

Rikatillsammans rekommendation bygger på antagnden, det är inte matematisk vetenskaplighet.

Det är få nedgångar som varat mer än 3 år, så jag hade spridit investeringarna på ett par år.

Du har helt rätt i att RikaTillsammans rekommendation bygger på historiska utfall, matematisk analys av detta och antagandet att framtiden ger något liknande, men gör inte även din rekommendation det? Förstår jag dig rätt antar du att längden på nedgångar i framtiden inte blir särskilt annorlunda än historiskt, medan RT:s rekommendation stället antar att det även framöver kommer vara en större andel år då det lönar sig att gå in med hela beloppet på en gång.

Själv vet jag inte vad som är mest rätt just nu, då jag inte vet hur börsen rör sig imorgon.

Jag skriver inte att det är vetenskapligt eller matematiskt när det inte är det.

Att titta på historiken och anta att liknande gäller i framtiden, det kräver ingen matematisk beräkning eller vetenskaplig metod.