En fundering. Mycket tyder på att USA kommer belägga Kina med 100%+ tullar och att Kina då svarar med samma mynt. Hur tänker ni som sparar i tillväxtmarknadsfonder om detta? Kina utgör ju oftast 20-30% av de fonderna… Är lite orolig för att just den delen av tullkriget blir långdragen. Ingen av dem lär ju backa i närtid heller
Rea tills det är löst? ![]()
Fortsätter med 10% Avanza Emerging Markets oavsett vad aftonblaskan och sexpressen skriver…
Jag har fortsatt att köpa tillväxtmarknad och frontier markets för tredje dagen i rad i dag. Jag passar på medan det är rea. Jag tror det löser sig på något sätt. Jag har svårt för att tro att USA kommer att klara sig i längden utan import till låga priser. Det är inte så lätt att bygga upp en ny produktionsapparat på ett par veckor, om man inte haft det på flera decennier.
Jag har blivit väldigt skeptisk till Kina på senare år. Även om jag anser att Trump gör fel med sina handelstullar, så är det bland annat en reaktion på Kinas målmedvetna ekonomiska strategi. Vi kan liksom inte tillåta att Kina tar kontroll över våra demokratier med ekonomiska medel. Kina är i grund och botten en kommunistisk diktatur. Jag har viktad ned tillväxtmarknader till ca 5 % sen några år tillbaka.
Känns ändå skönt att ha bytt från ett brett tillväxtmarknadsindex till tillväxtmarknader exklusive Kina för halvannat år sedan. Av andra anledningar (jag litar inte på att priset på kinesiska marknaden reflekterar min risk), men skönt i det här läget.