197 252 personer tjänar över en miljon kronor om året

Jag tyckte bara att det kändes högt med en kostnad för 2.3 miljoner för en bruttolön på 1 miljon.

Med arbetsgivaravgifter och ITP1 så hamnar man på strax under 1.5 miljoner. Vad är resterade 800 tusen för kostnader?

För 1milj kr brutto behövs 314200kr arbetsgivareavgift, ca 120k kr allmänpensionavsättning och ca 180 kr TJP avsättning (4.5%x51000+30% den som överstiger 51000+2.1%xlön i flexpension). Sen flera arbetsgivare betalar TGL, TFA, AGE försökringar. Sen semestertillägg 30xlön/125 = ca 22000kr. Sen friskvårdsbidrag ca 10000kr. I totallt ca 1 700 000kr.

Det känns så jävla mycket bruttopengar som försvinner i netto pga höga straffskatter på arbetet. Den som ekonomi heter “diminishing returns” :frowning:

Ingår inte avsättningen till den allmänna pensionen i arbetsgivaravgiften?

Friskvårdsbidraget är normalt inte mer än 5-6 tusen, annars får du som anställd betala förmånsskatt på hela beloppet.

Det känns som det fortfarande saknas cirka 600 tusen till siffran som presenterades ovan.

2.3 milj kr är felräkning. Ca 1.7 milj kr är total anställnings budget för en löntagare av 1 milj kr.

Så är det med oss. Likadan med lunchkuponger som vi får om ca 3000kr/månad. Mycket mycker straffskatt. :frowning:

Det är en rimligare siffra och liknar den vi använder.

1 gillning

Jag även glömde färsmånsparkering. Som beskatas också hård. Den endast obeskattat sal för löntagarna i Sverige är traktamentet. Men finns politiska röster som de vill även beskatta traktamentet. Sjuka folk :frowning:

Sverige är ett land med generösa bruttolöner men så dåliga nettolöner pga politikernas haveri (från alla färger).

Ja dessutom spelar vi och dom på olika planer.

Jag hade hyrt en etta i Jukkasjärvi och sparat rejält med pengar :money_mouth_face:

1 gillning

Oj! Jag trodde det är bara traktamentet som är obeskattat. Det är också statsministers tjänstebostad. De straffbeskatar löntagarna för att de ska få obeskattat förmåner. Orättvist. :frowning:

Jag kan leva med att statsministerns tjänstebostad inte förmånsbeskattas, där tar han ju även emot gäster i tjänsten i tid och otid.

Kolla istället upp förmånerna för tjänstemupparna som pendlar till EU i Bryssel. Flygresor, taxiresor, tjänstebostäder, traktamenten etc.

5 gillningar

You reminded me this:

1 gillning

40k i friskvård per år? Nejdu det stämmer icke.

För oss yes. Och 3000kr/månad lunchkuponger. Men yes, du kan räkna med lägre friskvårdsbidrag för en genomsnitt löntagare. Förtfatande den hela beloppet för 1 milj kr brutto är 1.65-1.70 milj kr. 2.3 milj kr som någon räknade är fel.

Ca. 600000 Svenskar har inget jobb och tjänar dåligt. Den låga räntan innebär massarbetslöshet. När räntan var mellan 10-20% hade alla jobb att gå till.

Finns en annan tråd som vi pratar om den höga arbetslösheten: