En spännande artikel i DN idag. Om jag skulle gissa jag skulle säga över 250,000 inkomstmiljönärer. Men de är under 200,000!
Denna är tankvärd:
En sak som sticker ut, enligt Staffan Ström, är de äldre åldersgrupperna:
– Det är intressant att se att det finns nästan 30 000 pensionärer som har en inkomst på över en miljon. Jag tycker också att det är spännande att se att det finns fler miljoninkomster hos personer över 65 än under 40, säger han.
– Det är nog en lite annan bild än vad de flesta bär på.
Har de blandat in kapitalinkomster i “inkomster”. Alltså säljer du ett hus du haft länge hamnar man i denna listan.
och här hur mycket Företagarna.se räknar på att det kostar att ha en med den lönen:
Företaget betalar 191.164, du får ut 56.959.
+70% skatt!
och för det kan Stockholm city ha hela 1 ambulans woho Ambulanskris i Stockholm – var bara en bil i tjänst
Nej:
"
För många i den äldre gruppen är inkomsterna förmodligen större. Där finns det förmodligen en hel del kapitalinkomster som inte kommer med i inkomstsiffrorna.
"
Nej, Alla som deklarerar över 1 milj kr inkosmt i deklerationen
Drygt 83’ per mån i pension. Det är inte så lite det.
Det vad bra aktiemarknad de sensste 20 år. Hade man bra lön och mycket exponering mot aktier, kunde man bli pensionmiljonär
Men ändrades inte detta för något år sen? Där skatteverket inte längre lämnar ut inkomst av tjänst och kapital separat utan bara släpper informationen om totala inkomsten?
Oj! Den jag har inte hört om. Någon som vet säkert?
Högavlönade som arbetat länge med bra tjänstepensionsavtal.
ITP2 förmånsbestämd pension som ett exempel
"
Del av lön mellan 604 500 - 1 612 000 kr 65 %
"
Den som har en slutlön på 130000/månad får ut 54000/månad i förmånsbestämd ITP2.
Ovanpå det kommer ITPK (kanske 10000) plus allmän pension (25000)
Summa: 89000/månad (före skatt) vid livslångt uttag
(mellan tummen och pekfingret och i underkant)
ITP2 avtalet var så jävla dyrt
Nej, nu räknade du arbetsgivaravgiften två gånger (en gång i vardera kalkylator).
Ja, vilket var anledningen till att det byttes ut till ITP1.
Poängen är dock kopplingen mellan hög lön och hög pension.
Nej inte alls, dom flesta tjänar riktiga pengar efter 35-40. Det tar tid att bygga kontakter, komma på vad man är bra på, lära sig från misstag och hitta sin USP
Tvärtom är jag förvånad över att det inte är fler i 40-60 års spannet.
Det finns i alla tabeller både inkomst av tjänst och inkomst av kapital i separata kolumner.
Ja vansinnigt system…. Att ha en IOU som arbetsgivare på det sättet. Tack för premiesystem…
Den uträkningen verkar inte stämma. 109 000 x 12 = 1.3 MSEK.
Så klart, tack vare ratsit ![]()
Det är en beräkning på vad det kostar en arbetsgivare att ge en bruttolön på 1M per år. Så 300 kSEK i kostnader som lönetagaren inte ser.