Hej på er!
Min syster rekommenderade er sida för flera år sen men hade då ingen tanke på sparande (läs ångest för pengar). För cirka 1 år sedan började jag spara hos Avanza och för några månader sedan lagt upp ett ytterligare sparande hos Lysa. Igår kom senaste sparandet in på Avanza och ligger nu på precis över 100k (aldrig sett så mycket pengar på eget konto). Hade gärna tagit emot lite tips/feedback på mina tankar kring sparandet och framtida bruk av kronorna.
6000kr är vad jag kan lägga undan på sparande i fonder/aktier per månad. Fördelning nedan.
1000kr - Lysa (7% ökning per år, tänkt som eget pensionssparande)
1000kr - Länsförsäkringar Global Index
1000kr - Avanza Global
1000kr - Spiltan Globalfond Investmentbolag
2000kr - Aktier, inga förhoppingsbolag
Buffert på 42k i ett Avanza sparkonto med 3.50% ränta. Utanför sparande ovan överför jag 350kr i veckan automatiskt till detta sparkonto. Allt över 40k är tänkt som semesterkassa.
Jag har ett lån på en bostadsrätt på 1.250.000,00kr som jag vill betala av helt inom 12-15 år. Är detta rimligt? Har inga planer på fire eller att maximera min avkastning. Det viktiga för mig och min mentala hälsa är att bli skuldfri och veta vägen dit.
Skriver aldrig på forum i vanliga fall så om det är rörigt eller saknas information så får ni fråga ![]()
Och tack för en fantastisk sida som ändrade mitt liv från en livshorisont på 1 dag till 50 år.