22 år student, side hustle

halloj
pluggar just nu till ingenjör, har 3 år kvar i plugget och bor fortfarande hos mina föräldrar, i en friggebod på gården. Jag har inkomst på 190k om året arbete+ csn lån. Min avanza har gått upp med hela 176k i år, insättning + avkastning. Jag har blivit rätt besatt i att spara så mycket jag kan av det som rullar in. Jag försöker därtill extraknäcka med småsaker. Jag hyr ut min fars skylift ibland när han ej är hemma och sköter det, gett 10k i år. Köpte en obesiktad bil och lagade, gav 7k på några kvällars jobb. Köpte hifi högtalare och sålde, 5k vinst även där. I höst ska jag ge mig på att börja fixa ved att sälja till nästa sommar, räknar med kanske 30k där.

När jag ska till och köpa lägenhet om drygt ett år kommer jag gå på ett renoveringsobjekt och renovera allt själv.

Nu söker jag fler ”hobbys” som kan generera pengar. Vad har ni för tips?

2 gillningar

Först av allt vill jag gratulera dig i sparandet och att du ökat dina inkomster!

Den tråkiga biten är att, om du nu inte gör det redan, du bör deklarera dina inkomster på dina side hustles när de överstiger ca 20 000 (kommer inte helt ihåg gränsbeloppet för 2023) under samma år. Det kan bli dryga avgifter annars från skatteverket.

Andra riktlinjer är väl att du kan sälja kapitaltillgångar som du haft för privat bruk utan att betala skatt sålänge försäljningarna tillsammans inte överstiger 50 000. Sådana tillgångar är exempelvis bilen och ljudanläggningen. Liknande affärer är ju bra om du vill tjäna upp till 50 000 utan att betala skatt.

Utöver detta medskick vill jag önska dig lycka till med alla dina side hustles och sparandet!

1 gillning