För mig ett väldigt klargörande och givande avsnitt. Har själv ambitionen att överträffa index och hamnar ofta i (ibland nästan konfrontativ) diskussion med er som gillar indexfonder. Det gör jag med, men i begränsad omfattning. För mig är en stor del av nöjet med att investera att tävla med mig själv, att våga ta en rimlig risk och helst vara lite bättre än index. För för mig är det ett nöje - en pensionärssyssla - att sköta om mitt sparkapital på ett vettigt och givande sätt. Denna aspekt är faktiskt väl så viktig som att just slå index. Risktagandet måste dock vara kontrollerat och får inte övergå i ren spekulation. Fast med avsnittets nomenklatur fuskar jag gärna med mina investeringar. Särskilt de i lekhinken.
Tycker att jag med det här avsnittet fick bra bakgrund till att vi kan hamna i så olika “ringhörnor”. Tycker det måste ligga en hel del i Effektiva Marknadshypotesen. Men gläds mycket åt att det finns tillåtna och hyggligt tillgängliga sätt att fuska. Särskilt tack till RT o Goda Tider som gjort sådana möjligheter mer tillgängliga för vanliga sparare!