261. Samla positiva livsupplevelser snarare än pengar på kontot? (då det sannolikt kommer hända iaf.)

Intressant ämne. Jag har i mitt liv fram till nyligen gjort det omvända. Spenderat pengarna på resor och upplevelser till den grad att jag knappt aldrig haft en buffert, och i perioder varit rätt ekonomiskt stressad. Har inte haft någon budget, knappt vetat vad sparande i fonder innebär, eller haft någon långsiktig plan för mina pengar. “Det löser sig alltid”. Jag har gjort bra med pengar på bostadskarriär och jobb, men jag har alltid också lyckats göra av med dem.
Det är däremot inte något jag nånsin skulle vilja ha ogjort. Jag har rest själv runt jorden och träffat så mycket intressanta människor, fått nya vänner, sett helt otroliga platser och lärt mig om andra kulturer, förbättrat min engelska och fått perspektiv på livet som jag aldrig någonsin skulle fått om jag stannat hemma i Norden och samlat pengarna på hög.
Jag ser det som en del av mitt humankapital och något som enbart utvecklat mig positivt.
Under de två åren med pandemirestriktioner har jag dock varit tvungen att stanna hemma, fokusera på jobb, och istället lärt mig om och tagit tag i min ekonomi.
Antar att det nu kommer leda till någon sorts gyllene medelväg framöver, men jag kommer förhoppningsvis aldrig sluta vilja lära mig nya saker och se nya ställen och ge mig utanför min Comfort zone. Kommer aldrig bli FIRE för mig med andra ord :).
Säg mer ja i livet, tänk och planera inte så mycket och prova bryt gamla vanor, sluta aldrig vara nyfiken. Man växer på riktigt av det, inte av miljoner på banken.

10 gillningar