#265 - Apples kassaflöde räcker till att köpa hela SEB, Handelsbanken, Swedbank, Sandvik och Assa Abloy – varje år… 🤯

Veckans avsnitt är ett sponsrat samarbete och en intervju med de återkommande gästerna Andreas Brock och Henrik Milton som förvaltar fonden Coeli Global och nu har startat en småbolagsfond.

Några guldkorn från samtalet med Andreas och Henrik denna veckan:

• Hög sannolikhet för att vi är på / har passerat botten på börsen (sannolikt kommande räntesänkningar, positiva konsumenter i USA, räntemarknadens förväntningar m.m.)

• Globaliseringen är förmodligen över - många företag flyttar hem produktion

• Värsta fall scenariot är en väpnad konflikt mellan Kina och Taiwan som skulle stoppa upp all sjöfart och logistik från Kina.

• Apples årliga rörelsevinst räcker för att köpa hela Swedbank, Handelsbanken, SEB, Sandvik och Assa Abloy varje år

• Vadet vi slog 2018 har 6 månader kvar och det har varit väldigt jämnt (vi ledde i 2 år, de ledde i 2 år och nu är leder vi igen).

Vi pratar så klart om deras nya småbolagsfond som ska komplettera den stora fonden. Även om vi står i varsin ringhörna när det gäller strategi och filosofi så har jag deras fonder i Lekhinken. Jag vet att vi i forumet har haft mycket diskussion (t.ex. här) om deras fond, avgiftsstrukturen (där det ofta glöms bort att Avanza/Nordnet få hälften) m.m. så det är kanske ett mer emotionellt än rationellt beslut. :blush:

Anmäl / omanmäl dig till deras nyhetsbrev

En del i vårt samarbete är att de bad mig att puffa för deras nyhetsbrev - särskilt nu då de har lanserat en ny fond och på grund av legala regler bl.a. GDPR måste be folk att omanmäla sig. Jag tycker det är ganska enkelt eftersom det är ett av få nyhetsbrev som är intressant att läsa, inte minst eftersom de skickar med en lista på alla bolag de äger i fonden. Något som är väldigt ovanligt i fondbranschen.

Min förhoppning är att det blir lite win-win-win. Du får inspiration på 30-70 av de bolag som Andreas och Henrik har sorterat fram och tycker är bästa i världen. De får kontakt med sina andelsägare eftersom de inte får infon från Avanza / Nordnet. Vi får en liten slant så att vi kan göra fler osponsrade avsnitt. Dessutom är det självklart kostnadsfritt för dig.

7 gillningar

Detta avsnitt spelades in förra veckan som jag förstår det. Rejält baissigt igen nu denna vecka upplever jag.

2 gillningar

Spelades in i tisdags (23 aug)

The first step to recovery is admitting you have a problem :grinning:

1 gillning

Har inte tittat ännu, men idag / i veckan har jag utsatts för rätt mycket domedagssnack. Så kul de ser positivt på marknaden. Ska bli intressant att höra motiveringen.

2 gillningar

Som svar på trådtiteln: Jag är inte förvånad. Maken till överprissatta produkter får man leta efter. Det skulle vara Tesla då.

duckar och flyr ur rummet

p.s. Jag saknar ett genetiv-S i samma rubrik.

duckar igen för flygande träbonnar

14 gillningar

Va? Du tycker inte 30 % är rimligt på en produkt som är ett par tusen dyrare än jämförbara konkurrenter? :joy:

:kissing_heart: Fixat.

2 gillningar

Det här ska lyssnas på, dom har helt andra slutsatser än vad jag tror kommer hända… Jag har lite svårt att se deras senario att det ska vända bla efter Powell tal från Jackson Hole i fredags! Antingen får jag upp ögonen för något nytt eller säljer jag allt coeli relaterat i portföljen!

Att en Taiwaninvasion är en svart svan hoppas jag verkligen är en feltolkning av @janbolmeson, annars är det en av de tydligaste svanarna som någonsin funnits…

1 gillning

Haha… ni släpper inte genom mycket. Det var min feltolkning - de pratade om det som “worst-case” och inga svanar… :joy: Har omformulerat nu.

2 gillningar

:thinking: FED pivot kom ju rejält på skam i fredags, DOW -1000 punkter och 10 åringen åter över 3%. 2, 3, 5 och 7 åringarna över 10 åringen, alltså inverterad räntekurva. FEDs nästa höjning nu återigen med högre sannolikhet på 0.75% istället för 0.5%. ECB luftar tydligen åt samma håll. Amerikanska husmarknaden decelerar snabbare än under bostadskrisen 2008/9.

Amerikanska konsumenter kan förvisso förbruka mer av Corona sparandet (när sparkvoten var över 25%) men det tricket kan ju den ponnyn bara göra en gång.

Hälsosamt skeptisk men klart att fondförvaltare som måste vara 95-100% investerade måste tänka positivt :slight_smile:

2 gillningar

Alltid kul när Coeli besöker podden! :slight_smile: Väldigt intressant att dem har kontraktstillverkare som “tema”, har tidigare ägt NOTE (köpte på forward P/E 8, och sålde på P/E 40) och har Incap Oyj i portföljen idag.

Tror man starkt på att globaliseringen är över tror jag att kontraktstillverkare kan vara intressant till lekhinken, vi har ett antal fina sådana i norden, bla NOTE, Incap, Hanza & Kitron :slight_smile:

Defintivt skönt med lite positivitet just nu, personligen är jag mer nervös inför hösten och våren 2023 än vad Andreas & Henrik verkar vara :slight_smile:

3 gillningar

Till Apples försvar så ska det dock sägas att de exempelvis uppdaterar sina iPhones/iPads i fem år. Ingen annan konkurrent kommer i närheten av det. Sedan kan man ju diskutera om påslaget är värt det men deras produkter är inte så enormt mycket dyrare som man kan tro. :slightly_smiling_face:

Å andra sidan så försökte de använda pengarna till att förstöra Kungsträdgården. Hade de lyckats med det så hade det verkligen gått att diskutera påslaget. Bara rödvinsvänstern hade varit nöjd då. :joy:

1 gillning

Kanske är detta överflödigt men Coeli killarna ville inte avslöja innehaven för småbolagsfonden för än oktober månad

2 gillningar

Det här är väldigt intressant. Den fondförvaltaren jag följer har motsatt ståndpunkt, och skriver nu senast att vi antagligen precis passerat toppen. Vad som väntar nu är en lång utförslöpa och recession. Hans mål är SPX på 3500, dvs tillbaka till augusti 2020 på S&P 500. Just nu står det indexet på 4056,77.

Efter att jag skrivit det ovan publicerar Di en artikel om att institutioner nu går mer kort mot S&P 500 än tidigare under de senaste två åren.

4 gillningar

Vare sig man tycker om Apple eller inte så går det inte att komma ifrån att deras produkter osar kvalitet och med kontinuerliga uppdateringar i minst 5 år för deras Iphones/ipad så är de långt före sina konkurrenter som Samsung, Sony t.ex som dessutom tar lika mycket betalt för sina toppmodeller.

Coeli är ju självklart med i podden för att göra reklam för sina fonder och för att få folk att lägga sina pengar där samt undvika att existerande investerare tar ut sina pengar.

Att för dem att vara positiv till marknadsläget är ju någon form av självbevarelsedrift, och därför skulle jag inte lägga så extremt stor vikt vid deras bedömning då den är långt i från neutral (de kan så klart ha tur och få rätt ändå).

4 gillningar

Ifall de egentligen tror på en nedgång och ändå kommunicerar att vi bottnat, så tror jag vi har ännu större problem än att dom ha fel - då undanhåller dom ju tom sina tankar, men det tror jag faktiskt inte. Något jag ser betydligt allvarligare på än att råka ha fel. Jag tror dom precis som majoriteten av marknaden (INNAN fredag) på allvar trodde att botten va nådd, men precis som @Aether skrev ovan så har många vänt på en femöring efter senaste dagarnas handel.
Början/mitten av oktober är det många som håller som bottentidpunkt nu för att det sen kommer ett nytt rally inför årskiftet, skulle var väldigt lägligt för demokraterna inför mid election i november.

Apple hade garanterat byggt något snyggare än den sunkiga TGI Fridays som står där nu.

1 gillning

Därom tvistar inte de lärda men Kungsträdgården är inte ett shoppingområde. Det är till för upplevelser. Körsbärträden, stånden, serveringarna, klubbarna, uppträdandena, fontänen. En stor monolit som begränsar sikten åt alla håll, som säljer lyxprodukter och skymmer parken och utsikten mot vattnet hör helt enkelt inte hemma där.

Edit//
Dessutom ville de bygga större än de fått ok för. :slightly_smiling_face:

Jag hade tagit ett snyggt hus framför det som står där nu alla dagar i veckan.