Stort tack @tankespjarn och @Monica för era tankar och reflektioner! Verkligen givande att höra från er då ni också är på denna resa. @tankespjarn ditt resonemang kring beställarkompetens är intressant! Har man ingen aning om vad och varför man köper in en kompetens kan man nog åka på ett par nitar! Jag tror det kan vara värt att lägga en viss tid till att i alla fall förstå vad man behöver köpa in (och kanske ta hjälp av andra som vet).
För min egen del känns det tryggt med att börja bygga bolaget vid sidan av. Har jag tryggheten av en inkomst tror jag att jag kan vara mer kreativ och effektiv i det egna företagandet. Utmaningen blir dock att managera energin, så att man inte bränner ut sig för att man jobbar 200%. I vissa fall kanske man behöver släppa lite på det gamla (tex gå ned i tid, eller ta ett “enklare” jobb) för att göra plats för något nytt…
@Monica, se svar på dina kommentarer nedan: 
Min affärsidé (vi diskuterar den lite i Del 2, men berättar gärna även här).
Jag utbildar mig till holistisk hälsocoach och vill starta företag inom detta. Jag vill hjälpa ambitiösa, stressade, överväldigade och förvirrade kvinnor leva mer balanserade liv. Min tanke är att börja med 1:1 coaching, och sedan kanske utöka till kurser och workshops, podcast (blev inspirerad efter inspelning med Jan och Caroline). Bakgrunden är att jag har en gått igenom en enorm resa själv när det kommer till personlig utveckling och hälsa, och vill nu hjälpa andra som är i en liknande situation som jag varit i (enligt min erfarenhet är det en hel del).
Min största utmaning just nu är att definiera målgruppen (och affärsidén) mer specifikt, finns många potentiella vägar att ta. En annan utmaning är tiden, i och med att jag har ett heltidsjobb som tar en hel del av min tid. Min strategi nu är helt enkelt en.sak.i.taget.
Jag kommer säkerligen ha en massa frågor när jag kommit lite längre, ställer dem gärna här i forumet. 
Hur såg den totala frågelistan ut?
Det kommer en Del 2, där fler frågor diskuteras Klistrar in alla frågorna nedan ifall du vill se dem. Skulle säga att de allra flesta blev besvarade på ett eller annat sätt (@janbolmeson är ju erfaren podcastare, han besvarade en hel del av frågorna utan att jag behövde ställa dem direkt 
Att komma igång:
- Hur ska man tänka när man väljer bolagsform?
- Hur finansierar man verksamheten i början? Starta eget bidrag, företagslån, privat kapital?
- Mitt mål är att kunna leva på företaget. Men hur kommer man dit. Hur ska företaget tjäna pengar? Hur balanserar man tillväxt vs lönsamhet?
- Många inklusive jag själv är hårt drillade i att pengar får man av en arbetsgivare i utbyte mot arbetade timmar. Det fina med företag är att man kan komma ifrån detta. Hur bygger man ett företag som tjänar pengar när man sover (passiva inkomster)?
- Som anställd tänker man kanske inte varje dag på hur mycket det man producerar är värt eller kostar. Hur tar man betalt på bästa sätt, vilken prissättningsstrategi har fungerat bra och mindre bra för er?
- Tid är pengar. Hur ska man tänka kring att köpa in tjänster vs göra det själv (redovisning, hemsida/tech, etc)?
- Vilka mjukvaruprogram är värda att investera i för att spara tid?
- När är ett bra tillfälle att anställa?
Mindset
- Var hittar man inspirationen och motivationen som egen företagare de dagar det går dålig och man tror man kommer att misslyckas?*
- Är “den ensamma företagaren” en myt?*
- Hur ser er affärsresa ut? Vad var det första ni gjorde, vad var visionen i början och har denna förändrats under resans gång?*
- Vad, om något, gör ni annorlunda nu när ni omsätter flera miljoner jämfört med när ni började?*
- Företagande verkar handla mycket uthållighet och motivationen att fortsätt (fail and try again). Men hur vet man att det är dags att avveckla ett företag/en idé?*
- Vilka är era bästa säljtips?*
- Vilket misstag har ni lärt er mest av? Med facit i hand, är det något ni skulle vilja göra annorlunda?*
- Hur balanserar man jobb vs återhämtning?*
- Vilka communitys eller nätverk finns det för tips, råd, stöd och gemensamt?*
Skatt, Pension och Administration
- Skatt: Kan ni prata om värdet av skattade vs oskattade pengar i företaget och privat
- Hur får man ordning och reda på företagets ekonomi och administration?)
- Vilka ekonomiska risker finns och hur undviker man dem?
- Hur bör man tänka kring pensionen?
- Hur tänker ni kring lön vs utdelning?
- Hur väljer man rätt försäkringar för sitt företag?
- Bör företaget ha ett sparande (typ Lysa för företag)?
- Vilka är det viktigaste juridiska dokumenten och avtalen man bör upprätta?
Marknadsföring
- Ett företag behöver kunder. Hur hittar man och når man ut till sin kundnish?
- Vilken marknadsföringskanal har varit mest framgångsrik för er?
- Hur kan man använda sociala medier till sin fördel (speciellt om man inte tycker sociala medier är världens roligaste grej)?
- Hur bygger man varumärke? Hur viktigt är det med varumärkesbyggande?
- Vikten av en grafisk profil? Hur bygger man en grafisk profil?
Det nämndes att målet borde vara att kunna omsätta 80-100 tusen/månad, men det känns himla lågt. Sätt höga mål så det blir ett stretchmål!
Tack för din input gällande detta. Det tar jag med mig!