266. Att starta, driva och utveckla ett eget företag som gör livet rikare | Del 1 av 2 med Monika Molander

…och där lyssnar jag på slutklämmen.

Håller med i mycket - det mesta - kanske tom allt. :wink:

Det där med ‘att vara för dyr’ för 20% av (icke-)kunderna ger mig lite tankespjärn, precis som @Monica skriver här ovan. Jag är i begrepp sen ett par år tillbaka att höja mina priser lite successivt, så detta gav mig ytterligare en kick i häcken.

Och SOM jag håller med i att lämna bokföringen till någon som kan och vill det - det har jag gjort sen dag ett (vilket är 15 år den 1 oktober minsann :balloon:)!

Dock vill jag bidra med ett till perspektiv kring det där med att leja ut sysslor till andra - och det är insikt kring din egen beställarkompetens. (Minns du @janbolmeson, vi snackade om det ngn gång när det gällde dina programmerare etc?) Dvs - om du har HÖG beställarkompetens (vilket i praktiken innebär att du vet och kan det som du ska leja ut) så kan du anlita någon som är mer grön, men om du har LÅG beställarkompetens (dvs du har knappt en susning och vet knappt vad det är du eg är ute efter) så behöver du någon skicklig (som dessutom har god etik och inte vill skinna dig) som kan hjälpa dig att få det du vill ha, fast du inte riktigt vet.

Jag håller även med i stort kring ‘säg inte upp dig utan smyg igång bolaget och varva ner anställning samtidigt som du varvar upp egetföretagandet’ även fast jag inte gjorde så. Jag sa upp mig för en firma där jag haft ett uppdrag hos en kund (som jag dragit in till företaget och det fanns bara jag i företaget som gjorde det jag gjorde) som tog slut den siste september. 1 oktober - dvs min första dag som egen - hade jag ett möte inbokat med min kontaktperson hos kund, som då gav mig en månads konsultuppdrag (som sen blev typ 3 år på heltid… något som är vanligt i min bransch, men som jag personligen gått från. Jag vill inte ha heltidsuppdrag, ffa inte långa sådana.). Jag hade inte mage att ‘skaffa mig nya uppdrag’ (ffa inte hos samma kund) medan jag var anställd nämligen.

Det var lite gambling där, MEN jag kunde och vågade eftersom jag och (numera ex-)maken var ense om att vi klarade oss på en lön om så skulle behövas utan att göra alltför stora förändringar krasst sett. Så jag hade den tryggheten - dvs hade ‘done the math’ och visste att vi kunde leva fortsatt gott på en lön. Sen behövdes inte det, men det var den tryggheten som gjorde att jag vågade göra som jag gjorde.

8 gillningar

Tackar, har varit inne och läst en del innan men fick tummen ur idag. Det vore kanon med en rekommendation till någon som kan jordbruk/skogsbruk.
LRF hjälper till med generationsskiften, men känns som det är långt kvar till dess.

Finns det några mer områden där EF passar bättre än AB? Tyckte ni sprang förbi valet med bolagsform lite snabbt, men det verkade ju ganska självklart i det här fallet med ex konsult i storstad.

Jag känner ingen på landet här som har hel/deltidsanställning och egna företaget som AB. Men majoritet har en liten firma på sin gård där de har någon form av verksamhet.

Vanligaste egna företagen vid sidan av är kött/spannmålsbonde, dräng, maskinförare, grävmaskinist, mekanisk verkstad.
Skog sysslar väldigt många med i olika grad beroende på hur många hektar man har. Jag har själv en mindre mängd skog för tillfället och tänker maximera värdet med virkesförädling åt mig själv och andra.

1 gillning

Jag får fortfarande inte upp avsnittet i min spelare (Apple) podcaster. Vad kan vara fel?

@janbolmeson det måste va skit bakom spakarna för avsnittet finns fortfarande inte i Apple podcaster, som påpekats tidigare…

Fantastiskt avsnitt, bra tempo och precis lagom långt. Fler avsnitt i denna längden tack! :pray:
Jag tyckte @janbolmeson och @carolinebolmeson hade ett väldigt bra samspel. En liten tanke till Jan vore, om Caroline började på 43K, givet att hennes %-uella utveckling är ~ som din. Hur mycket kommer hon kunna ta betalt för sina föreläsningar om 8 år ?

Kanske dags för dig att bli lattepappa? :wink:

4 gillningar

Vad konstigt- har inte gjort något annorlunda? Har det kommit ut för er andra på tex Spotify?

1 gillning

Har en lite fråga till @Monika_Hil, Det var ett jättebra avsnitt och du hade mycket bra frågor och kommentarer, tack :pray:

Jag hade dock antagit att man på handels går igenom detta och mycket mer därtill. Så min fråga är, valde du bort någon kurs om detta eller lär dom inte ut det? Att skippa det känns lite som att lära sig balkteori innan man lär sig matematik.

1 gillning

Lyssnade precis på det på spotify.

1 gillning

@Ola_Morin verkar ligga i adminläget… Kan du se om den har dykt upp?

Nu så, tack! Dock ligger FollowTheMoney före i lyssningskön nu pga förseningen… :wink:

1 gillning

Stort tack @tankespjarn och @Monica för era tankar och reflektioner! Verkligen givande att höra från er då ni också är på denna resa. @tankespjarn ditt resonemang kring beställarkompetens är intressant! Har man ingen aning om vad och varför man köper in en kompetens kan man nog åka på ett par nitar! Jag tror det kan vara värt att lägga en viss tid till att i alla fall förstå vad man behöver köpa in (och kanske ta hjälp av andra som vet).

För min egen del känns det tryggt med att börja bygga bolaget vid sidan av. Har jag tryggheten av en inkomst tror jag att jag kan vara mer kreativ och effektiv i det egna företagandet. Utmaningen blir dock att managera energin, så att man inte bränner ut sig för att man jobbar 200%. I vissa fall kanske man behöver släppa lite på det gamla (tex gå ned i tid, eller ta ett “enklare” jobb) för att göra plats för något nytt…

@Monica, se svar på dina kommentarer nedan: :slight_smile:

Min affärsidé (vi diskuterar den lite i Del 2, men berättar gärna även här).
Jag utbildar mig till holistisk hälsocoach och vill starta företag inom detta. Jag vill hjälpa ambitiösa, stressade, överväldigade och förvirrade kvinnor leva mer balanserade liv. Min tanke är att börja med 1:1 coaching, och sedan kanske utöka till kurser och workshops, podcast (blev inspirerad efter inspelning med Jan och Caroline). Bakgrunden är att jag har en gått igenom en enorm resa själv när det kommer till personlig utveckling och hälsa, och vill nu hjälpa andra som är i en liknande situation som jag varit i (enligt min erfarenhet är det en hel del).

Min största utmaning just nu är att definiera målgruppen (och affärsidén) mer specifikt, finns många potentiella vägar att ta. En annan utmaning är tiden, i och med att jag har ett heltidsjobb som tar en hel del av min tid. Min strategi nu är helt enkelt en.sak.i.taget.

Jag kommer säkerligen ha en massa frågor när jag kommit lite längre, ställer dem gärna här i forumet. :slight_smile:

Hur såg den totala frågelistan ut?
Det kommer en Del 2, där fler frågor diskuteras Klistrar in alla frågorna nedan ifall du vill se dem. Skulle säga att de allra flesta blev besvarade på ett eller annat sätt (@janbolmeson är ju erfaren podcastare, han besvarade en hel del av frågorna utan att jag behövde ställa dem direkt :wink:

Att komma igång:

• Hur ska man tänka när man väljer bolagsform?
  • Hur finansierar man verksamheten i början? Starta eget bidrag, företagslån, privat kapital?
  • Mitt mål är att kunna leva på företaget. Men hur kommer man dit. Hur ska företaget tjäna pengar? Hur balanserar man tillväxt vs lönsamhet?
  • Många inklusive jag själv är hårt drillade i att pengar får man av en arbetsgivare i utbyte mot arbetade timmar. Det fina med företag är att man kan komma ifrån detta. Hur bygger man ett företag som tjänar pengar när man sover (passiva inkomster)?
  • Som anställd tänker man kanske inte varje dag på hur mycket det man producerar är värt eller kostar. Hur tar man betalt på bästa sätt, vilken prissättningsstrategi har fungerat bra och mindre bra för er?
  • Tid är pengar. Hur ska man tänka kring att köpa in tjänster vs göra det själv (redovisning, hemsida/tech, etc)?
  • Vilka mjukvaruprogram är värda att investera i för att spara tid?
  • När är ett bra tillfälle att anställa?

Mindset

• Var hittar man inspirationen och motivationen som egen företagare de dagar det går dålig och man tror man kommer att misslyckas?*
  • Är “den ensamma företagaren” en myt?*
  • Hur ser er affärsresa ut? Vad var det första ni gjorde, vad var visionen i början och har denna förändrats under resans gång?*
  • Vad, om något, gör ni annorlunda nu när ni omsätter flera miljoner jämfört med när ni började?*
  • Företagande verkar handla mycket uthållighet och motivationen att fortsätt (fail and try again). Men hur vet man att det är dags att avveckla ett företag/en idé?*
  • Vilka är era bästa säljtips?*
  • Vilket misstag har ni lärt er mest av? Med facit i hand, är det något ni skulle vilja göra annorlunda?*
  • Hur balanserar man jobb vs återhämtning?*
  • Vilka communitys eller nätverk finns det för tips, råd, stöd och gemensamt?*

Skatt, Pension och Administration

• Skatt: Kan ni prata om värdet av skattade vs oskattade pengar i företaget och privat
  • Hur får man ordning och reda på företagets ekonomi och administration?)
  • Vilka ekonomiska risker finns och hur undviker man dem?
  • Hur bör man tänka kring pensionen?
  • Hur tänker ni kring lön vs utdelning?
  • Hur väljer man rätt försäkringar för sitt företag?
  • Bör företaget ha ett sparande (typ Lysa för företag)?
  • Vilka är det viktigaste juridiska dokumenten och avtalen man bör upprätta?

Marknadsföring

• Ett företag behöver kunder. Hur hittar man och når man ut till sin kundnish?
  • Vilken marknadsföringskanal har varit mest framgångsrik för er?
  • Hur kan man använda sociala medier till sin fördel (speciellt om man inte tycker sociala medier är världens roligaste grej)?
  • Hur bygger man varumärke? Hur viktigt är det med varumärkesbyggande?
  • Vikten av en grafisk profil? Hur bygger man en grafisk profil?

Det nämndes att målet borde vara att kunna omsätta 80-100 tusen/månad, men det känns himla lågt. Sätt höga mål så det blir ett stretchmål!

Tack för din input gällande detta. Det tar jag med mig!

3 gillningar

@Yztla Kul att du gillade avsnittet! :slight_smile:

När jag studerade på Handels hade vi som sagt endast en kurs om entreprenörskap, och den tog mer fasta på att bygga snabbväxande start ups, snarare än bygga mindre livsstilsföretag. Givetvis läste vi bokföring, företagsekonomi och liknande, men det var väldigt lite rent praktisk kunskap. Det är dock ganska många år sedan jag studerade, så jag kan inte svara på hur kursplanen ser ut idag.

Sedan kanske jag just for the record ska tillägga att Handels ÄR en väldigt kvalitativ utbildning, och jag är extremt tacksam över allt jag lärde mig under mina 5 studieår. :slight_smile:

4 gillningar

Va? Har du andra jämte mig?! :sob::joy:

5 gillningar

Allt har sitt pris @janbolmeson ! Pengar har inga gränser eller hur @Ola_Morin :wink: ?!

Om du bara visste vilken storkonsument jag är av poddar och YouTube kanaler! min räddning är hundpromenader, sena kvällar och dubbel hastighet (och brave browser för att slippa reklamen på YouTube) annars hade jag behövt fler timmar på dygnet…

4 gillningar

Jag brukar ju dela med mig av det jag hör å ser när läge ges, så egentligen borde patreon medlemskapet gå på andra hållet men jag bjuder på det! Iaf till nästa elräkning kommer… Återkommer efter lunchpromenaden relaterat till avsnittet!

2 gillningar

Fortsätter diskussionen från #266 - Att starta, driva och utveckla ett eget företag som gör livet rikare | Del 1 med Monika_Hil:

Hej Tack för ett superbra avsnitt. Jag driver sedan tre år ett litet livstilaföretag inom sjukvård. Hade själv länge en rädsla att starta och trodde att det skulle vara för svårt. Men tack vare en god vän som pushade mig tog jag steget och det har jag inte ångrat en sekund. Glad att ni tog upp vikten av mentorer för vi behöver inte alla uppfinna hjulet var och en av oss.
Att träffa andra företagare och utbyta erfarenheter är så givande och lärorikt. Jag hade förmånen att gå på en promenad med dig @janbolmeson och diskutera hur mina intressen kunde bli företagsidéer. Ett samtal jag är jättetacksam att jag fick och som har varit drivkraft som gör att jag nu 1,5 år senare har köpt en gård på landet som ska utgöra bas i min verksamhet.
Sen tips till er andra: undvik att göra det när @janbolmeson deltar i 16weeksfromhell kan säga som icke tränad medelålderstant med lite övervikt var det inte helt lätt att hänga med i hans tempo och prata samtidigt🤣
Gillar att fokus är på just livstilsföretag. Ett företag som är till för mig och inte nödvändigtvis måste vara superframgångsrikt. Tror att många blir rädda för att de känner press på att det måste bi så stort och framgångsrik
Mitt lilla AB gör att jag numera kan bestämma min arbetstid, bestämma min lön, och syssla med sådant som jag gillar.

6 gillningar

Tack för ditt svar!! Många himla bra frågor!!

3 gillningar

Såååå…

Bokföring, jag är av åsikten att man ska ha koll på hur bokföring går till, tex man ska veta vad skillnaden är mellan om något är avdragsgillt eller inte. Man bör också veta vad man får lov att göra och vad man inte får göra - samt att fatta att bara för man gjort på något som inte är ok enligt skatteverket men inte blivit granskad, innebär det inte att det är OK! Det är också A och O att hålla koll på likviditeten i bolaget, vilket jag insett att alla inte har samma intresse av.

Pris, här håller jag med @janbolmeson till viss del, man ska inte va rädd för att ta betalt för sig, men det gäller ju att leverera därefter också - vilket kan va svårt att övertyga presumtiva kunder innan man gör ett uppdrag där. Men man ska också ha i åtanke att många bolag är inte ute efter top notch, utan de vill ha någon som passar sin budget.

Anställning, detta är jag extremt kluven inför… Jag har inga problem med att administrera tråkiga grejor men snälla låt mig slippa diskussioner om att stolen inte är tillräckligt bekväm, löneökningar och utvecklingssamtal. Det finns en anledning till att jag blev min egen chef, så vill jag inte göra samma sak med någon annan! Det funkar dock ok om man omger sig med folk som kompletterar mig, så kan dom snacka och prata utvecklingsplaner och så fyller jag i ny försäkring eller annat åt en anställd.

Finansiering, jag är av åsikten att bolaget ska finansiera sig själv! Börja smått, sälj en föreläsning innan du utvecklat den, börja diskutera med potentiella kunder redan när du bestämt dig att starta eget (utan att bryta mot några konkurrens klausuler), gör inga stora satsningar innan du verkligen vet om det kommer flyga. The Lean Startup är verkligen en bra utgångspunkt, https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjl8_rKjob6AhWM1rIKHRAwCv8YABAJGgJscg&ae=2&ohost=www.google.com&cid=CAESbeD2pHwOLJ-LugtjvFvnxYqYekLxnbs1y5dXZbY7Jnn0yRbnSLVjuxijMYhXwAVhtRDTwX9aOX512L_O_UpR_YzAgsnvPglo7lodop4iWTYwbISrMCFjfjdy4djuVBC9cyr4vvgtbMqQ8-zNgWY&sig=AOD64_2ND4TkU4pVIp7NWejExsE5-WSwnw&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwjm--_Kjob6AhVGw4sKHccUBFQQ9aACKAB6BAgDEBM&adurl=

Men den stora frågan efter ett sånt här avsnitt måste ändå vara:
@Monika_Hil har du registrerat ditt bolag än?

2 gillningar

Ja, om jag bara hade fortsatt med de där föreläsningarna…:wink:

6 gillningar