269. Bästa tipsen inför plånbokskrisen (2022)

Ett tips där är att förvara rester i glaslådor så man direkt ser vad det är. Även behjälpligt i frysen. :+1:

2 gillningar

Det är ett bra tips, men vad ska man göra av alla turkisk yoghurt burkar då? :thinking:
Svider ju i snåltarmen att bara slänga de.

1 gillning

Har du provat att skriva på en bit frystejp vad de innehåller? Om du nu har så många burkar att hålla reda på.

3 gillningar

Du läste visst inte det här? :joy:

Poängen var inte bara burkarna just, det är lättare för tonåringar att stå och stirra in i “restskåpet” och hitta något att äta, än att gräva runt bland massa annat i det andra kylskåpet.

1 gillning

Jag har de i garaget, perfekt till målarfärg, tvätta penslar, förvara prylar. :+1:

Man ska vara försiktig att använda sådana plastförpackningar för mat annat än i kylen. Dvs att micra eller frysa är inte så bra vad jag hört.

3 gillningar

En relevant grej är att börja cykla till jobbet. Nu när många kan jobba på distans till viss del ökar potentialen i cykling väldigt mycket.

Jag hade fram till nyligen 12 km till kontoret. Det var inga problem att cykla 2-3 gånger per vecka. Varje dag skulle ha varit lite jobbigt även om det förstås hade kunnat funka.

Jag brukade använda ”gårdagens kläder” att cykla i. Sedan duschade jag på jobbet och hade med fräscha kläder i en väska. Det gjorde också att jag inte behövde duscha hemma.

3 gillningar

Jag hängde på en sån där drive med matkasse, halva priset, 3 middagar för 4 pers. Laga när elen är billig och frysa in:) Lifehack i min bok.

1 gillning

Matkassar är per definition inte billiga men de har väldigt ofta drives. Vi har haft Linas matkasse i perioder och får regelbundet erbjudanden som är ganska bra

Jag brukar anpassa disk och tvätt till timpriset på Elbruk.se

Man är väl rätt uppbunden om man har fjärrvärme, hur kan man välja mellan leverantörer?
Är man fast när man väl installerat det?

Du kan bara välja en fjärrvärmeleverantör som har ett ledningsnät där du bor.
Uppsägningstiden brukar vara 3 månader på fjärrvärme har jag för mig, så du kan välja att avsluta fjärrvärmen och installera något annant uppvärmningssystem om du vill.

Laga mer mat med råvaror efter säsong . Det som blir dyrt är godis och kakor läsk chips energi dryck.där är sjukt mycket att spara.
Börja att dela upp kvittot när du handlat vad är mat vad är saker till hushållet typ diskmedel och sen har du godis och icke nödvändigt i en kolumn röker du eller snusa räkna i hop det också.
Köp torkställning till tvätten rymmer jätte mycket. Man kan spara pengar utan att få sämre livskvalitet

1 gillning

Obs. Jag tror du förstått solpanelernas utveckling fel. Du beskriver att de gått från 300w till 400w, men det handlar om storleken på dem. Det är inte effektiviteten som hoppat 100w på samma yta, den har gått upp några procent senaste åren och det blir allt svårare att välja effektiviteten på dem när man närmar sig den teoretiska max effektiviteten på 30%. Den främsta fördelen med stora paneler är att man kan installera förre, dvs arbetet att få dem på plats blir enklare. Finns aktörer som nu säljer paneler uppåt och strax över 600w.

Det halverar ju antalet paneler man behöver installera jämfört med 300w paneler, mindre kablar osv. Så det blir ju billigare per watt installerad. En stor del av året är det ju ljust ute vid topparna också - speciellt nere i Skåne. Så panelerns kapar topparna ca 2/3 av året beroende på vart man bor.

3 gillningar

Från en användare på meddelande till mig:

Jag tror prisnivån på många ställen är lägre än vad du skriver för FJV

Exempelvis Linköping

image

Ovan är också en taxestruktur som jag ser blir vanligare och vanligare runt om i Sverige för fjärrvärme. Man differentierar energipriset för olika månader på året för att spegla de verkliga produktionskostnaderna, på sommaren så är det mer eller mindre grattis energi från sopförbränning eller dyligt. på vintern ökar kostnaderna för att man använder dyrare spetslast energi, exempelvis bioolja eller olja, samt det ingår en komponent av fasta kapitalkostnader som är beroende på storlek av anläggningen som man behöver kallaste vinterdagen.

Eon har redan infört liknande taxetruktur för större fastigheter, men där använder man effektsignatur för att bestämma abonnerad effekt vid dimensionerande utomhustemperatur

För 2021 betalade jag:

I genomsnitt 17049/20359 = 84 öre/kWh inklusive fast avgift.

De andra kolumnerna är elnät , sophämtning och vatten

Bifogat finns prisändringsmodell som används i Linköping:

En intressant del är att bränslekostnaden bara är 1/4-del:

Sen har man i praktiken fasta kostnader till 3/4-delar. Kapital, personal och underhåll i mer eller mindre lika delar.

Det är inte orimligt att säga att fjv priset bör följa inflationen i stort då bränslepriset är en så liten del.

Från en användare på meddelande till mig:

Det här tror jag inte mer än några år bort. tendenserna fanns redan i somras att elpriserna dagtid gick mot noll.

I Tyskland är man redan där att dagtid sommartid så är elpriset noll, man har börjat införa straffkostnader för dom som levererar ut el på nätet som nätet inte kan ta emot, dvs enda möjligheten blir batterilager… Exempelvis Enequi - Ta kontroll över din energianvändning

För egen del har jag inte övervägt solceller av rent “politiska” skäl. De tillför ingen lösning i det svenska elsystemet, snarare tvärt om förstärker långsiktigt problemen. Intjäningen som finns kommer till största delen från statskassan. Den situation vi har just nu kommer inte att bestå mer än något år med extrema priser sommartid.

1 gillning

Medianvärdet stämmer relativt bra mot vad du skrivit med 1 kr/kwh för referenshus med 15000 kwh.

Sen finns det bolag med både mindre och högre kostnad.

Finns en intressant rapport från energiinspektionen där de kommit fram till att troligen alternativ kostnaden är viktigast parrametern för fjärrvärmepriset.

1 gillning

Ett riktvärde på FJV inklusive fastavgift är runt 1 kr/kWh är nog i dagsläget inte helt orimligt särskilt om man har väldigt låg förbrukning som 15 000 kWh/år fjärrvärme, sjunker om man har något högre förbrukning

Om @janbolmeson tar bort abonnemang i texten så blir det rimligt.

Förstår det praktiska i det :slight_smile: bara räkna på det så det går ihop med dagens elpriser

Insparad matkostnad för tonåringar > Drift av gammal kyl/frys

Jo, nu var ju i och för sig största anledningen till att vi hamnade i den här situationen att vi behövde ett fullstort kylskåp i stället för det halva i kyl/frys kombon, men vi behövde fortfarande ha en frys i köket, så vi valde att behålla kombon istället för att köpa en ny fullstor frys.

Vi hade dessutom ytterligare ett kylskåp/frys i källaren med, som vi använde till att bland annat förvara drycker i (närmare till bastun) och fryssaker man inte behöver dagligen. Det har vi nu stängt av i syfte att spara lite el.

1 gillning

Jag kan inte se att skillnaden mellan fjärrvärme och el är så stor i verkligheten/praktiken som många tror eller känner.

El köper du av genom två leverantörer, elnät och elhandel.

Elnät är ett lokalt monopol som du inte kan välja.

Elhandeln kan du välja vilket elhandelsbolag, frågan är hur stor är valmöjligheten?

El är en av de mest osexiga produkterna du kan sälja, sagt av en bekant till mig som var säljare en kort stund hos ett elhandelsbolag som jobbade mot större företagskunder. I grunden är varje kWh el lika, det finns inget som differentierar olika sorters el mer än “kosmetika” som man försöker klistra på elen. Hon gick senare vidare till att sälja mer spännande saker än el…

I stort sett all el handlas på Nordpool, som kan liknas med Stockholmsbörsen, skillnaden är att det finns bara en aktie att handla, nämligen “EL”. Sen finns det terminer och andra finansiella instrument kopplat till “EL”, mer eller mindre samma som på en vanlig aktiebörs.

Det man i praktiken gör är när man väljer elhandelsbolag så väljer man det bolag som man vill handlar åt sig på elbörsen och köper den enda aktie “EL” som finns där. Ungefär som att välja aktiedepå hos en någon av storbankerna eller hos nätbankerna som Avanza eller Nordnet.

Sammanfattningsvis så är man hårt bunden till både elnätsföretag och elbörsen Nordpool, sen att man kan välja elhandelsbolag är mest kosmetiska, man har ingen större valmöjlighet i praktiken, möjligen att tala om för elhandelsbolaget hur du vill köpa elen, rörligt, bundet på olika tider eller möjligen portföljförvaltat, Men i grunden finns det “EL” på Nordpool, alternativen är få.

3 gillningar

Jag har funderat länge och väl på ny VP. Men kostnaderna har skenat. T ex på den frånluftspump jag behövt har gått från 70 000kr till 110 000kr bara i år. Kommer vi se en nergång i pris när tillgången blir bättre eller kommer det vara fortsatt högt?