Jag tycker att man ofta glömmer resiliens när man gör kalkyler på allt. Solpaneler löser verkligen inte all energiförsörjning på våra breddgrader, men det bidrar till motståndskraft. Framförallt för att vi inte vet nåt om framtiden. Fler än en gång har jag fått ett mång-flikat excel-ark upptryck i ansiktet av nån när jag högt funderat på kamin. Visst veden är dyr men få kan övertyga mig om att eldningsmöjligheter hemma gör oss fattigare och mindre självständiga.
Likväl har det länge varit en dålig kalkyl att amortera och hålla pengar från börsen, men facit för 2022 visar på att långsiktig amortering skapar motståndskraft, om inte annat en känsla av det iaf. Det inger styrka.
TCO-kalkyler på visar på att det över långa perioder är bättre att leasa sin bil än att köpa, men när ekonomin hastigt vänder nedåt visar det sig kanske tryggare med en bensinare för 200k kontant än den där elbilen för 5-7k i månaden på 2-3 års avtal.
“Men hörrö, man glömmer att räkna med däckslitage på den cashade bilen, det ingååår ju i leasing”. Så kan det vara men bränner det till kan jag låta bilen stå så kostar den mig typ ingenting, alternativt sälja. Leasingen och alla fantastiska däck och serviceavtal som följer med tvingas jag pröjsa för tills avtalets slut oavsett min ekonomiska situation.
Stämmer inte riktigt
Våra Trina solar 320w paneler från 2019 har samma fysiska storlek som de nybeställda Longhi solar 400w panelerna, och till samma pris per panel.
Varken de vi köpte 2019 och de vi har beställ nu räknas som sin tids värstingar utan som vanliga konsumentpaneler.
Med det sagt och med de senaste tre årens historik så tvekar jag inte alls över lönsamheten på att sätta solceller på sitt tak. Med dagens elpris så tjänar vi pengar på dem, de tidigare åren så har vi sparat pengar på dem.
Grymt summerat kring olika saker man kan göra. Jag skall lusläsa förslagen men tror att vi har tänkt till kring det mesta. Ett tips kan vara att se över alla sina abonnemang och lägga en bra, realistisk budget. Själv använder jag ALWY (www.alwy.se) för att få en helhetsbild av vad jag har och nästan varje gång jag går in så ser jag möjlighet till besparingar. Jag behöver dock uppdatera budgeten nu när vissa utgifter skenar iväg.
Mycket viktigt att komma ihåg, håller med. Små besparingar i kronor är lite värt jämfört med en skön känsla av att vara förberedd. Sedan är jag klart intresserad av beredskap i övrigt ska tilläggas
De jag vet idag om solceller så skulle jag vara villig å betala mer än va investerings kostnaden är om de skulle vara aktuelt att köpa en fastighet med solceller… Varför, ju att de finns så pass lönsamhet me de när elpriset är så pass högt så de är…
Det som alltid får mig att dra öronen åt mig är när det är stor diskrepans mellan “proffs” det vill säga de som försörjer sig på något och på oss som gör något på mer amatörmässig nivå. Tyvärr är solpaneler ett sådant område - få proffs som jag känner eller som har messat har satt solpaneler på sina egna villor, men har gjort det på sina kommersiella fastigheter. Så jag vet inte. Klurigt.
Haha, yrkesskada. Nej, i det här fallet är det fastighetsägare med flerfamiljbostäder, kommersiella fastigheter och personer som jobbar med energieffektiviseringar som konsulter åt fastighetsägare.
Går 25% till varmvatten hos medelsvensson alltså? Nu lär jag används mindre då jag/vi är färre än snittet, men visst fasen finns det stålar att spara isf. Det ska bli intressant att jämföra med förra vintern.
Ja, det är klurigt, eller njae förresten, det är inte klurigt. Det är antagligen för att det inte riktigt finns något rätt svar, bara mer eller mindre konservativa tankar om framtiden.
En viktig lösning på det här mer långsiktigt är så kallade energigemenskaper. Det är något som blivit möjligt i Sverige via ett nyligen implementerat EU-direktiv. Dock verkar inte så mycket ha hänt på marken.
Poängen är iallafall att flera grannar får ihop och bildar en sorts samfällighet för elen och kopplar på en gemensam solcellsanläggning. En vinst blir då att andelen av den producerade elen som går till egen förbrukning kan öka. Man tar också bort de individuella abonnemangsavgifterna hos nätleverantören iom samfälligheten istället tecknar ett gemensamt industriavtal. Det bli ett ganska bra överskott av det som kan användas för att betala av på solcellerna. En sådan här samfällighet kan inte ta egna lån men däremot köpa solceller som tjänst där man efter X år får ta över ägandet. Det finns sådana alternativ på marknaden idag.