269. Bästa tipsen inför plånbokskrisen (2022)

Det här handlar väl just om insikten om att dagpriset på sikt blir väldigt lågt. Nuvarande utveckling har man inte förutsett.

Och att använda tjänster som Matpriskollen gör mycket. Den är mest användbar om man har möjlighet att handla i flera olika butiker.

Säkert passerar du emellanåt en Lidl- eller Willys-butik, även om de inte finns precis där du bor. Försök då planera så att du kan utnyttja fördelen med en sådan butik. Du behöver inte handla allt där. Skillnaden i mjölkpris motiverar inte att handla i flera butiker utan det handlar främst om:

1. Erbjudanden. Finns i Matpriskollen så att det är lätt att jämföra olika butiker.
  2. Egna märken. Det varierar vilka varor som olika butiker säljer under egna märken.
  3. Kort datum. Vissa butiker rear ut varor med kort datum. Oftast handlar det om färskvaror som kött. Detta är svårt att planera för. En möjlig lösning är också att köpa sådant och frysa in. Då får du tid att hitta lämpliga recept.

Bra erbjudanden i butiker som Willys tar ofta slut så är det något riktigt bra är det en fördel att besöka butiken i början av veckan. Varor med kort datum läggs ofta ut på morgonen så då kan det finnas vettiga saker. På kvällen återstår de udda varorna som ingen ville ha.

Jag ägnar mig åt att ”handla smart” sedan länge och ser det lite som en sport. Det är inget jag gör i specifik respons till höga priser eller för att jag inte har råd. Jag ser det mest som en kul grej. Om man är van vid att handla i ”fullprisbutiker” som ICA Maxi och ”betala vad det kostar” så finns det helt klart pengar att spara på att ändra beteende.

7 gillningar

Utbudet av kampanjer mm kan ju starta kreativiteten vilken matsedel som gäller inom närmsta tiden.

2 gillningar

Supertips.

Min fru gav mig smeknamnet “Extraprismannen” när jag var föräldraledig för då kunde man manuellt gå med barnvagn i affärer. För övrigt lärde jag mig snabbt vilka dagar det var röd prislapp på kött i olika butiker. Vi har aldrig ätit så gott sedan då man hade tid att botanisera i charkdisken bland entrecote med kort datum :slight_smile:

Basvaror kan man handla mer regelbundet efter behov.

Jag gjorde en kalkyl på vad man sparar på att köpa lite mer till extrapris och ha i kylskåpet vs att fylla kylskåpet med veckohandlingsmjölk . Mjölken åkte ut…

Det har absolut inte med ngt behiv av att vända på slantarna, utan det är kul att optimera och jag ser det som en poäng i att plocka varor med kort datum så vi minskar svinnet.
Men så här har jag gjort länge, dottern är 11 år…

12 gillningar

Enligt schablon så ligger vi på ca 15%.

4 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Amortera för att minska amorteringskravet för att investera i Lysa

Mina spartips:

Jag har tömt skogen på allt guld. :sweat_smile:
Svampar, blåbär, hallon och lingon. Har en hel frys i källaren full med allt vi kan tänkas behöva i C-vitaminväg över vintern.

Jag bakar eget bröd och fryser in, men det har jag alltid gjort eftersom jag avskyr butiksbröden med alla tillsatser. Köper mjöl på nätet faktiskt och beställer alltid 20-pack av eko-mjöl. Torrjäst är billigt och funkar klockrent också om man har tid. Låter alltid degen jästa flera dagar i kyl så blir det som surdegsbröd.

Har odlat rotfrukter i år. Morötter, rödbetor, sallad och kål. Överskottet/fula rotfrukter river jag ner och mjölksyra i burkar att ha över vintern.

Kött äter jag ändå sällan och då endast ekologiskt och närproducerat, max en gång i veckan, det blir helgens extra lyx.
Jag blötlägger egna bönor istället för färdiga konservburkar. Det sparar faktiskt mer pengar än man tror!
(Vill även tipsa om portionenundertian.se för de som vill ha fatt i sjukt billiga och goda vego-recept!)

Har beställt 8 m3 ved att elda i kaminen som vi har i köket/matrummet. Eftersom vi arbetar hemifrån mestadels så kan vi elda hela dagen och låta temperaturen sjunka under natten några timmar. Bergvärmepannan är satt på 18 grader, och den går knappt alls i och med att vi eldar och skorstenen håller sig varm genom hela natten.

Duschar varannan dag istället för varje dag.

Tvättar händerna i kallt vatten.

Handdiskar grytor och större köksprylar i kallt vatten. Detta har gjort att vi kan köra diskmaskinen var tredje dag istället för varje som som vi gjorde tidigare. Kör dessutom diskmaskinen på EKO programmet.

Tvättmaskinen går endast den tid när elen är billig. Tvättar alltid kläder i 30 grader förutom underkläder och lakan som tvättas i 40 grader.
Tvättar inte kläder lika frekvent eftersom vi istället hänger ut tröjor, t-shirts och byxor på en galge utomhus och luftar ett dygn i den fuktiga höstluften. (Under altantak). Funkar klockrent och sparar ett antal tvättar i månaden!

Veckohandlar istället för att handla tre gånger per vecka som vi gjort innan. Sparar bilen/diesel och TID! :star_struck:

Ska amortera av huslånen med en klumpinsats ner till 50% nu för att få ner räntan. Vet inte om det är bästa strategin för att minska utgifterna, men det känns alltid bra att ha lite mindre lånekvot.

14 gillningar

Är ingen expert företagande men kan det inte hänga ihop med skillnader i bidrag, avgifter, avdrag och avskrivningar?

T.ex kan nog en företagare lätt räkna hem att anlita ett städföretag istf att låta högavlönad personal städa kontor, toaletter, personalmatsal, etc. Men det behöver ju inte betyda att samma företagare tycker det är (ekonomiskt) lönsamt att ha privat städhjälp hemma. Bra dessutom att lära barnen att hjälpa till hemma… :smiley:

Och många fastighetsförvaltare lejer ju bort gräsklippning, häckklippning och annat underhållsarbete utan att för den del anlita veteranpoolen att göra samma sysslor där hemma.

Som privatperson har man ju mest bara lite bidrag och ROT/RUT på arbetskostnaderna medans företagaren har en ganska stor palett av avdrags och avskrivningsmöjligheter.

Men visst ligger det förmodligen mycket i storleken på anläggningen man har möjlighet att smälla upp. Inte alla som har stora tak i optimala väderstreck som kan maximera utnyttjandet av solpaneler. Och man är oftast heller inte ensam om de estetiska besluten där hemma… :shushing_face:

Sist men inte minst, hade jag varit beroende av avkastningen från mitt företag hade jag oxå börjat med den kommersiella delen. Många kloka och förutseende företagare kan nu fortsätta driften av sina företag trots skenande energipriser medan andra kanske t.o.m måste dra ner eller pausa produktionen! Och ett lönsamt företag är ju en bra början när ens privata utgifter skjuter i höjden.

Kanske. Min upplevelse är dock att det mest handlar om skala och lönsamhet. Jag har till och med en kompis som fått lönsamhet i batteri till följd av storlek. Om vi tar solpaneler specifikt så ÄR det lönsamt OM:

• Du kan använda all produktion själv
  • Du har marginaler som i absoluta tal klarar av underhåll / renovering
  • Du kan få volymrabatt
  • m.m.

Problemet är ju t.ex. att solpanelskalkylerna för privatpersoner inte har något utrymme för fel.

Ingen har haft det estetiska som argument.

hmm… jag har ett tips som har en indirekt påverkan på privatekonomin. Eller vår gemensamma privatekonomi om det nu går att uttrycka i sånna termer… :upside_down_face:

I mitt fall så gäller det en nära släkting som bor i stor villa med direktverkande el. Dom har ett bundet el-avtal sen lång tid tillbaka. Även om det kostar en slant varje månad så gör dom inga större ansträngningar att få ner sin förbrukning.

Jag tror, killgissar, att det finns en hel del liknande hushåll och att dessa i hög grad styr marginalpriset på el-marknaden när det blir riktigt dyrt, dom påverkas inte så dom bryr sig inte. Att försöka ändra deras inställning och elförbrukning kan ha stor påverkan, även om den är svår att uppmäta.

1 gillning

Det estetiska är viktigt för mig. Vårt hus ör över 100 år gammalt och nästan i originalskick (toa och dusch inne). Paneler på taket är uteslutet. Men på marken utanför trädgården finns plats. Jag är sugen men inte alldeles övertygad om att det blir en bra affär. Men om det negativa sentimentet överlag i ekonomin blir positivt kanske jag gör det ändå. Jag avvaktar tillsvidare.

1 gillning

Precis. Jag har flera kompisar som har bundet direkstverkande el. Dom har absolut ingen behov/intresse att dra ner förbrukning. Dom säger, att man får skylla sig själv att man har inte bundit.

Jag tror att det borde vara bättre för hela samhället om alla betalade timpris, då skulle flesta ha motiv att spara.

8 gillningar

Började precis läsa tråden så kanske dumt att svara direkt. Men tänker om någon nämnt det tidigare så hade du redigerat @janbolmeson Jan :slight_smile:

Här menar du 310W och 410 W (inte kW)

Gällande solceller och den långsiktiga lönsamheten så tror jag många som tänker att de ska sälja el kommer gå på en mina. Som marknaden är uppbyggd nu får du betalt bättre än vad spotpris är när du säljer el. När förnybart är utbyggt i stor utsträckning så kommer det betyda att vi har ett kraftigt överskott på marknaden vilket om det ska fungera även kommer betyda att vi måste sätta ett lågt pris (tillgång och efterfrågan). Det vi håller på med nu är att politikerna/folket önskar en förändring och därmed har satt marknaden ur spel. Detta brukar inte fungera i det långa loppet.

1 gillning

Ja, jag håller med. Vi koimmer ha ett periodvis stort överskott på marknaden med en stor andel förnybart.

Det kommer sammanträffa med när dina solceller ger som mest och priset är lågt, eller inte producerar särskilt mycket öht, dvs vintertid när det blåser mycket.

Det krävs extremt stora investeringar i lagring för att hantera en stor andel förnybart. Det fördyrar hela elsystemet.

Jag hade som sagt funderat på andra investeringar för att få en lägre elkostnad också.

En lösning är ju att förskjuta sin egen tid med några timmar. Frukost 01.00, lunch vid 06.00 och middag vid 12.00. Streama den TV du vill, innan du styr mot sängen vid 17-18-snåret. Sedan kan jobba genom morgontoppen och sova bort de dyra kvällarna. Kombineras med fördel med solceller och/eller FIRE. Någon som är sugen? :wink:

6 gillningar

Fördelen är ju att middagen hamnar där den ska. Har haft långa diskussioner med 5-åringen om hur “eftermiddag” inte är kväll utan efter lunch men före middag…

2 gillningar

Kvällsmat är ett jäkla bra ord ibland. :slight_smile:

1 gillning

Skulle även vilja slå ett slag för att man engagerar sig i styrelsearbetet också och ställer sig valbar för styrelsearbete på nästa stämma! Då kan man göra väldigt mycket för sin förenings kostnader :slight_smile:

3 gillningar

Nu finns denna tråden ute som avsnitt 269 på bloggen som poddinspelning och video nedan.

11 gillningar

Såg för några dagar sedan att Philips skulle införa en ny typ av LED-lampa som skulle dra en tredjedel av energin (klass A++) jämfört med vanliga LED-lampor. Den skulle dessutom hålla i 30000h och såg ut att ha någon mysigare look än de vanliga strålkastarvarianterna. Någon som har koll på vad jag snackar om eller har jag drömt detta?

4 gillningar