278. Indexfonder ger dig möjligheten att ha tid till annat

Med ”man” så menar du att du har lyckats att under en period slå index med din metod som bygger på dina bedömningar och idéer.

Förresten, du lägger själv rätt mycket tid på forumet att påpeka att du lyckats och brukar beskriva hur lite tid det tar. Vad är din drivkraft? Kanske de som förordar indexfonder tänker på samma sätt men bara med en annan åsikt?

Kan du utveckla?

Man kan få mycket sämre resultat än index om man väljer nischade branscher och fonder som man försöker byta mellan aktiva fonder för att försöka få hög avkastning också.

Det är t.o.m. mycket högre sannolikhet att man får sämre avkastning än ca 7% än att man får högre avkastning genom att hoppa mellan fonder.

Mitt syfte är inte alls att göra detta till en fråga om dig. Du skrev så här:

Apropå tid till annat. Vissa skriver upprepat i forumet, många gånger om dagen, om hur bra det är med indexfonder och att det är detta man väljer. Är det detta man vill ha tid till alltså? Den där förstår jag inte riktigt.

Du verkar inte förstå att man kan vilja använda sin tid (den tid man anser sig spara genom att investera passivt i indexfonder istället för att lägga tid på aktivitet) till att i detta forum förorda just passivt sparande i indexfonder.
Jag försökte förklara att drivkraften för att göra detta kanske är densamma som för dig att förorda aktivt arbete med momentumstrategi.
Det behöver inte vara konstigare än så.

2 gillningar

De två senaste avsnitten var helt magiska och även om alla får ha sin åsikt tycker jag liknelsen med städer var väldigt tydlig och relevant ;).

Skulle det inte varit för att ni har ändrat fokus mot den personliga utvecklingen och gjort “flumavsnitten” skulle jag nog tappat lusten att lyssna och hänga här för ett bra tag sedan. Jag tycker det är starkt av er att gå ut och säga de saker ni gör och jag är så glad att ni gjorde det. Även om jag vaknade i våras så hjälpte det inte mig då jag snoozade mina handlingar till hösten då det var för sent och 2/3 av mitt kapital var raderat.

Trots det har jag fastnat i illusionen att jag ska lösa mina finanser via investeringar först och sen följa min dröm att starta eget. Tack för att ni hade dessa avsnitt som väckte mig ur dagdrömmandet och fick mig att vakna på riktigt. Nu sitter jag och skrattar åt mina sorgliga försök att hitta guldgruvan som ska göra mig fri samtidigt som jag skriver på affärsplanen för mitt konsultbolag.

Gör en fantastisk dag
/T

5 gillningar