279. Resan mot att försörja familjen via uthyrning av fastigheter | Intervju med Filip Sakic

Intressant avsnitt speciellt med tanke på att jag gjort en liknande resa med skillnaden att jag har kapital men också har “tummen mitt i handen”.

Jag tror att det är ett misstag att satsa på ett större projekt på 25-30 lägenheter personligen, man tappar diversifieringen och jag tror det är betydligt mera jobb. Hyr man ut villor och väljer hyresgäster som är händiga så kan man få mycket gratis.

Jag har också gjort samma iaktagelse att det är billigare objekt runt 2-3M som oftast är mest rimligt. Oftast har hyresgästen en maxgräns och förhoppningsvis är det något som skaver där de bor just nu. Då räcker det med att de har råd med hyran och objektet är tillräckligt bra.

En annan sak man kan fundera på är hur det hade gått om han jobbat 80h på “vanliga jobb” (kanske ta typ 2 jobb) och sedan investera överskottet på börsen/fastigheter istället för att renovera fastigheterna vilket är lite mera likt den väg jag gått…

6 gillningar

Väldigt intressant och inspirerande avsnitt! Mer storys av den här typen tack.

Det var dock en grej i affärsmodellen jag inte förstod. Hur får du @FilipS tillbaka det investerade kapitalet utan att sälja fastigheten? Jag förstod det som att det första köpet gjordes utan banken, men när köpet väl var gjort och objektet var uthyrt lånade du upp 75% av fastighetens värde efter renovering. Då måste banken gjort en värdering av fastigheten alltså. Här skapades en vinst.

Dessa pengar användes sedan för att köpa nästa fastighet. Lät du varje fastighet bli värderad i samband med refinansieringen för att få ut ditt investerade kapital? Om inte förstår jag inte hur det går till :slight_smile:

3 gillningar

I Sverige nollställs inte reavinster vid arvskifte. Arvingarna får vid försäljning betala samma skatt som den avlidne skulle betalat.

1 gillning

Köp ett hus för 2 miljoner, 75% lån, 25 % kontantinsats.

Renovera/skapa värdeökning för att så få ny värdering på t.ex. 2,7 miljoner. Du får fortfarande låna 75% men nu är den lånade summan 2 miljoner, alltså det samma som betalat för huset.

Du har skapat ett mervärde på 700.000, huset tickar på och du har mera muskler till nästa projekt.

För enkelhets skull här inte medräknat utgifter för renoveringen.

4 gillningar

Aah, jag förstår. Tack för att du klargjorde! :blush:

1 gillning

Precis, och när man efter 5-10 år vill få ut pengarna man återinvesterat så säljer man inte av fastigheten utan tar ut ett nytt lån på det mervärde man själv + marknaden skapat.

Man har även möjlighet att skriva av 2% av fastighetens taxerade värde, vilket gör en del av hyresintäkterna skattefria.

4 gillningar

Väldigt intressant avsnitt!

Jag har två frågor som kanske någon skulle kunna hjälpa mig att besvara.
Vet inte om jag bara missade det i avsnittet eller inte förstod pga skånska :sweat_smile: jag är långt norrifrån :wink:

• Varför kontantinsats på 25% och inte de vanliga 15%? Något specifikt då man lånar i syfte att skapa något vinstdrivande och inte ett “eget hem”?

• Gör Filip detta genom ett eget AB eller som privat person? Finns det för/nackdelar med att göra det på det ena eller andra sättet?

2 gillningar
  • Lånar man genom företag brukar banken kräva en kontantinsats på mellan 25% - 40 % beroende på vad för verksamhet fastigheten väntas bedriva. Kontantinsatsen på fastigheter man äger privat brukar vanligtvis ligga på 15%.

• Jag gör detta som privatperson, i enskild firma samt i AB. Just för att det finns olika för/nackeldar kring exempelvis kostnader/förvärv/ägande/belåning.

5 gillningar

Tumregeln att tänka 1 000 kr/kvm i hyra (eller mer om det skulle vara i ett attraktivt område) får jag inte ihop. Låter inte som en skälig hyra? Om hyran påtagligt överstiger kapitalkostnaden och driftkostnaderna för bostaden så kan hyresgästen gå till hyresnämnden för att sänka hyran, eller?

2 gillningar

Om man räknar på ett hus på 100kvm med ett marknadsvärde på 2Mkr och avkastningsränta på 4% blir det 800kr/kvm i kapitalkostnad.
200kr/kvm i driftkostnad låter väl inte oskäligt, eller?

1 gillning

Tumregeln är ju 400 - 500 kr/kvm i driftkostnad över lång tid. Vi är inne på det i avsnittet vid något tillfälle.

3 gillningar

Detta låter ungefär som vad en barndomsvän gjorde. I byn där vi växte upp så har han i dagsläget köpt 7-8 villor som han hyr ut för ca 10 000kr/mån i kallhyra för 40-60 tals villor på 100 kvadrat. Men av bilder att dömma så ser de fräscha ut! Detta är alltså i en håla med 700 pers eller så. Av lokala facebook gruppen att dömma är det en lång kö på att få hyra. Han är rörmockare och gör det mesta själv, bytar tak osv, en hel del är säkert svart hjälp också. Numera jobbar han bara som vaktmästare i princip. :nerd_face: Jag tror det går rätt bra rent ekonomiskt men jag vet inte. Villorna kostar runt 1.2-1.5 miljoner skulle jag tro. Sen är renoveringen ganska billig då han gör mycket själv, är bästa vän med lokala bygghandeln osv.

Vi har inte nära kontakt längre men jag såg han jobbade i princip varje kväll och helg med att renovera kåkarna. Lite tråkigt för hans barn kanske men vad vet jag.

Tyckte det var lite kul i avsnittnet när Jan förvånades av att folk bor utanför Malmö? Det är ju perfekt att bo billigt på landet men ändå ha nära till stan. Vem tusan vill bo i lägenhet med barn i Malmö om man kan välja? :flushed::rofl::rofl:

3 gillningar

Köpa hus med fuktskador till nedsatt pris låter bekant…

Har lyckats med bedriften att göra det tre gånger hitills.

1. Radhus med fuktskador i badrum. Badrummet var ändå i behov av renoveringen, så vet inte riktigt varför just fuktskadan avskräckte folk. Vi renoverade, bodde i två år och sålde av.
  2. Hus med fuktskada i verandan pga en stentrappa som rört på sig av tjälen. Huset var i behov att göra om dräneringen ändå, så stentrappan rök på samma gång. Verandan revs ut och fixades i samma veva.
  3. Sommarstuga som såldes i rivningsskick pga fuktskada “någonstans”. Vi köpte beredda att riva ut hela huset, men fann ganska snart skadan lokaliserad till endast en vägg. Fixat det här de tre senaste somrarna på semestern. Stugan har varit uthyrd med rummet stängt efter första året där rummet revs ut och ytterväggen och bärande stolpar byttes ut. Nu är det helt klart.

Man kan göra bra deals på så här sätt, men det är ju givetvis förknippat med en del risk, samt att man får vara beredd att kavla upp ärmarna.

8 gillningar

Aha vänta, pratar vi per år här? Jag tänkte per månad.

100 000kr/mån för ett 100kvm hus kanske kan vara verklighet i San Fransisco, men knappast i Skåne :grin:

2 gillningar

Ja exakt, var därför jag inte fick ihop det! :joy:

1 gillning

Någonting någonting Lund & Skanör är bra men Malmö bäst…. Har jag fått lära mig :wink:

2 gillningar

Riktigt bra avsnitt! Jag blev så himla imponerad av FilipS sunda attityd att börja med det lilla och lära sig. Ett proof of concept. Genom att börja litet så ser man ju ganska snart om det håller, lär sig fallgroparna och bygger på sin självkänsla och erfarenhet på vägen.

Jag och min man har gjort liknande sak. Vi köpte en nergången lägenhet i Eslöv, rev ut rubbet och renoverade den. Målet var att lära oss och försöka i alla fall gå pluss minus noll.

Innan vi köpte kollade vi vad andra lägenheter i huset hade sålts för. Vi kom fram till att de flesta låg runt 200-250 tusen högre än utgångspriset för vårt objekt. Först gjorde vi ett grovt estimat. Vad kostar ett nytt kök? Vad kostar ett nytt badrum? Elektriker i timmen? Rörmockare i timmen? Osv

Eftersom det var en bostadsförening, visste vi att de krävde att el och vatten/avlopp endast fick ske av auktoriserad utförare. Så denna kostnad var vi bara tvungna att svälja.

Därav satte vi budget till 200 tusen med en liten marginal på 50. Här hade jag och min man lite olika åsikter. Min man var mer säker på vinst än jag och tyckte budget skulle ligga på 250 direkt. Efter diskussion om våra rädslor, lade vi upp ovan budget. 50 tusen i marginal, men vi skulle försöka hålla oss till 200k.

Nästa steg var att pytsa ut våra 200k på de olika posterna i överslagsbudgeten. Steg tre blev google. Jag lade ner mycket tid på att googla på vad saker och ting kostade och skrev in detta på fliken DetaljBudget. Vad kostar olika design av kakel för X kvm2? Hur mycket färg behöver vi? Vad kostar färg från den leverantören eller i den butiken? Summan av kalkylen hölls strikt till 200k. Intressant var att samma utseende på en sak kunde variera mycket i pris. Jag lärde mig otroligt mycket på allt googlande.

Renoveringen gjordes mitt i högsommaren på våra fem veckors semester. Samtliga av familj och vänner skakade på huvudet och tyckte vi var helt från vettet! Jag ångrar att jag inte spelade in alla kommentarer vi fick, hehe. Under hela projektet hade jag stenkoll på budgeten. ALLA kvitton dokumenterades och följdes löpande upp mot budget. Vissa poster blev dyrare än vad vi hade tänkt. Exempelvis gjorde vi det klassiska misstaget att beställa lite för lite kakel, vilket gjorde att vi köpa till mer till fullpris+ny frakt eftersom det vi köpte först var på kampanj.
Detta innebar att jag satte mig ner och kollade på alternativa lösningar för andra poster. Exempelvis hade jag räknat duschvägg för 8000kr i budgeten. Vid ett besök på Bauhaus, hittade vi ett visningsexemplar för 2000. Hepp, då täckte vi merkostnad för kakel, samt fick en dryg tusenlapp över till något annat.

Vi klarade inte riktigt bli färdiga på fem veckor. Vi fortsatte kvällar och helger en dryg månad efter vi hade börjat jobba igen. Detta kommer vi förmodligen aldrig att göra om. Det slet otroligt mycket att åka från jobbet direkt till lägenheten och jobba till kl 19, då det skulle vara tyst. Efter det var vi skithungriga och trötta så det blev mest skitmat, med lite näring och ny energi. Vi fick heller ingen tid till träning och återhämtning. Det var tur att det bara varade en månad.

Vi sålde lägenheten med en bra vinst, lärde oss massor och gjorde något helt annat än vad vi var vana vid. Summa kostnader hamnade på 217 inklusive fyra månadshyror och mäklarkostnad.

I somras använde vi vinsten som insats till en ny stuga ute på landet. Denna renoverade vi själva under semestern och nu hyrs den ut. En försäljning och en uthyrning. Planen är att fortsätta köpa, renovera och köra med uthyrning, då vi känner det är för hög risk med försäljning med tanke på kommande bostadsmarknad. Vi har funnit en hobby som kanske blir till vårt framtida inkomst. Vi som par har växt oss starkare. Vi jobbar bra tillsammans, kompletterar varandra och har ett gemensamt mål.

Det gäller att våga. Jag tycker FilipS förmedlade detta på ett utomordentligt sätt i avsnittet. Det kvittar om du är 25 eller 50. Kom över motståndstankarna och Just do It. Varesig man renoverar tillsammans eller den ena sköter markservicen och den andra jobbar, blir man ett team. Det hade inte gått utan den andra!

9 gillningar

Stort tack för intressant avsnitt!

Några funderingar. Det var lite oklart för mig hur de första lägenheterna finansierades. Lånade av mor, men hela beloppet och under hela renoveringstiden? Hörde något om studier och CSN. Banken lånar väl inte ut 75 procent utan inkomster? Förstår att det fanns tillräckligt med eget kapital efter några affärer men innan dess.
Efter att kapital fanns för inköp, tittade banken endast på värdet av fastigheten samt hyresintäkterna vid lån? Blev lite oklart när det var privat och när det var bolag, samt om inkomster från lön behövdes.

Att köpa lägenhet, renovera och sälja? Är det lagligt att flippa, dvs att köpa med intentionen att sälja och inte för att själv bo där?

1 gillning

Första lägenheten såldes efter att den utökats med ett rum. Den hyrdes inte ut.

1 gillning