“Renovera, sälj, upprepa – genväg till ekonomisk frihet?”

Tjenare allihopa!
Jag har tänkt på en idé. Jag har jobbat och sparat pengar vid sidan av, men jag vill inte jobba hela tiden och för alltid.
Är det en smart idé att köpa lägenheter som behöver renoveras, renovera dem och sedan sälja dem för 100–200 000 kr mer efter några månader?
Dessutom, om man har rätt kontakter för material och renovering och gör detta samtidigt som man jobbar vid sidan av.
200 000 kr var tredje månad är ju inte så dåligt. Vad tycker ni?

Det förutsätter ju att a) du får gratis(?) material och arbetskraft och b) att marknaden är villig att betala 200k mer när den är renoverad. Risken finns alltid att du gör en dålig affär eller bedömning och helt plötsligt blir du stående med en stor förlust istället.

Men visst finns det pengar att tjäna på detta, dock är det inte riktigt så enkelt som att bara köpa nåt, renovera ett par månader, och sen få en fet vinst.

4 gillningar

Med alla verktyg som finns online i dag kan man se ett områdes bostadsmarknad, samt vilka priser som har sålts – både lågt och högt – flera år tillbaka. Att köpa en lägenhet är nästan aldrig en dålig investering i sig, och det är svårt att gå med förlust om man vet vad man gör. Till skillnad från aktier, som kan rasa 30 % från ingenstans, brukar en lägenhet följa områdets generella prisutveckling.

Se det så här: du funderar på om du kan tjäna 800k om året med ett litet sidojobb. Känns det realistiskt och varför gör i så fall inte en stor mängd människor just detta?

9 gillningar

Eftersom de inte har kontakter för billigare material eller arbetskraft är det heller inte garanterat att man tjänar 300 000 kronor på tre månader. Det kräver att man hinner renovera ett hus på ett bra sätt och bygger om det rätt inom den tiden. I så fall kan värdet öka med minst 100 000–200 000 kronor.

1 gillning

Jag har många i släkten som gör det här, så jag pratar inte bara utifrån antaganden eller “tomma ord”.

Men varför postar du då på ett forum och frågar om det är en bra idé?

13 gillningar

Eftersom det här forumet brukar ge bra och konstruktiv kritik kan man tänka utanför boxen. Innan man investerar bör man också titta på vinklar och perspektiv som man själv kanske inte har tänkt på eller har koll på. Om några hundra personer delar sina perspektiv och tankar får jag mångdubbelt mer kunskap, åsikter och nya infallsvinklar att utgå från innan jag sätter igång.

Vet inte riktigt vad du undrar om många i släkten gör detta?

Edit: såg ditt svar ovan efter jag skrivit detta.

2 gillningar

De finns möjligheter att tjäna pengar på köpa å renovera sen sälja bostäder..

Gäller att köpa rätt objekt till ett klart lågt pris samt veta vad man bör byta/renovera för bästa förtjänst.. Fördel om man har kapitalet för inköpet av bostaden samt till material kostnaderna..

1 gillning

Jag tänker mer att investeringar i pengar kräver dina egna pengar. För att investera en miljon behöver du ha en miljon. Men om du köper en lägenhet för 2 miljoner behöver du kanske bara runt 500 000 kronor i kontantinsats. Då har du redan tillgång till ett värde på cirka 2,5 miljoner. Volymen blir alltså betydligt större än vid en vanlig investering.

Om du dessutom renoverar och sedan säljer kan värdet öka till exempelvis 2,8 miljoner vid försäljning. Siffrorna är kanske något förenklade, men poängen är att hävstången gör stor skillnad.

Jag ser inga egentliga argument ur ett forsknings- eller faktaperspektiv, utan mest spekulationer. Historiskt sett har man alltid kunnat sälja bostäder. Man har också alltid kunnat ta lån för att köpa lägenhet, och det har alltid varit möjligt att renovera för att öka värdet.

Om jag har sagt något som är fel eller missvisande tar jag gärna emot konkreta motargument, men då vill jag helst att man förklarar varför det inte stämmer, snarare än att bara spekulera kring vad som eventuellt kan hända.’

2 gillningar

I Stockholm var detta absolut en framkomlig väg till bra pengar om man var duktig på hantverket under lågränteeran. Nu är det en annan bostadsmarknad med mycket mer prismedvetna köpare som inte nödvändigtvis vill betala de där extra hundratals tusenlapparna. Jag tror som någon annan innan sa att det är svårare nu därav.

4 gillningar

Sen blir det ju skatt på vinsten.

Ev Mäklare vill ju ha provision.

Risk för oväntade skador/kostnader.

Strul flytta ev lån, elabbonemang, månadsavgifter osv.

Tid/besvär hantera allt.

Räntekostnader under tiden det tar.

Risk marknaden går ner.

Ibland svårare sälja lägenhet som enbart gjorts i ordning för att sälja pengare. (=större risk för köparen att du fuskat/tagit genvägare)

Så finns många fallgropar även om det i alla tider funnits de som ”flippat” lägenheter. Är dock betydligt enklare i en stabilt stigande marknad.

17 gillningar

Jag har renoverat och sålt några lägenheter och har absolut tjänat en del på det. Problemet är att man inte kan köpa och sälja hur många som helst som privatperson. Jag tror man får sälja 1-2 lägenheter per år.

5 gillningar

Ja hur många gånger kan du göra detta innan skatteverket kommer och tycker att du egentligen driver näringsverksamhet?

7 gillningar

Med betoning på sålts, det som inte sålts ser du inte.

3 gillningar

Låter lätt men är förmodligen svårt i praktiken.

Det är många stjärnor som skall stå rätt här.

Till att börja med behöver du ju fokusera på riktiga renoveringsobjekt i exklusiva lägen.

Tänk stor våning som är hårt nedgånget dödsbo i attraktivt läge där köket är från 80-talet där det krävs en total utblåsning med nytt kök, badrum och arkitektoniskt professionell planlösning och dyra material.

Då kan man säkert göra bra pengar. Men att tro att en ordinär normaltråkig lägenhet skall öka 200 000 i värde för att du sätter in ett IKEA-kök och målar om lite är nog lite för lätt.

Att göra en total urblåsning av en 200 kvm stor våning lär ju dessutom ta några timmar, kan bli tight att hinna med på kvällar och helger.

4 gillningar

Som många redan varit inne på så består svaret egentligen av två delar:

1. Om man gör det här systematiskt så är det per definition näringsverksamhet, och då sänks kalkylen av ytterligare skatter som behöver betalas.
  2. Ja, det är till synes bra betalt för att man tar risk utöver insatsen i material och arbete. Kanske högre risk än man tror ibland, och särskilt när marknaden svänger som den gjort senaste åren.

Bostadsmarknaden är väldigt lokal och det som syns i riksstatistik gäller inte alltid för just den gatan man köpte på.

4 gillningar

Genom att söka på “Bostadsflipparna yle” så kommer man till en serie om just detta som finländska Yle gjort.

3 gillningar