Hopplöst fall? Skulle behöva feedback

Hej, jag är en 43 ârig tjej som hela mitt liv varit pank. Inga ekonomska anmärkningar eller sâ, men efter mina högre studier 2003 har jag aldrig haft nâgon lust att jobba med det jag är utbildad till eller jobba i huvud taget. Jag har frilansat lite och extrajobbat ibland.

Jag har mest drivit runt utan att veta vilken väg att ta.

2013 köpte jag mitt första enfamiljshus som jag renoverat och hyrt ut sedan dess utan vakanser i princip. Jag har nyligen byggt klart ett nytt enfamiljs-hus 2022 som jag nu hyr ut heltid likasâ. Förra sommaren köpte jag en fantastisk fastighet med sjöutsikt som ska nu renovetas upp sâ att huset blir beboeligt. Jag har 2023 gjort klart en avstyckning via Lantmäteriet och fâtt till 3 st tomter med byggrätt. Totalt 6 fastigheter dvs. Min önskan är att köpa fler fastigheter tills jag kan leva pâ detta som jag anser är min stora passion här i livet.

Min frâga till er som är mer ekonomiskt smarta än vad jag varit i mitt liv: hur gâr jag vidare för att fâ en vardagsekonomi? En idé är att skaffa mig ett vanligt jobb 9-5 under nâgot âr för att kunna lägga undan halva lönen i investeringar… Det blir ju troligtvis inget välbetalt jobb eftersom här där jag bor finns det ej behov av det jag är utbildad till ( och jag vill inte ens jobba med det ).

Att tillägga, jag har haft nâgra korta anställningar förr men jag har mest sagt upp mig ganska snabbt utan att ha en idé om hur jag ska försörja mig pâ ett bättre sätt. Jag kommer frân en smâföretagarfamilj sedan generationer och jag tror i grund och botten att ‘‘jag vill göra det jag själv vill’’ lite för mycket.

Jag har de senaste âren lärt mig mer och mer om ekonomi men känner att jag är lite sen med det mesta här i livet, därav har jag nu blivit medlem här och följer RikaTillsammans klippen ofta för att lära mig mer om det som gâtt mig helt förbi tidiagre. Mycket tack pâ förhand för alla kommentaren jag kan fâ! Mvh

6 gillningar

Tack för spännande berättelse!

Låter nästan som du kunde få ett eget avsnitt på RT.

4 gillningar

Hej, varsâgod:) ja jag vet inte om jag valt rätt ämnesfält, men ‘‘ekonomisk frihet’’ är det jag söker för att fâ ‘‘ett rikare liv’’, helt klart.

1 gillning

Tips 1 gör det :smiley: starta ett företag, jobba hårt.
Tips 2 inga onödiga utgifter.
Tips 3 spara spara spara så mycket du kan. En sparad krona har du nytta av i framtiden.

Lycka till :pray:t2:

2 gillningar

Mycket tack för svar! Jag har just startat enskild firma att börja med ( för att kunna köpa en till fastighet i somras krävde banken det ).

3 gillningar

Hej och tack för nyfikenheten! Nej jag har lagt varje krona jag tjänat pâ extrajobb och sommarjobb, säsongsjobb you name it - pâ bygget samt levt extremt snâlt till vardags. Inte speciellt roligt kan jag säga, att inte kunna unna sig nâgot förutom att betala räkningar och bygga hus. Trots det sâ gör jag det och fortsätter med det. Men jag mâste hitta ett annat sätt nu och därför postar jag detta inlägg för att se om ni andra har bra förslag till förändringar. Jag vill fortsätta med att bygga upp en fastighetsportfolio men innan jag kan leva pâ det, hur gör man? Bara skaffar ett vanligt jobb? Dum frâga kanske, men jag vill höra hur andra tänker.

2 gillningar

Inte ett svar på din fråga, men visst har du koll på jordabalken och besittningsrätt/skydd va? Hyra ut en bostad är enkelt, hyra ut fler är avsevärt mer komplext…

2 gillningar

Låter kul att gå sin egen väg.

Måste fråga, vad har du för affärsidé? Hur har du tänkt att tjäna pengar? Det är svårt att köpa saker billigt och sen renovera och sälja det dyrt. Förutsätter ofta att man kan göra det mesta själv. Har du tänkt bli en hyresvärd?

Du kanske kan bli något som jag länge har efterlyst men som inte verkar finnas, en “tomtuppletare”. Alltså en person som snokar runt och hittar tomter som ingen visste fanns, givetvis med bra läge, och förmedlar köp av dessa. Vi har letat flera år efter en enskild tomt med fin utsikt, då vi sedan länge tröttnat på villaghettot, men bor kvar så länge barnen är små. Gick till en stor husfirma, tänkte att de kanske hade “underrättelser” om vart man kunde få tag i fina solitärtomter. Glöm det, de sa bara “lycka till, hör av dig när du har en tomt”.

Visst, ibland kommer det ut nån speciell tomt på blocket eller hemnet, men jag tänker att det måste finnas MASSOR med privat tomtmark som ingen egentligen tänker på.

Annars är standardtipset, kör firman som en hobby om den inte går att leva på från början, och ta ett “vanligt” jobb för att betala räkningarna. Kommunerna skriker ju efter hemtjänstpersonal till exempel.

/

3 gillningar

Om vi för diskussionens skull förutsätter att du pluggade direkt efter gymnasiet så har du levt med denna situation i ca. 20 år. Min fråga blir därför, vad motiverar dig att skapa en förändring nu?

Mitt tips är helt oavsett att försöka hitta ett 8-17 jobb som du kan trivas med, och vars lön du kan leva på och se fastigheterna som en bisyssla - eller sälja av dom.

Hej och tack för svar! Min affärsidé är att täcka ett bostadsbehov i min hem-kommun med att bygga eller renovera fastigheter till uthyrning ât privatpersoner och turister.

Nej det är inte särskilt svârt att hitta objekt till ett bra pris och fâ vinst i form av avkastning eller övervärde vid en ev försäljning. Inte för mig. Jag hittar objekt relativt ofta, jag kalkylerar och provar mig fram tills jag hittar rätt objekt med rätt idé. Det tar dock lâng tid. Innan jag kan köpa nästa mâste jag renovera klart mitt senaste inköp.

Ja jag skulle troligtvis kunna hitta en fin tomt ât dig eller ât nâgon annan som behöver tomter som ej ligger ute till försäljning. Innan mina nuvarande inköp har jag gjort exakt sâ. Letat tomter och frâgat ägaren om de vill sälja. Det är lite jobb men jag har haft mânga trevliga telefonsamtal med ägare till fina tomter.

1 gillning

Wow vilken bank lånar ut pengar till någon att köpa massa fastigheter om man är pank och knappt jobbar ?

1 gillning

Hej och tack för din kommentar! Varför en förändring nu, jätte bra frâga! Jag har insett för nâgot âr sedan att investera i fastigheter inte bara är för rika människor med en stor kontantinsats eller liknande. Att vem som helst kan göra det var en ‘‘revelation’’ för mig och när jag väl insâg detta var bollen i rullning. Jag vill ha fastighetsaffärer som huvudsyssla dock. Jag tror dock ditt tips att skaffa ett jobb som man trivs med under tiden är det jag mâste sikta in mig pâ. Tack igen för feedback!

Det låter som att du tar det lugnt och räknar ordentligt på varje objekt och skyndar långsamt.
Jag får dock inte ihop det, rent praktiskt.
Även om du först renoverar klart en fastighet så genererar den väl inte pengar, om du hyr ut den, i sån grad att det kan ge tillräckligt för ett nytt köp. Lånar du pengar?
Du har inte skrivit vilken del av Sverige du bor, vilket är förståndigt, men kan du ge nåt exempel?
Alltså en ren kalkyl på hur det kan gå ihop?
Där jag nu går i skola kan man köpa ett hus för 350.000 kr med visst renoveringsbehov. Jag som student får inget lån och kan därför inte göra en liknande resa.
Jag är väldigt nyfiken på det rent praktiska.

1 gillning

Hej Karl! Bra frâga, jag uppskattar den! Din frâgeställning är exakt det som gjort att jag väntat tills jag blivit över 40 att starta denna resa. Jag trodde verkligen inte att det fungerade, sâ jag kollade inte ens upp möjligheterna. När jag började läsa lite böcker i ämnet sâ lärde jag mig mer, samt pratat med folk pâ vissa forum inom fastigheter. Jag lus-läste RikaTillsammans artikeln om att ‘‘räkna pâ fastigheter’’ samt presentera kalkylen för en svensk bank. Det fungerade bra!

2 gillningar

Hej och tack för kommentaren! Om du är intresserad av att göra det jag gör sâ rekommenderar jag dig att ev gâ ihop med en kompis i början. Om det gäller en fastighet för 350’ plus renovering sâ är det fullt möjligt. Kan ni renovera själva en del? Hur mycket? Kan du hitta en partner som har lite startkapital? Kan du ev belâna nâgot du redan äger för att fâ en kontantinsats till huset med renoveringsbehov? Vad ska du göra med huset i slutänden, hyra ut? Bo i en del, hyra ut resten? Sälja? Studera möjligheten med huset och lär dig att räkna pâ köpet, se avsnittet ‘‘räkna pâ fastighet’’ här pâ Rika tillsammans. Gâr kalkylen ihop affärsmässigt kanske du kan prova presentera din idé för nâgra banker? Trots att du är student. MvH

Alltså du måste inse att det där hopplösa är borta. Du har hittat en väg frammåt du älskar. Det är ju snarare rakare motsatsen och bättre än den hälft av samhället som hatar sina jobb. Så go at it and enjoy!

2 gillningar

Hej Mikael, vad glad jag blir av din positiva och super-raka feedback! Den gör mig verkligen motiverad! Man fastnar så lätt i negativa tankar när saker och ting tar lång tid, räntor stiger, man måste komma på nya kreativa sätt att ta nästa steg för att nå mål och delmål. Ja, det är sant, jag ska njuta mer av det hela!

3 gillningar

Din resa verkar många likheter med Filip Sakics. Han intervjuades i detta avsnitt: Resan mot att försörja familjen på uthyrning av fastigheter

3 gillningar

Glöm inte bort att i en ”generellt stigande husprismarknad och låga räntor” gynnas/dopas ditt koncept.

Dvs med sjunkande husprismarknad och höga räntor blir det ännu svårare/noga att välja rätt objekt! Så skynda långsamt.

Tackar! Har just suttit och lyssnat på avsnittet och läst kommentarer! Underbart med ett svenskt perspektiv, för när jag började lära mig att räkna på fastigheter hittade jag mest forum från USA. Tills jag dök på Jans uträkning här på RT. Mycket tack!

2 gillningar