Observera att, som jag förstått det har, gård/skog ofta andra/sämre villkor än hus om du menar att belåna gården.
Gård/skog/verksamhet anses nog ha sämre säkerhet/svårare att värdera skulle jag tro. Från bankens horisont kan du ju snabbt sälja saker/avverka skog osv utan att banken kan se/förhindra det.
Så räkna inte med att det är lika enkelt/billigt att belåna den delen vid akut behov. Däremot går det självklart normalt att belåna precis som med hus. Har själv gjort det under årens lopp flertalet gånger.
Bygg din ekonomiska framgång på egna ben. Får du hjälp när någon dör så är det en trevlig draghjälp men planera att du får 0 gratis.
Det är ett av mina största misstag att förvänta mig guld och gröna skogar vid arvskifte, det blev aldrig så och istället fylls man av besvikelse och kanske till och med bitterhet. Vilket kan grusa fina minnen som inte har någonting med ekonomi att göra.
Varför ska du vara nöjd eller sluta med ett vinnande koncept? Höj eller byt istället mål. Eller fokusera din drivkraft på något nytt som tar dig till en ny nivå. Kanske inte ens behöver handla om pengar. Lär dig något nytt där du kan ha nytta av din ekonomiska disciplin och försök skapa en hävstång i din avkastning. Du kanske inser att det finns bra mycket roligare saker att investera i än värdepapper där du också kan väva in mjuka värden så som din skicklighet eller kunskap inom ett helt annat ämne.
Jag skulle minska det långsiktiga sparandet (pension) eftersom det ändå betalas in genom arbetsgivare, men samtidigt öka det kortsikta sparandet (upplevelsekontot).
Exempelvis lägga 5000 per månad (eller för dig relevant summa) på ett fasträntekonto och ta ut pengarna efter 1 år till en jorden runt-resa.
Hela tiden? Det har jag inte sagt… men så mkt pengar har du inte så att jag skulle hålla med om att du har kommit till punkten där man inte behöver spara mer.
Personligen skulle jag inte känna mig klar med ingen buffert och 500 000 i pensionsspar som kanske blir mer (finns ju inga garantier för framtida avkastning). Spec med tanke på att pensionsutbetalningen man får av staten också kan påverkas av staten, landets ekonomi etc. De kommer ju antagligen höja pensionsåldern mer än en gång under våra arbetsliv. Men om du känner dig nöjd så gör du ju som du vill såklart.
0.5 årslöner/år är ju inte 7-12miljoner i handen, så jo de är ju låsta om du inte säljer. Lånar du så får du ju en till utgift i form av ränta och amortering. Sen är det inte bara säkerheter banker tittar på, utan också återbetalningsförmåga. Så är svårare att låna som pensionär ex även om du har en säkerhet.
Sen är det ju också bara att titta tillbaka i tiden för att se att gårdar som tidigare genererat mkt pengar inte nödvändigtvis fortsätter att göra det. Det är ju beroende av hur marknaden och politiken ser ut också, vilket vi inte kan veta hur det kommer va om 40 år. Jag säger inte att det kommer gå dåligt med det, bara att det kan gå dåligt. Det har du ingen garanti på tyvärr. Men förhoppningsvis så är det en bra extra inkomst.
Stickspår, men det refereras ganska ofta på RT till bilden av hustrun som begär skilsmässa och drar med hälften. (Just ditt inlägg blev bara mitt exempel.) Utöver att det känns som en klyscha tänker jag främst två saker:
Det ger en väldigt tråkig och fördomsfull bild av kvinnor generellt.
Inte alla lever ihop med en kvinna. Det kan lika gärna vara en man som drar.
Så, nu kan vi återgå till diskussionen som var. Jag behövde bara få detta ur mig.
Håller med. Oavsett hur mycket tillgångar man fått ihop så är jag van vid att man avslutar månaden med 200 kr på lönekontot och lever på snabbmakaroner sista dagarna upp till den 25:e, och gör sina 40 timmar i veckan. Tror jag är för gammal för att någonsin ändra mig.
Nu har inte jag läst alla svar men våra ekonomier känns relativt lika och vi är i en liknande ålder. Möjligen tjänar jag något mindre och fick barn för strax över året sedan. Gällande arv är det väl sannolikt att vi pratar liknande summor men asså det kan ju vara när jag är 70+ så det räknar jag inte med du kanske är i en annan sits.
Sedan jag fick barn har det blivit svårare att få allt att gå ihop. Man vill vara ledig, gå ner i tid maxa barnet samtidigt som man vill ha hus i tid för att barnen ska få njuta av det. Man vill ge barnen en bra start med pengar och ha nog att kunna gå i pension lite tidigare om man vill eller bara inte känna sig så bunden. Sjukt svår ekvation. Jag är tacksam att jag maxade sparandet innan barn. Sparade inget under föräldraledigheten utan köpte extra tid för sparade pengar. Nu är det lånet av mig själv avbetalt och dags att spara till villa. 100-150 kr/förälder går också ini ett barnspar. Inte mycket men vi prioriterar att maxa husspar.
Om du skiljer dig och du har bra ekonomi, men din man/fru har så dålig ekonomi att den inte kan betala sina skulder själv, då påverkar det hur mycket pengar du kan få ut från skilsmässans bodelning, så bodelningen blir extra dyr för dig.
Men nu skrev du iaf man/fru och täckte upp min invändning. Jag vet hur en skilsmässa funkar, men det innebär inte nödvändigtvis det du säger. Kan man prata med varandra och/eller skrivit äktenskapsförord funkar det annorlunda.
Jag tror du (som fortfarande bara blev mitt exempel här) förstod min poäng ändå. Alla lever inte med en kvinna och alla kvinnor vill inte ”dra med pengarna”.