Det har gått 2 år, jag tänkte det var dags att göra en uppdatering till.
Jag har i stort sett sparat väldigt lite sedan jag gjorde mitt första inlägg. Mestadels har jag fokuserat på de mjukvare värdena i mitt liv och min ekonomi.
Har satt mig in mycket mer i hur pension fungerar och lyssnat samt funderat på avsnitten och teorin kring rikedomstrappan, likvid vs illikvida tillgångar. Insåg att jag totalt missade att fira min första miljon och nu är jag och min fästmö snarare påväg mot vår 3e. Det blev ett litet firande i efterskott och nu inväntar jag den 3e.
Det blev 2 resor till förra året, denna gången till Rom, jag och brorsan var där en vecka. Det var fantastiskt. Samt att min far fick en resa till london i födelsedagspresent, där vi åkte tillsammans. Väldigt roligt!
Jag har även haft en hel drös utgifter som stressade mig lite ett tag, renoverade köket, glasade in balkongen, skall renovera badrummet och ska gifta mig. Så några ganska tunga kostnadsbärare där. Men tack vare att börsen gått helt ok och lite andra grejer så har jag i stort sett lika mycket pengar nu likvid nu som för 3 år sedan när jag skrev inlägget, räknar jag på min totala förmögenhet så är jag ändå rikare nu, så jag är ändå nöjd.
Dessa 3 åren har varit väldigt bra, jag har lärt mig mer att inte stressa angående pengar. Samt är mer tacksam för vad jag har. Jag har även börjat tycka att avsnitten gällande den emotionella sidan av rikedom är intressantare, förr tyckte jag de var helt onödiga. Jag tror detta beror på vilken fas jag var i mitt sparande.
Summa summarum har dessa 3 åren hjälpt mig att växa extremt mycket på ett motionellt plan gentemot mina pengar och hur jag ser på livet. Jag är glad över varenda krona jag spenderade, särskilt resorna. Jag kommer resa mer i fortsättningen, men jag kommer låta resorna dikteras mer av hur börsen går än att bara resa när jag känner för det.
När jag nu återigen gör kalkylen för mina tillgångar vid pension och vad jag har att leva på inser jag att den ser bättre ut nu än den gjorde för 3 år sedan. Vilket känns som en fantastisk bonus eftersom jag inte direkt sparat något de senaste åren.
Är nöjd med livet. Sluta spara under några år var nog ett av de bästa besluten jag tagit.
Jag kommer under slutet på detta året att börja rampa upp mitt sparande igen och lägga om min ekonomi lite. För att snabbare komma till en punkt där jag kan jobba mindre.