28 år, dags att sluta spara? | EDIT: Två år senare - bästa beslutet jag tagit

Av uppenbara anledningar är jag inte supersugen på att gå in på detaljer. Men det är inte ett problem.

Så är det såklart. Men sannolikheten att börsen totalt kraschar, min pension inte blir utbetalad och mitt potentiella arv skulle försvinna samtidigt är oerhört låg. Det kan jag leva med.

Det har du en poäng i.

Ska testa.

Det har du rätt i, men samtidigt är 0,5 årslöner + pension + egna besparingar långt över 2 årslöner / år.
och även om man belånar och får extra utgifter är det fortfarande en nettopositiv effekt.

Ja det har du rätt i. Ska klura på detta.

Så jag gör nu. alltid slut innan löning. Inte pga slöseri utan för att jag budgetterar tajt och det hamnar på börsen.

Har inte barn än. Men jag har funderat lite på arbete och barn i framtiden och jag tror jag skulle vilja gå ned till 80% när jag skaffar barn. Så kan vara värt att budgetera för det.

2 gillningar

Tycker det saknas en del på frågan.

28 år, dags att sluta spara och istället…
… göra något du drömt om → Ja
… skänka pengarna till Ukraina → Ja
… göra en stor resa → Ja
… öka livskvaliteten med dyrare vanor → kanske

Du ligger bra till ekonomiskt. Mer pengar alltid är bättre, men jag hade ändå funderat på om jag kunnat få bättre avkastning på andra delar av livet om jag var i dina skor. Du kan ju pröva ett tag.

1 gillning

Det är det jag kontemplerar, och lite poängen med tråden. Men jag vill inte styra diskussionen för mycket, utan få andras input. Jag tackar för tankarna!

1 gillning

De 500K som du har på börsen, är det pengar som du egenhändigt sparat ihop sedan du började jobba (gissar att du har 3-4 års arbetslivserfarenhet)?

Började jobba på riktigt vid 23.

Det är en kombination av besparingar och lige lägenhetslån. Jag köpte en lägenjet och renoverade upp den, sedan tog jag ut lite pengar och satte på börsen.

Tycker personliga att du ska fortsätta spara, framförallt om alternativet är att mållöst lägga pengarna på hög och inte leva rikare.

Drar vi ut tangenterna på ditt sparande och karriär utifrån historisk data kommer ditt värde och inkomst öka. Men, där finns flera antaganden.

Hamnar du t.ex i en situation att du vill bo större, eller i en större stad kan situationen du i uppställningen uppfattar som trygg snabbt bli otillräcklig.

Föreslår även att du lägger tanken på ev. arv av gård på den mentala hyllan. Den representerar ett stort värde, men få inkomster i förhållande till kostnader.

Lycka till!

Mitt tips skulle vara att fortsätta spara, eventuellt lite mindre och fokusera på att öka andra mervärden i livet. Ex att lära dig något nytt, ett språk, att dansa, åka slalom, rida; Att resa, göra en roadtrip i europa med några vänner, en fjällvandring.

Framförallt att ta hand om hälsan - se till att ha en träningsrutin du gillar, äta gott och nyttigt och ta hand om kroppen med förebyggande behandlingar som massage, akupunktur, feldenkrais och liknande.

Skaffa ett rikt socialt liv, ex via engagemang i någon förening, dejta, prata med dina grannar.

Någon sorts personlig utveckling som tilltalar dig ex UGL, skaffa en coach, inspirationsweekends, läsa böcker etc.

Har funderat mycket på detta. Jag trir det är rätt väg att gå.

Började med detta runt 2019 och fortsätter. Trappade ned lite på sparandet då för att ha råd med bla böcker och audible och lite andra grejer. Försöker satsa mycket på detta senaste åren. Men ärligt talat har jag funderat på om jag borde sluta. Jag känner att jag blir mer och mer nihilistisk ju mer jag lär mig om min omgivning och beteendevetenskap.

Har verkligen inte gjort detta historiskt men började för ca 1.5 år sedan. Lägger vad jag anser vara löjliga mängder pengar på träning och dylikt.

1 gillning

Jag skulle inte slutat spara…
Jag skulle dock bara sparat till tjänstepensionen via löneavdrag. Allt annat du “sparar” till är för konsumption.

Tjänstepensionen kan du börja nalla av redan vid 55, och beroende på hur du mår du kan du antingen sluta jobba helt, eller kanske bara dra ner lite på jobbet men iaf behålla din livsstil.

Jag är 42 och ligger väl på din kurva men lite före i form av högre ålder, men har inga som helst tankar på att sluta spara, tvärtom, så fort livet AB slutat ge mig käftsmällar så skall jag spara än mer för att trygga ett liv där jag kan göra precis vad jag vill på dagarna. Jobba, eller spela golf, upp till mig.

Jag tackar för all input som jag har fått av er!

Mycket av svaren var saker jag själv gått och klurat på, det var skönt att se att jag inte var ensam om mina resonemang.

Men också en hel del nya saker som jag inte riktigt tänkt på eller iallafall inte agerat utåt.

Jag kommer att sluta / minska sparande under någon månads tid för att investera i saker som ökar min livskvalite. Exempelvis hemmakontor då jag jobbar delvis hemifrån.

Jag kommer efter det att fortsätta spara och försöka hålla en sparkvot på 10-25% Där en del är långsiktigt och en del är kortsiktigt.

Jag kommer även att se över mina utgufter lite för att försöka vara lite effektivare i hur jag spenderar mina pengar, försöka skifta pengar från saker som inte gör mitt liv rikare till saker som gör mitt liv rikare.

Jag har lite långsiktiga planer för hur jag vill leva mitt liv och jag ser inte att jag kommer jobba ett vabligt 8h per dag jobb resten av livet så sparande för att förverkliga den planen fortsätter, inte FIRE men iallafall FI.

Jag kommer även lägga lite pengar på några resor jag velat göra ett tag. Blir en liten tur till london, tyskland och en bilsemester runtom i Europa under kommande åren.

Tack för all input.

15 gillningar

Uppdatering? Vore intressant :slightly_smiling_face:

1 gillning

missat denna tråd helt. Uppfriskande med inlägg om att spara mindre/helt! Sånt behöver jag lära mig :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Okej, Uppdatering:

Jag har efter att läst och begrundat vad ni alla skrivit samt pratat med vänner om detta. Efter en tid bestämde jag mig för att sluta spara tillfälligt och göra lite saker för pengarna.

Jag var i New York 2 veckor i somras och har generellt spenderat mer pengar på saker jag vill göra / vill äta osv. Det har varit väldigt trevligt.

Detta året som kommer nu har även lite ökade utgifter, räntan för min brf binds om, förra året hade jag räknat med att den skulle dubblas, men det var snarare 3,5X mer i ränta nu. Sen kommer min avgift till föreningen att öka med ~30% eftersom lånen binds om. (Detta visste jag sedan innan)

Samt att leasingpriserna för bilar har gått upp.

I mångt och mycket försvinner därmed pengarna jag brukade spara in i dessa kostnader. Det grämer mig lite men jag försöker tänka på ränta på ränta effekten och hur jag egentligen (enligt kalkylen ovan) redan har mer pengar än jag behöver.

Har mer och mer börjat fundera på om jag skulle gå ned i arbetstid och hitta på roligare saker.
Det är nog några år kvar innan jag kommer dit men förhoppningsvis inom 5 år och definitivt inom 10 år är målet att jobba max 4 dagar i veckan.

12 gillningar

Det har gått 2 år, jag tänkte det var dags att göra en uppdatering till.

Jag har i stort sett sparat väldigt lite sedan jag gjorde mitt första inlägg. Mestadels har jag fokuserat på de mjukvare värdena i mitt liv och min ekonomi.

Har satt mig in mycket mer i hur pension fungerar och lyssnat samt funderat på avsnitten och teorin kring rikedomstrappan, likvid vs illikvida tillgångar. Insåg att jag totalt missade att fira min första miljon och nu är jag och min fästmö snarare påväg mot vår 3e. Det blev ett litet firande i efterskott och nu inväntar jag den 3e.

Det blev 2 resor till förra året, denna gången till Rom, jag och brorsan var där en vecka. Det var fantastiskt. Samt att min far fick en resa till london i födelsedagspresent, där vi åkte tillsammans. Väldigt roligt!

Jag har även haft en hel drös utgifter som stressade mig lite ett tag, renoverade köket, glasade in balkongen, skall renovera badrummet och ska gifta mig. Så några ganska tunga kostnadsbärare där. Men tack vare att börsen gått helt ok och lite andra grejer så har jag i stort sett lika mycket pengar nu likvid nu som för 3 år sedan när jag skrev inlägget, räknar jag på min totala förmögenhet så är jag ändå rikare nu, så jag är ändå nöjd.

Dessa 3 åren har varit väldigt bra, jag har lärt mig mer att inte stressa angående pengar. Samt är mer tacksam för vad jag har. Jag har även börjat tycka att avsnitten gällande den emotionella sidan av rikedom är intressantare, förr tyckte jag de var helt onödiga. Jag tror detta beror på vilken fas jag var i mitt sparande.

Summa summarum har dessa 3 åren hjälpt mig att växa extremt mycket på ett motionellt plan gentemot mina pengar och hur jag ser på livet. Jag är glad över varenda krona jag spenderade, särskilt resorna. Jag kommer resa mer i fortsättningen, men jag kommer låta resorna dikteras mer av hur börsen går än att bara resa när jag känner för det.

När jag nu återigen gör kalkylen för mina tillgångar vid pension och vad jag har att leva på inser jag att den ser bättre ut nu än den gjorde för 3 år sedan. Vilket känns som en fantastisk bonus eftersom jag inte direkt sparat något de senaste åren.

Är nöjd med livet. Sluta spara under några år var nog ett av de bästa besluten jag tagit.

Jag kommer under slutet på detta året att börja rampa upp mitt sparande igen och lägga om min ekonomi lite. För att snabbare komma till en punkt där jag kan jobba mindre.

32 gillningar

Jag tror ingens liv blev exakt som de trodde med 30 års perspektiv. Så planera för att saker kan ändras.

Men om ditt sparande idag medför att du missar saker som ger dig glädje så skulle min rekommendation vara att minska sparandet och göra mer av det som berikar ditt liv.

Men du behöver ju inte sluta spara helt.

2 gillningar

Spännande tråd, och att du valde att spara mindre ett par år!

Såhär första dagen tillbaka på jobbet efter julledigheten är drömmen om att gå ner i arbetstid eller göra något roligare för lägre inkomst starkare än någonsin. Har själv funderat hur tidigt som är för tidigt att köra en coast FIRE, när riktåldern för pension är mer än 30 år bort.

Är i tidig 30-årsålder med 1,2 milj på börsen, 250k “buffert” och några hundra i en lägenhet. Känner personligen att det är för riskfyllt att “coasta” i 30 år, men kanske fortsätta med en lägre sparkvot än de närmre 50% netto som jag investerar idag. Har tänkt att jag kanske borde harva på i några år till tills jag är uppe i 2,5 milj. Samtidigt fastnar jag också i tanken på faktisk FI(RE) om jag fortsätter mitt intensiva sparande…

1 gillning

@Yztla - fantastiskt roligt att höra!

Om det här är något du skulle kunna tänka dig prata om i en podd, anonymt om du vill så klart, så har du en stående inbjudan! :slight_smile:

11 gillningar

Jag tror den stora frågan du behöver ställa dig är om 2,5 miljoner är siffran du räknat ut att du behöver / vill ha, eller är det den nuvarande målstolpe som flyttar sig med tiden. Om det är målstolpen som flyttar sig med tiden kommer du sannolikt aldrig fram.

1 gillning

Läst igenom tråden nu, och vad glad man blir av att höra att du hittat någon du vill dela livet med. Lyfter en att höra att du är nöjd och glad med hur det gått hittills. God fortsättning! :wink::joy:

2 gillningar

Tack så mycket! God fortsättning!