292. Fondförvaltare: "Jag skulle inte rekommendera min egen fond..." | Intervju med två brittiska professorer

Alltså jag har jobbat på en del olika företag utan att jag har velat köpa deras produkter. De allra flesta kan skilja på vad som är en anställning, vad man har betalt för att jobba med, och vad man gör med sina privata pengar och investeringar. Jag förstår inte alls grejen med att det skulle vara konstigt att man förvaltar en aktiv fond men lägger egna pengar i en indexfond, inte heller omvändningen är konstig, att man är ansvarig för en indexfond men väljer att lägga sina egna pengar i aktiva fonder.

Jag förstår att många tänker så här reflexmässigt men jag upplever det som ett slags halmdocka man lägger fram. Att det skulle vara upprörande, märkligt, eller ens tyda på något om aktiva fonder. Ett jobb är ett jobb. Jag försöker göra ett bra jobb i yrkeslivet men mina pengar går inte till det företagets produkter, det här är helt naturligt att hålla isär!

Jag är heller inte ett dugg imponerad av vad herrar professorer säger. Jag kan inte ens få in i min skalle att de är professorer inom något, givet nivån på deras framställning. Vi är alla olika men för mig är deras snack ett lågvattenmärke och inget jag kan bli imponerad av alls, professor eller inte. Så alternativt - jag skulle inte rekommendera dessa professorer.