2års plan för familje-ekonmin

Köpt hus i år för 2.660.000 belåna på 85% 1,6% 3månader rörligt
Fick barn #2 i april i år
Min lön är 39kkr - 25% sjukskrivning och föräldraledig en dag i veckan, får ut cirka 23-26kkr efter skatt.
Frugan har 36kkr men missade SGI då hon precis gått från studier till halvtids tjänst, får cirka 4kkr efter skatt, oklart om vikariat övergår i fast tjänst i november.
Har cirka 800kkr i global index / lysa och cirka 100kkr i lekhinken.
Har också 700kkr oinvesterat från lägenhetsförsäljning.
En stor utgift kommande är att vi måste bygga om farstun som har impregnerat virke som sätter dålig lukt i kläder och kan vara mindre hälsosamt också.

Vad jag skulle vilja göra är att börja lägga in mer i lysa, då det känns som att binda räntan nu är för sent.
Vår vardags ekonomi går vi cirka ±0 i bästa fall, och 3-5kkr back i värsta fall.

Öppen för alla förslag och idéer.

1 gillning

? Hur funkar detta menar du?

1 gillning

Min personliga lite sämre hälsa gör att jag tycker att ni bör satsa på att betala av lån, men vet inte vilka framtida inkomster man kommer ha, men man vet vissa framtida kostnader.

Pressa kostnader för lån etc, betala av lån när ni kan.

Ett månadssparande i en globalfond eller permanent portfölj tror jag är rimligt.

1 gillning

Släng in 400k som extra amortering så slipper du 1 % amortering varje år. Släng in 500k till så slipper du ytterligare 1 %.

Kan du berätta hur du bygger en permanent portfölj?

Innan anställningen så studerade hon och har innan dess inte haft så hög lön, sen tror jag det fanns hål, dvs då hon inte studerade eller jobbade samanlagt 100% och då blir ersättningen väldigt låg, nästan grundersättning. Sen när hon började jobba på halvtid i november till april så var det inte i 6 månader, så då fick hon inte en ny sgi baserad på 50% av 36kkr.

Har funderat på det, och min invändning där är att när jag amorterar så är det svårt att få ut pengarna igen. Investerar jag dom istället så har jag ju risk/chans att få avkastning på x% och ju längre jag håller den investeringen så är det större sannolikhet att det är en positiv avkastning som kommer överstiga kostnaden av lånen. Men det är ju en risk, men jag tar det med mig och det kanske blir en mellanväg, amortera med 1/3 investera 1/3 och behålla 1/3 till att täcka renoveringar och oförutsädda utgifter.

Personligen hade jag inte velat gå back varje månad. Jag hade gjort allt för att kunna lägga undan åtminstone en liten summa varje månad, för att ha lite marginal i månadsutgifterna.

Prio ett är väl att få bort det impregnerade virket eftersom det kan innehålla arsenik, krom, koppar eller liknande? Inget jag skulle chansa med. Enligt min bror som är väl insatt i denna problematik, kan det även finnas virke med Kreosot om man har otur.

Absolut är det de, kul att du nämner kreosot, det som ocab hittade på takstolarna i orginalbyggnaden. :sweat_smile: Försegla vinden och öpnna aldrig mer var rådet, och i farstun så var det bara att riva ut, den delen var från slutet på 60 talet och inte 30talet, så inte bra, men inte lika illa som vinden, sen var vinden bra för att det redan nästan var helt tätt utom vindsluckan :roll_eyes: Spännande att vara husägare.