Vi är en familj på två vuxna och ett barn som bor i Stockholm. Vi har ingen bil i dagsläget men har funderat ett tag på att köpa eller leasa en bil. Då vi bor nära en tunnelbanestation och jobbar hemifrån ganska mycket tog det hittills emot att lägg ner så mycket pengar på bil.
Men nu har vi sett att det finns flertal bilhandlare som erbjuder 3 månaders korttidsleasing för 4000-4500kr/mån. Skatt, försäkring, service och 500 mil att köra ingår.
Spontant känns det som ett billigt sätt för oss att testa på att ha en bil, men frågan är om det bara känns så, eller om det verkligen är bra priser? Vi är inte alls insatta i bilvärlden och skulle behöva er hjälp
Nu säger du inte vad det gäller för bil, men jag har sett att bla Volvo kör med denna varianten.
Bra priser är väl upp till dig att avgöra, men du kan nog förvänta dig att månadskostnaden blir högre med tremånadersavtal jämfört med om du leasar på tre år.
Men varför inte. Du vet exakt vad det kostar, och binder inte upp dig på mer än tre månader. Kan ju vara ett bra sätt att avgöra om en viss modell passar tex.
Här är några som vi har hittat:
PEUGEOT 3008 GT AUT 4.399 kr/mån
PEUGEOT 5008 GT AUT 4.499 kr/mån
OPEL Grandland GS P130 AT8 4.399 kr/mån
Citroën C5 Aircross 4.299 kr/mån
Citroën C4 4.199 kr/mån
Vi har inte läst på om bilarna än, men det enda kravet vi har just nu är att en bakåtvänd bilbarnstol får plats utan att kompromissa vårt benutrymme.
Jag har tidigare ägt bil i Sverige som vi främst använt på helgerna, enstaka längre resor i landet samt sommarsemestern. Min årliga körning uppgick till ungefär 300 mil. Jag uppfattar det som klart tveksamt om bilinnehavet är ”prisvärt” med de förutsättningarna.
Framöver är min plan att börja använda bildelningstjänster istället. Det har byggts ut såpass mycket att tillgängligheten är tillräckligt bra nu.
Vad som är dyrt eller billigt måste ställas i relation till behovet. Relativt mitt tidigare behov hade 4000 kr i månaden varit en hög kostnad. Om man däremot har ett ”riktigt” bilbehov är det annorlunda.
Sen tillkommer uppläggningsavgift på 700kr och, eventuellt, aviavgift på typ 60 så lägg på 300kr på månadsavgiften. + risken för att det händer något som du måste ersätta.
Åk och titta på bilarna för att få en rättvis jämförelse och känsla för dem. C5 och 5008 är större bilar än C4 och 3008 och borde inte ha några problem med bakåtvänd bilbarnstol. Opeln har jag ingen koll på men ser ut att kunna vara likvärdig C5.
Låter fullt rimligt, 2-3 års leasing hamnar ofta där också. Du kan ju ta in lite skarpa offerter. Ofta gillar de att lägga på för vinterdäck, dragkrok, försäkring etc.
Så det kan va att några av dom offerterna ligger närmare 5k/mån. Inte jättehögt heller mot en del leasingar uppåt 7k.
Svårt att se billigare alternativ för att testa. Hyrbil sticker väl rätt fort upp i kostnad.
För att “Testa” på bilägande hade jag nog köpt en billigare bil kontant för att utvärdera behovet.
Föga troligt att du skulle gå drygt 15k i förlust på 3 mån.
Beror nog på hur bilkunnig man är och hur man värderar sin tid. Värderar man den till 500kr/h går det rätt fort att lägga 30h på att få koll på begagnat marknaden åka o kolla på några bilar, förhandla. Transaktionskostnad o försäkring. Sen lägga tid på att sälja den.