Dubbelmedborgarskap. Amerikansk och svensk. Villa värd cirka 8 miljoner. 1,9 miljoner i lån. 2,1 miljoner på Lysa. Nyss ärvt cirka 2,8 miljoner skattade kronor.
2 vuxna barn. Både med 2 barnbarn.
Frun går i pension vid 63. (20,000)
Jag jobbar till 69. (50,000)
Grundtanke är har 2,5 miljoner på lysa. Någorlunda tillgängliga om vi vill betala av lånet eller behöver pengar.
Resterande 2,2 miljoner kr på 100% aktier på 15års sikt.
Eventuellt ger cirka 100,000kr till både barnen nu…som gåva.
Barnbarn skall dela på 10% av arvet sedan.
(Från 18år, kan användas till körkort, utb, bostadsköp. Från 25år är det deras)
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Ta en extra funderare på HUR du ska styra barnbarnens 10 % så det inte faller ut till dem när de fyller 18, framförallt om du vid det tillfället inte skulle kunna förmedla dina önskemål själv.
Sedan tänker jag att allt handlar om vad ni har behov av. Ska man vara krass har du 13 år kvar till du fyller 80. Efter 80 är det mindre sannolikt att man gör långa utlandsresor eller satsar på nya hus och liknande. Tänker alltså att ni bör njuta av pengarna nu och inte spara bara för sparandets skull.
Allt ser bra ut, efter förtydliganden du gjort. Men… har ni planer på att dra till Florida, spela golf och färga håret blått under pensionen, då förmodar jag att det finns planer kring sjukförsäkringar etc.
Stannar ni här är ju läget ett annat förstås. Men eftersom du nämner att du har dubbla medborgarskap uppkom funderingen.
Nej, jag tänker 67 år och nyss fått arv samt tänker sluta jobba vid 69 (om två år).
Hustruns ålder är lurigare, men går de samtidigt (vilket indikeras av formulering och fråga) så är hon troligen 61 idag och slutar vid 63. Även barn- och barnbarnssituationen indikerar något ditåt.
Men… jag kan ha fel. Det händer ibland. Trots allt.
Nått jag missar här, du är 67år och vill spara 2,2M på 15år sikt. . .slår man in 2,2M på 15år i kalkylatorn blir det 6Miljoner.
Men vad skall du med +6Miljoner till när du är 82år?!
Du har en villa värd 8M och lagt undan pengar att bli lånefri om du vill.
Så att spara till mer arv än det stora arvet villan kommer ge känns överkurs
Jag hade slutat jobba direkt och använt pengarna medan man kan- -