Tack, det är riktigt.
Från 18år får dem tillgång till pengarna till körkort, utbildning eller bostadsköp. Barnens morbror/farbror sköter det, inte mamma och pappa. Från 25år är det deras att sköta själva.
Tack, det är riktigt.
Från 18år får dem tillgång till pengarna till körkort, utbildning eller bostadsköp. Barnens morbror/farbror sköter det, inte mamma och pappa. Från 25år är det deras att sköta själva.
Har funderat på det. Kanske 100,000kr.
Kommer att bjuda på resor
Jag trivs med jobbet. Hinner med allt annat än̈då. 100% till 69år.
Vill förvalta arvet
3 miljoner blir 6 miljoner
6 blir 12
12 blir 24
3 blir till 24 fram tills dem går i pension.
Amerikansk medborgare. Behöver kolla vart jag kan vända mig. Får inte ha ett LYSA konto tydligen.
Nordea är vår bank. Kan tvingas hamna där.
Ta efter min pappa kanske, "I wish I could spend it, but I can’t "
Frun går juni 2025 vid 63 år.
Jag har två år till att ge utan att lida av det.
Dem 2 åren blir till en insats till första lägenheten till alla 4 barnbarn. Det motiverar mig mer än ledighet. Har det bra som det är.
Men funderar nog över det…det är många som tycker som dig. Gör iaf 1 år till.
Tack!
Jag fyller 67år i februari, 2025. Jobbar minst till juni 2026. Eventuellt feb, 2027. Då har jag fyllt 69år.
Frun går vid 63år i februari, 2025
![]()
Tryck allt i ETFen JGPI så får du 8% i årlig utdelning, utbetalt månadsvis.
Är det bättre att få 6 miljoner när man är 50 eller 24 när man är 70?
Tror att Avanza inte tillåter amerikaner men tror att Nordnet gör det faktiskt, så köp Länsförsäkringar Global Index från Nordnet sen behöver du inte tänka mer på det.
Viktigt att komma ihåg att hålla dig så likvid som möjlig i detta steg i livet, då du inte kommer kunna uttöka bolånet lika enkelt om några få år.
Jag har personligen uttökat bolånet så mycket jag kunnat vid din ålder och hållt mig likvid, kanske upp till 50-70% belåning, sen haft 10-20 miljoner på Nordnet/Avanza istället, men alla är olika!
LF global index är upp ungefär 400% sedan 2013. Förra året upp 25% och detta året upp 25%, ingen vet något om framtiden dock.
Har ärvt 3 miljoner som ligger för tillfälligt på ett sparkontot.
"Läste precis på DI att Henrik Zeberg, chefsekonom på kapitalförvaltaren Swissblock, varnar att vi befinner oss i en börsbubbla och spår likheter till tidigare krascher.
Han pratar om inverterad räntekurva för 2-åringen samt “Vid kraschen 1929 var börsvärdet i USA ungefär 109 procent jämfört med BNP, det sågs i efterhand som helt vansinnigt. År 2000 när vi hade it-kraschen var det 129 procent. År 2007 var börsvärdet omkring 109 procent av BNP, en stor bubbla. I dag är den siffran 203 procent.”
Borde jag nöjer mig med 3,5% och väntar in nästa nedgång? Kommer inte att ha någon månadsspar.
Tänker…om börsen går ner 10-15% då går jag in med rubbet!
Feltänkt?
Nedgång måste nog vara närstående…
Du skulle kunna sprida ut dina insättningar över tid, välj en tidsperiod om ett gäng år och gör typ veckovisa inbetalningar om det känns läskigt att gå in med allt på en gång. Då kanske du träffar iaf en del av nedgången ![]()
Sätt 50% på sparkonto och 50% i global indexfond så har du gjort 50% rätt vad som än sker.
Börsen går upp = Gött att jag har pengar på börsen
Börsen går ner = skönt jag har pengar på sparkonto och kan sova gott om natten. ![]()
Tänker du att du ska gå in i börsen och gå ur när den börjar surna? ![]()
Bäst är att dom pengarna som du har överflödiga bara lägger du på börsen och glömmer bort i ~10 år fast jag vet det är enklare sagt än gjort. ![]()
Om du säljer av pengarna vid minsta nedgång är det inget bra.
Jag rekommenderar dig att ha en rejäl buffert innan du investerar på börsen så att ditt välmående inte beror på börsens humör. ![]()
Det är en speciell tid när man kan göra 25-30% per år i enkla global index, samtidigt så är det såklart också en tid där också risken är högre, marknaden kommer def svänga mer och en sättning/korrigering kommer för eller senare. Men man vill knappast stå utanför marknaden och kanske missa ev nästa års stora uppgång. Du kan ju annars få vänta 3 månader eller 3 år och sannolikt missar du ändå botten.
Om du känner en nervositet över marknaden så kan du gå in med kapitalet över tid, tex i portioner under 6 eller 12 mån. Sedan kan du också se över din fördelning mellan räntor och aktier i tex lysa för att få en risknivå du känner dig bekväm med.
Ne det är ganska normalt om du kollar historiskt.
Det kan ta upp till 8 år eller nåt att hämta igen en krasch så investeringen bör absolut gå plus på 12 år. Sen kan du nog inte räkna med snitt avkastning historiskt på den korta perioden. Exemplet 3 mkr blir 6 mkr i tråden kan lika gärna få utfallet 3,5. Är det då bättre att amortera?
En annan tanke, att sprida ut köpen är teoretiskt sämre än att köpa allt med en gång, särskilt ju längre sparperiod vi pratar om. Kanske snitta in sig?
Låter väl som en fin plan, ge en liten summa nu, placera pengarna i Lysa och nån global indexfond på 15 års sikt. Jag hade som någon nämnt gått in med kanske 1/12 del i varje månad framöver de pengarna för att sprida ut riskerna lite (även om det alltid enligt forskning är att sätta in så mkt pengar så snabbt som möjligt på börsen på lång sikt) så slipper man en obehaglig tajmingeffekt.
En fundering kring lånet på huset bara, tänk till där en gång. Om ändå inte räntan smärtar idag (för ni behöver ju inte amortera) så skulle jag nog haft kvar det. Har nämligen självt upplevt personer nära mig som när de fick pengar betalade av hela lånet för det kändes skönt osv…men sen när pengarna började bli lite mindre som pensionärer så stod de där med obelånat hus värt rätt mkt och inte så mkt likvider…och det är rätt svårt att få nytt lån som pensionärer. Så om du ändå inte går i tankarna att sälja huset framöver hade jag iaf funderat på det och räknat lite på det så man är säker på att man har ändå så man klarar sig likvidmässigt.
Nu gör jag ett nytt försök.
Jag undrar varför du inte vill ge mer till barnen?
Jag hade verkligen velat säkerställa att mina barn och barnbarn lever ett bättre liv. Det ska naturligtvis inte gå till konsumption, och förhoppningsvis har dina barn lite ekonomiskt tänk så att pengarna går till rätt saker. Men 300 000 var kan göra stor skillnad för dem om vart de kan bo (och dina barnbarn som i förlängningen avgör vilket område de växer upp i, vilka skolor osv osv).
Sen hjälpa till med saker som körkort, språkresor eller annat som hjälper dem.
Sen varför är sparhorisonten så lång som 15 år när du är så pass gammal? Vad ska du göra med pengarna när du är så gammal?
Om du tror att du får bättre avkasning på börsen än vad du betalar i bolån, varför tar du inte ännu mer bolån nu när du kan medans du jobbar och puttar in ett par miljoner till på börsen?
Nja, det har skett ca 10-12 sådana år med över 25% de senaste 50 åren, oftast, men inte alltid, följer en korrigering/krasch efter 1-3 års tjurrusning. Fullt normalt.
Så över 20% av åren de senaste 50 alltså. I allra högsta grad normalt alltså.
Att de har följts av korrigering/krash beror ju på att de också är vanliga. Inte pga att de kommer efter en kraftig uppgång.